وجود مقدس رسول‌اکرم(ص) جوامع اسلامی را به هم پیوند می‌زند
کد خبر: 3456745
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی:

وجود مقدس رسول‌اکرم(ص) جوامع اسلامی را به هم پیوند می‌زند

گروه اجتماعی: ملت‌ها همیشه در آغاز وحدتشان اعتباری است، در اسلام نیز وحدت اعتباری وجود دارد جان شهر ما محمدی(ص) است، آنچه جوامع اسلامی را به هم پیوند می‌زند وجود مقدس رسول‌اکرم(ص) است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی سه‌شنبه، سوم آذرماه در همایش «امت واحده اسلامی، زمینه‌ساز تمدن اسلامی» در دانشگاه بوعلی‌سینا، اظهار کرد: فرمانروایی اراده‌ای برتر از اراده دیگران است که اطاعت از آن الزام‌آور است دستوراتی که انسان‌ها به یکدیگر می‌دهند ریشه در خودخواهی یا خداخواهی دارد.

وی افزود: تنها کسی که در عالم آفرینش شایسته لقب پادشاهی است تنها و تنها ذات مقدس پروردگار است، خداوند به عنوان فرمانروایی پاک که فرمانش جز بر پایه عدل و پاکی نیست، معرفی می‌شود و دیگران به عنوان کارگزاران و گماشته خداوند بر روی زمین فرمانروایی می‌کنند.

وحدت دو نوع اعتباری و حقیقی است

آیت‌الله اراکی خاطرنشان کرد: وحدت دو نوع اعتباری و حقیقی است، که وحدت اعتباری در میان جمعی، بر مبنای قرارداد به وجود می‌آید، اما وحدت حقیقی به هویت و امت واحده اطلاق می‌شود که در جامعه شکل گرفته و دارای یک پدر یعنی همان رسول‌اکرم(ص) است.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه ملت‌ها همیشه در آغاز وحدتشان اعتباری است، افزود: در اسلام نیز وحدت اعتباری وجود دارد بدین صورت که ملتی بر مبنای سیستم سیاسی واحد و معمولا با منطقه جغرافیایی واحد با داشتن قانون اساسی در جامعه‌ای شکل می‌گیرد.

ملیت اسلامی از شهادتین شکل می‌گیرد

این مقام مسئول بیان کرد: ملیت اسلامی از شهادتین شکل می‌گیرد به طوریکه شکل‌گیری سیستم سیاسی از اینجا آغاز می‌شود و انسان با شهادتین وارد امت اسلامی می‌شود که این ورود اعتباری است.

وی با بیان اینکه بعد از ورود انسان به جامعه اطاعت از فرمانروا الزامی است به طوریکه اجرای فرمان فرمانروا برای فرد هویت ایجاد می‌کند، ابراز کرد:هویت واحده وحدت حقیقی  پدری به نام رسول‌اکرم(ص) دارد و تمام کسانی که به این هویت می‌پیوندند به علت اینکه پدرشان یکی است، برادر محسوب می‌شوند.

آیت‌الله اراکی با اشاره به اینکه امت واحدی که در جامعه شکل گرفت، هویت حقیقی دارد نه اعتباری، عنوان کرد:  به طوریکه آغاز شکل‌گیری امت واحده حقیقی شهادتین و اطاعت از فرمانرواست که به هویت اجتماعی واحد تبدیل و ختم می‌شود. هویت واحده همیشه یک شهر عرفی و نه حقیقی واحد ایجاد می‌کند، در حالیکه ملاک تمدن شهر حقیقی است.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: دو نوع شهر عرفی و حقیقی داریم، اگر شهر حقیقی جان یک شهر را داشته باشد، تمدن دارد به طوریکه جان را می‌توان چیزی که مردم شهر را به هم پیوند می‌زند، تعریف کرد، جان شهر ما محمدی(ص) است، آنچه جوامع اسلامی را به هم پیوند می‌زند وجود مقدس رسول‌اکرم(ص) است.

captcha