برای تحقق نظام سلامت قرآنی باید سرفصل‌های جدیدی به نظام آموزشی اضافه کرد
کد خبر: 3468227
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
قربانی:

برای تحقق نظام سلامت قرآنی باید سرفصل‌های جدیدی به نظام آموزشی اضافه کرد

گروه سلامت: رئیس اسبق مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت نظام سلامت قرآن محور تحقق این نظام را در گرو اضافه کردن سرفصل‌های جدید آموزشی دانست.

رحیم قربانی، مسئول قرآن و عترت بسیج سپاه محمد رسول الله(ص) تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه برای رسیدن به آرمان سلامتی بشر نیازمند نظام سلامت قرآن محور هستیم، به اهمیت و نحوه نظام‌سازی قرآنی پرداخت.

وی تصریح کرد: خالق جهت رشد همه جانبه انسان همه آنچه که مورد نیاز بشر بوده را به نوعی در دین اسلام و قرآن کردیم آورده و اگر ما دقیقا بر اساس این دین مبین و سیره ائمه اطهار(ع) عمل کرده و به آیاتی که در رابطه با سلامت اعم از جسمی، روحی و روانی است به کار ببریم می‌توان گفت به آن آرمان سلامتی که مورد نیاز بشر امروز است می‌رسیم.

این پزشک قاری عنوان کرد: گرچه قرآن کریم کتاب هدایت است اما علاوه بر آن نکات بسیار ویژه‌ای را در خصوص سلامت انسان عنوان کرده که متأسفانه دلیل اقتباس آموزشی ما از اصول غربی کمتر بدان توجه شده است.

وی ادامه داد: ما در تاریخ پزشکی خود طب الرضا(ع) و طب صادق(ع) و دورانی با دانشمندان برجسته در علم پزشکی داریم، در آن دوران بیمارستان‌های مختلف در سرزمین‌های اسلامی ساخته می‌شد و بیماری‌های مختلف از طریق طب اسلامی که رونق زیادی داشت معالجه می‌شدند، در این زمان‌ها مسلمانان به دلیل توجه به فرهنگ ناب اسلامی در اوج بودند اما به مرور از آن فرهنگ ناب اسلامی به ویژه در زمینه سلامت دور افتادیم.

رئیس اسبق مرکز قرآن و عتر ت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه به نظام آموزشی قرآنی پرداخت و اظهار کرد: هر زمان بحث دین، قرآن، اسلام و سلامت و نظام آموزشی می‌شود اینکه در این زمینه تحول ایجاد شود، بسیاری ذهنشان به این سو می‌رود که قرآن، سلامت و این گونه مباحث را در نظام آموزشی اضافه کنند، این خود قدم خوبی است اما این همه دروس مختلفی داریم اینها چه می‌شوند؟

وی افزود: وقتی خطاب قرآن انسان است خطاب پزشکی و پزشکان نیز انسان است بنابراین تمام دروس و رشته ‌ها باید بوی خدایی بدهد، وقتی دروس ما مانند فیزیک، ژنتیک، اعصاب و... تماما ترجمه شده غرب بوده و ردی از فرهنگ دینی ما در آن دیده نمی‌شود نمی‌توان گفت نظام آموزشی ما الهی است.

قربانی تصریح کرد: وقتی می‌گوییم یکسری سر فصل جدید طراحی شوند به این معنی است که در کنار این دروس فیزیک، ژنتیک، اعصاب و.. یک‌سری دروس به صورت اختصاصی گذاشته شود و از سوی همان اساتید که تربیت شده همان فرهنگ هستند آموزش داده شوند.

وی ادامه داد: پاگرفتن این شیوه جدید آموزشی زمان زیادی را خواهد بنابراین باید یک تدبیر اساسی برای بازآموزی و ترویج فرهنگ سلامت از دیدگاه اسلام برای اساتید علوم پزشکی اندیشیده شود.

قربانی بیان کرد: سیاست‌گذاری کلان هم از طریق همین سیستم قانون‌گذاری و آموزش عالی‌کشور که در وزارت بهداشت وزارت علوم وجود دارد اجرایی می‌شود، این نظام وقتی به مرور تدوین و اجرایی شود قاعدتا طی‌ روند رو به رشد ما به این فرهنگ اصیل خود باز می‌گردیم.

وی یادآور شد: این اصول، چشم انداز و سیاست‌های اسلامی باید در نظام سلامت ما شکل بگیرند، در این راستا یک وجه آن بهداشت و درمان می‌شود و وجه دیگر نیز سایر علوم مانند تغذیه، خورد و خوراک ، پوشاک، حضور اجتماعی، آسیب های اجتماعی روانشناسی که بخشی از آن به کلیت نظام و بخشی نیز به نظام آموزشی بر می‌گردد که آن را اجرایی کنند.

captcha