عالمان بزرگ اسلام با استفاده از درآمدهای وقف به مدارج عالی رسیده‎اند
کد خبر: 3456902
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
طلایی:

عالمان بزرگ اسلام با استفاده از درآمدهای وقف به مدارج عالی رسیده‎اند

گروه اجتماعی: رئیس اداره اوقاف هریس اظهار کرد: وقف به عنوان یک منبع مستمر مالی مراکز علمی، پشتوانه‏ مردمی داشته است و چه بسیار مدارس و مراکز علمی در جهان اسلام از طریق وقف ایجاد و گسترش یافته‎‌‏اند و بسیاری از عالمان بزرگ اسلام با استفاده از درآمدهای وقف توانسته‏‎اند به مدارج عالی علمی برسند.

محمد طلایی، رئیس اداره اوقاف شهرستان هریس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، اظهار کرد: وقف یکی از بهترین و مؤثرترین شیوه‎‏های انفاق است که موجب می‎شود تا برای همیشه زمان آثار و خیرات بخشش مال و کمک به مردم به‌ویژه محرومان و نیازمندان، شامل حال واقف شده از بهره‎‏های معنوی و اخروی آن سود برد.

طلایی گفت: وقف به عنوان یک منبع مستمر مالی مراکز علمی، پشتوانه‏ مردمی داشته است و چه بسیار مدارس و مراکز علمی در جهان اسلام از طریق وقف ایجاد و گسترش یافته‌‏اند و بسیاری از عالمان بزرگ اسلام با استفاده از درآمدهای وقف توانسته‏اند به مدارج عالی علمی برسند و از طریق تقویت مالی مدارس اسلامی توسط وقف، این مدارس توانستند در فرهنگ نظام تعلیم و تربیت اروپا تأثیر بگذارند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل استقبال کم مردم از اوقاف و وقف کردن، عدم آگاهی مردم نسبت به جایگاه وقف در اسلام و جایگاه اوقاف در جامعه است.

طلایی با اشاره به مزایای سنددار شدن موقوفات ادامه داد: جلوگیری از تعرض افراد سودجو، تهیه اطلاعات مربوط به موقوفات و برنامه‌ریزی مناسب در راستای نیّات واقفان را از مزایای سنددار شدن موقوفات از مهم‎ترین مزایای سنددار شدن موقوفات است.

وی با بیان اینکه سه وقف جدید درهشت ماهه سال 94 به ثبت رسیده است، افزود: در بُعد اجتماعی وقف همچون چتری بزرگ سایه‏ خود را بر سر تمام نیازمندان و محرومان می‏‌گستراند و جامعه را از فقر که عامل بسیاری از مفاسد اجتماعی، اخلاقی و سستی در ارکان دینی است، نجات می‏‎دهد و امکان همزیستی مسالمت‎‌‏آمیز را در محیطی مملو از اخوت که زمینه‎‏‏ساز پیشرفت و تعالی جامعه خواهد شد فراهم می‏‌‎کند.

رئیس اداره اوقاف شهرستان هریس یکی از مهم‏ترین وظایف ادارات اوقاف را شناسایی و احیای موقوفات عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به کارکردهای مثبت وقف در جامعه، ضروری است که از طریق تدوین یک سیاست اصولی و برنامه‎‏ریزی شده از سوی دولت به منظور شکوفایی فرهنگ وقف در جامعه، زمینه‏‏‌های احیای این سنت حسنه و نبوی را فراهم آورد.

captcha