جنجال بودجه‌ پژوهش‌ قرآنی دانشگاه‌ها و سکوت مرکز پژوهش و آموزش‌ عالی قرآنی
کد خبر: 3469698
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
ایکنا گزارش می‌دهد؛

جنجال بودجه‌ پژوهش‌ قرآنی دانشگاه‌ها و سکوت مرکز پژوهش و آموزش‌ عالی قرآنی

گروه دانشگاه: معاون مالی دانشگاه تهران از تقسیم یک میلیارد و 183 میلیون تومان بودجه‌های پژوهش‌های قرآنی سال 90 میان واحدها خبر می‌دهد، حال آنکه به‌طور مثال رئیس دانشکده الهیات تنها دریافت 100 میلیون تومان یعنی کمتز از 10 درصد این بودجه را تأیید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در سال 90، در مجلس شورای اسلامی مصوب شد نیم درصد از بودجه دستگاه‌ها به فعالیت‌های قرآنی اختصاص پیدا کند. قرار شد حدود 22 میلیارد تومان از آن بودجه به پژوهش‌های قرآنی تعلق گیرد. مبلغ مذکور در اختیار شورای توسعه فرهنگ قرآن که زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است، قرار گرفت. در سال 90، بخشی در حدود 12 میلیارد تومان به 98 دانشگاه تخصیص داده شد که در این میان به 10 دانشگاه، مبلغی بیش از 500 میلیون تومان تعلق گرفت.
برای دانشگاه تهران که بزرگترین دانشگاه ایران است، بیشتر از بقیه دانشگاه‌ها و مبلغ دو میلیارد و 630 میلیون تومان در نظر گرفته شد که یک میلیارد و 183 میلیون و پانصد هزار تومان آن واریز شد و مبلغ یک میلیارد و 183 میلیون و پانصد هزار تومان هم که مابقی بودجه باقی‌مانده بود، نزد شورای توسعه فرهنگ قرآن از سال 90 باقی مانده است.
مدت چهار سال است که باقی مانده بودجه نزد شورای توسعه فرهنگ قرآن باقی مانده و واریز مابقی آن، منوط به ارائه گزارش‌های هزینه‌کرد بخش اول واریزی بودجه شده است.
با این پرسش که بودجه یک میلیارد و صد و هشتاد میلیون تومانی واریزی سال 90 دانشگاه تهران،‌ بعد از گذشت چهار سال به چه نتایجی منتج شده به سراغ علی‌باقر طاهری‌نیا، مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه تهران رفتیم، وی که از سال 93 مشغول به فعالیت شده، گفت: این اعتبار را پیگیری کردند و درست است که به دانشگاه آمده است؛ ولی ظاهراً در اختیار معاونت فرهنگی و دفتر نهاد برای فعالیت‌های قرآنی قرار گرفته است.
بعد از صحبت‌های طاهری‌نیا، با پرسش جدی‌تری مواجه شدیم و آن اینکه چرا بودجه پژوهش‌های قرآنی به معاونت فرهنگی و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها رفته که البته این بودجه در مقایسه با بودجه‌های فرهنگی بسیار ناچیز بوده است، با چنین پرسشی با حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تهران هم‌سخن شدیم.
چرا بودجه پژوهش‌های قرآنی به نهاد و معاونت فرهنگی رفته است؟
وی در پاسخ به این سؤال که چرا بودجه پژوهش‌های قرآنی به نهاد و معاونت فرهنگی رفته است؟ گفت: بودجه‌هایی که به دانشگاه می‌آید با تصمیم یک شورا در دانشگاه توزیع می‌شود. در آن سال هم شورایی برای تقسیم بودجه و هم برای نظارت بر عمل به بودجه و همه اینها مشخص شد که رئیس دانشگاه در رأس آن شورا قرار داشت، مسئول نهاد هم عضو شورا بود، معاون فرهنگی و معاون طرح و برنامه دانشگاه و چند نفر عضو دیگر هم بودند. آن زمان برای این موضوع دو جلسه برگزار شد، این بودجه به چندین بخش تقسیم شد، یک بخش به معاونت فرهنگی دانشگاه، یک بخش به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران و یک بخش به دانشکده‌هایی که رشته‌های علوم قرآن و حدیث داشتند تعلق گرفت، آن چیزی که در ذهنم هست یک بخشی هم به بسیج تعلق گرفت که آن‌ها هم کانون‌های قرآن داشتند.
وی با بیان اینکه بودجه به بخش‌هایی اختصاص پیدا کرد که طبق بخش‌‌نامه وزارت علوم، می‌توانستند از آن ‌استفاده کنند، بیان کرد: در بخش‌نامه وزارت علوم هم کارهای ترویجی و هم کارهای پژوهشی و تبلیغی را نوشته‌اند. خود آن بخش‌نامه گفته که بودجه در چه حوزه‌هایی باید مصرف شود. چنین چیزی در دستورالعمل بودجه هست.
این گزارش می‌افزاید، در برنامه و گزارش عملكرد اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی دانشگاه تهران آمده است: به‌منظور نظارت بر نحوه هزینه‌كرد كمیته‌ای تحت عنوان «كمیته برنامه‌ریزی و پیشنهاد فعالیت در چارچوب منشور توسعه فرهنگ قرآنی» به ریاست رئیس دانشگاه و عضویت معاونت فرهنگی و مسئول نهاد رهبری تشكیل و بر اساس مصوبه مورخ 20/7/92 كمیته مذكور، برنامه‌هایی در چارچوب محورهای منشور توسعه فرهنگ قرآنی  و در سه بخش پژوهشی، ترویجی و زیرساخت‌ها با اولویت برنامه‌های پژوهش قرآنی و انجام رساله‌های دانشجویی دكتری با موضوعات مرتبط با قرآن، با هزینه‌ای بالغ بر 26 میلیارد ریال به تصویب رسیده است و تاکنون مبلغ 11 میلیارد ریال اعتبار تخصیصی بابت اجرای بخشی از برنامه‌های مصوب هزینه شده است.
لازم به ذکر است که طبق گزارش مذکور این اعتبار در حوزه معاونت فرهنگی، طرح‌های كانون قرآن و عترت در باشگاه دانشجویان، طرح‌های قرآنی مركز آموزش و توسعه فرهنگی، حوزه نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، مركز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک، پردیس قم دانشكده الهیات دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشكده مدیریت و علوم اداری، پردیس كشاورزی، حوزه معاونت پژوهشی و حوزه خدمات دانشجویی تقسیم شده است.
آماده‌سازی گزارش‌های دانشگاه تهران برای ارسال به وزارت علوم
به سراغ حسین گلدان‌ساز، معاون اداری ـ مالی دانشگاه تهران رفتیم تا در رابطه با اینکه چه میزان از کارهایی که در گزارش اشاره شده، انجام شده سؤال کنیم، وی گفت: این تقسیم بودجه‌ایست که انجام شده، به همه‌ آن عمل شده، به هر کس گفتیم بودجه می‌دهیم، داده‌ شده، قرار شد گزارش پیشرفت کار به ما بدهند و مکاتبه کنند که پول‌هایی را که گرفته‌اند چه کار کرده‌اند؟ این کار در دست انجام است.
وی در پاسخ به این پرسش که ممکن است بعضی از آن‌ها انجام نشده باشد؟ عنوان کرد: نه! انجام شده، گفته‌ایم گزارش را به ما بدهند که چه کارهایی کرده‌اند، در حال تهیه این گزارش‌ها هستند. قطعاً و بدون شک، انجام داده‌اند، ولی باید به ما گزارش بدهند، در دانشگاه این روال است، پول را که داده‌ایم مطمئن هستیم طبق همان چیزی که گفته شده انجام شده، در این شک نداریم، ولی می‌گوییم گزارش‌های خود را هم بدهند، بنویسند که چه کار کرده‌اند و به ما گزارش مبسوط خواهند داد.
گزارش مبسوط دانشگاه تهران از توزیع بودجه پژوهش قرآنی سال 90
در گزارشی که دانشگاه تهران در اختیار ایکنا قرار داد، مبلغ 460 میلیون تومان برای دانشکده الهیات در نظر گرفته شده، این مبلغ به برنامه‌هایی نظیر بررسی و پژوهش در زمینه تفسیر میان رشته‌ای قران کریم و علوم 500 ميليون ريال، برگزاری کارگاه‌های تخصصی باز آفرینی رشته‌های دانشکده الهیات با محوریت قرآن کریم 300 ميليون ريال، راه‌اندازی دوره مجازی رشته‌های قرآن و تفسیر به زبان انگلیسی (مقطع ارشد) 1000 ميليون ريال و راه‌اندازی دوره مجازی رشته‌های قران و تفسیر به زبان عربی 800 ميليون ريال اختصاص داشده شده است.
همایش رؤسای گروه‌های علوم قرآنی جهان اسلام؛ برگزار شده، برگزار نشده!
در این میان برگزاری همایش رؤسای گروه‌های علوم قرآنی منتخب جهان اسلام با اختصاص 2000 ميليون ريال، یکی از برنامه‌هایی است که طبق گفته گلدان‌ساز برگزار شده و هزینه آن تخصیص داده شده است. این همایش البته همایش مهمی است که البته گویا هیچ وجه خبری نیافته، زیرا هیچ سابقه‌ای از برگزاری این همایش وجود ندارد.
در همین رابطه با مجید معارف، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران تماس گرفتیم و از وی در رابطه با بودجه‌هایی که در گزارش مذکور گفته شده به این دانشکده اختصاص پیدا کرده، سؤال کردیم، وی گفت: بودجه‌ای حدود 100 میلیون تومان به دانشکده الهیات پرداخت شده، این 100 میلیون هم به طرح‌های پژوهشی و طرح‌های قرآنی، اختصاص پیدا کرده است؛ طرح‌های پژوهشی که از سوی اساتید اجرایی و ارائه شده است.
معارف در جواب این پرسش که همایش رؤسای گروه‌های علوم قرانی منتخب جهان اسلام اجرا شده؟ بیان کرد: هنوز اجرا نشده، بودجه به ما تخصیص پیدا نکرده و به همین دلیل، اجرا هم نشده است، ولی ممکن است سال 95 اتفاق بیفتد.
وی در این باره که آیا برای دریافت بودجه‌ها نامه‌نگاری شده، اظهار کرد: من به تازگی در این سمت منصوب شده‌ام و رئیس قبل را خبر ندارم چه کاری کرده است.
مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش‌ عالی قرآنی کشور همچنان در سکوت
بنا بر این گزارش، ابوالفضل خوش‌منش، رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش‌ عالی قرآنی کشور، مسئولی است که قاعدتا باید برای این حجم ابهامات پاسخی داشته باشد، اما متأسفانه پس از پیگیری و تماس‌های مکرر، ایشان حاضر به صحبت در این باره نشد.
این در حالی است که طبق گفته حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآن، مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور تأسیس شده تا گزارش‌های بودجه‌های پژوهشی سال 90 را جمع‌آوری کند و نقش نظارتی خود را ایفا کند، حال آنکه هرگز این مرکز تنویر افکار عمومی را از اولویت‌های خود قرار نداده است.
پرسش‌های بی‌جواب
به همین دلیل، پرسش‌های زیادی بی‌پاسخ مانده است. از آن جمله می‌توان به این پرسش‌ها اشاره کرد:
-    اگر قرار باشد دانشگاه‌ها برای بودجه پژوهش‌های قرآنی فاکتور ارائه دهند تا بتوانند مابقی بودجه سال 90 را دریافت کنند، آیا با چنین نحوه تخصیصی اساسا امکان پرداخت مابقی بودجه وجود دارد؟
-    در صورت نبود این امکان، سرنوشت باقیمانده بودجه پژوهش‌های قرآنی سال 90 چه می‌شود؟
-    کدام ضابطه‌ بالادستی به وزارت علوم اجازه داده است که بودجه‌های پژوهشی به فرهنگی اختصاص دهد؟
-    گزارش‌های دانشگاه تهران نشان می‌دهد تخصیص بودجه‌ها کاملا قانونی صورت گرفته است. اما تنها یک دهم از کل بودجه به پژوهش اختصاص یافته است. مسئول این جفا به پژوهش‌ها کیست؟
-    اگر روند اختصاص بودجه در دانشگاه‌ها روند قانونی داشته است، چرا مرکز توسعه آموزش و پژوهش عالی قرآنی توپ را در زمین دانشگاه‌ها می‌اندازد و از خود سلب مسئولیت می‌کند؟
-    آیا بودجه 93 به سرنوشت بودجه 90 دچار می‌شود؟
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۰۴ - ۱۰:۳۱
0
2
اگر مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش‌ عالی قرآنی کشور بی تقصیر است چرا پاسخگو نیست؟
حافظ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۰۴ - ۱۱:۵۹
0
3
ایکنا معلوم نیست پشتش به کی گرمه که به این مسائل خط قرمزی ورود کرده
ان شاالله که نیت ها الهی باشه
هرچند که الان محکوم می شید به لجن پراکنی
ولی اگه فقط بر اساس احساس تکلیف دارین این کارو می کنین خدا پشت و پناه و دعای مای پشت سرتان
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۰۴ - ۱۲:۲۱
0
3
از ایکنا متشکرم. امیدوارم این مسئله مهم به سرانجام برسه و پاسخ مناسب بشنویم
ناشناس
|
Armenia
|
۱۳۹۴/۱۱/۰۴ - ۱۲:۴۵
0
3
چه عجب به یک حوزه مسایل اساسی قرآنی کشور ورود کردید و از تعارف و سفارشی نویسی خارج شدید. اگر در این خبرگزاری به نقد و بررسی عملکردهای اساسی قرآنی کشور پرداخته شود اونوقت میشه انتظار رشد و شکوفائی رو در فعالیتهای قرآنی کشور داشت.
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۰۴ - ۱۴:۱۷
0
2
سلام
امیدوارم تا آخرش پیگیری کنید نه اینکه با یک تشر و اعتراض مسئولان این حوزه ماست مالیش کنید.
captcha