نگارش دو اثر درباره منشا احکام فقهی به قلم سعید عدالت‌نژاد
کد خبر: 3468252
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹

نگارش دو اثر درباره منشا احکام فقهی به قلم سعید عدالت‌نژاد

گروه اندیشه: عضو هیئت علمی دانشنامه جهان اسلام، برای نشان دادن این مسئله که احکام فقهی در بستری از تاریخ شکل می‌گیرند، دو اثر به نام‌های «اندر باب اجتهاد 2» و ترجمه «منابع فقه اسلامی» را در دست نگارش دارد.

سعید عدالت‌نژاد عضو هیئت علمی دانشنامه جهان اسلام در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، گفت: در سال 92 کتاب «آفرینش در قرآن» به قلم من منتشر شد. در این کتاب سعی کردم تفسیر نو و جدیدی از آیات‌ آفرینش ارائه دهم، البته بیشتر در این اثر در پی ارائه یک روش بودم و این موضوع فی نفسه برایم اهمیت نداشت.
وی در ادامه گفت: امیدوارم با همین روش به مسائل فقهی نیز بپردازم و نشان دهم بسیاری از احکام فقهی در بستری تاریخی با هدف قسط و عدل پدید آمدند و اگر چنین تفسیری مقبول بیفتد اصرار بر حفظ صورت و مواد فقه اجتماعی اسلامی در دنیای امروز بی‌معنا خواهد بود.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: در آینده این پروژه را دنبال خواهم کرد برای رسیدن به هدفم دو کار انجام خواهم داد؛ یک مجموعه مقالاتی درباره تاریخ فقه و اصول با عنوان «اندر باب اجتهاد 2» و دیگری ترجمه و تحقیق کتاب کلاسیک و اثرگذار «منابع فقه اسلامی» نوشتۀ یوزف شاخت فقه‌شناس آلمانی (متوفی 1969).
عدالت‌نژاد افزود: در کنار این پروژه مطالعات خود را بر روی مطالعۀ اسلام و مسلمانان از منظر جامعه‌شناسی سیاسی متمرکز کرده‌ام؛ به این معنا که ایده‌ها و مفاهیم اسلامی را در قالبی که در جهان اسلام از مراکش گرفته تا اندونزی تحقق پیدا کرده است، مطالعه می‌کنم. در این باره کتابی در دست تدوین دارم که به مواجهۀ دوگانه (سلفی- روشنفکری) جهان عرب با دنیای مدرن می‌پردازد.
captcha