ترویج فرهنگ وقف از رسالت‌ علما/ پشتیبانی نظام از حوزه علمیه، فرصت تلقی شود
کد خبر: 3454208
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳
حجت الاسلام فرجام عنوان کرد:

ترویج فرهنگ وقف از رسالت‌ علما/ پشتیبانی نظام از حوزه علمیه، فرصت تلقی شود

گروه اندیشه: مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه ترویج فرهنگ وقف از رسالت‌ علما و مبلغان دینی است، گفت: شناسایی موقوفات گذشته حوزه علمیه، ایجاد رقبات وقفی جدید، پشتیبانی‌سازی مالی به بهترین شکل برای حوزه علمیه در حوزه وقف از جمله وظایف اصلی علما به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام اکبر فرجام، مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان صبح امروز، 27 آبان‌ماه در افتتاحیه اجلاس سراسری مدیران مدارس حوزه علمیه استان‌های خراسان، اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون بعد از تصویب سند چشم‌انداز حوزه علمیه، ما پیگیر هستیم تا در اولین فرصت، برنامه پنج ساله اجرایی و عملیاتی حوزه را تدوین و تمام اعتبارات و بودجه‌ها را تصویب کنیم.

حجت‌الاسلام فرجام با اشاره به موضوع وقف و اهمیتی که حوزه علمیه برای این بخش قائل است، بیان کرد: وقف موضوع مهمی است که در سال گذشته نیز محور و موضوع اصلی جلسه ما قرار داشت.

ترویج فرهنگ وقف از رسالت‌ها و وظایف علما

وی با تأکید بر اینکه ترویج فرهنگ وقف از رسالت‌ها و وظایف علما و مبلغان دینی است، گفت: شناسایی موقوفات گذشته حوزه علمیه، ایجاد رقبات وقفی جدید، پشتیبانی سازی مالی به بهترین شکل برای حوزه علمیه در بخش وقف از جمله وظایف اصلی ما به شمار می‌رود.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه وقف و مقایسه آن با سال‌های گذشته، عنوان کرد: خوشبختانه از سال گذشته اقدامات قابل توجه و ارزشمندی در زمینه پشتوانه‌سازی در حوزه وقف صورت گرفته که قابل تقدیر است.

وی یادآور شد: در طول هزار و چند ساله گذشته علمای دین و به ویژه عالمان شیعی به عنوان مرزداران معارف دینی و در زمینه حفاظت و حراست از سنت حسنه وقف نقش‌آفرینی کردند و در برابر ستیزها و درگیری‌های استکبار و استعمارگران ایستادند.

حجت‌الاسلام فرجام ادامه داد: پرچم‌داری عالمان دینی در محافظت از کیان جامعه اسلامی و مسلمانان در تاریخ ثبت شده و برای تمام محققان و دانشمندان دینی و حتی دشمنان و مستکبران قابل مشاهده است.

ضربه سهمگین عالمان دینی به طمعکاران بلاد اسلامی در طول تاریخ

وی نقش عالمان دینی را در سده‌های اخیر بسیار اساسی و ارزشمند عنوان کرد و گفت: در سده‌های اخیر که بحث استمعمار مطرح شد، همواره این عالمان دینی بودند که ضربه جدی و محکمی را به طمعکاران بلاد اسلامی زدند.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان یادآور شد: از جمله ضربات سهمگین عالمان دینی به استعمارگران در طول تاریخ می‌توان به اقدام برجسته میرزا شیرازی در قضیه تنباکو به انگلیس‌ها، میرزا محمدتقی شیرازی در سال 1920 و مبارزه دیگر علما با دولت استعمارگر انگلیس همچون مرحوم مدرس، آخوند خراسانی، آیت‌الله کاشانی و ... اشاره کرد.

وی اضافه کرد: آخرین نفر از علمای دینی که در طول تاریخ نقش‌آفرینی کردند، راهبرد امام خمینی(ره) بود که نقشی تأثیرگذار در پیروزی شکوهمند ایران اسلامی و سرنگونی رژیم غاصب شاهنشاهی داشت.

حجت الاسلام فرجام با طرح این سؤال که آیا این نقش آفرینی از دید دشمنان پنهان مانده یا آن‌ها نیز این قضایا را به لحاظ سیر تاریخی رصد می‌کردند، گفت: بسیاری از نویسندگان اروپایی و آمریکایی در ده‌های و سده های گذشته به پژوهش و تحقیق در این حوزه پرداخته و کتاب2هایی را نیز به چاپ رسانده‌اند.

نفوذ برخی عناصر تفرقه‌انداز در حوزه‌های علمیه

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به نفوذ برخی عناصر تفرقه‌انداز در حوزه‌های علمیه، تأکید کرد: برخی عناصر با شکل و شمایل بقیه حوزویان در حوزه علمیه نفوذ می‌کنند که متأسفانه برخی فرقه‌ها و مذاهب در دامن همین دشمنان به وجود می‌آیند.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: مذهب‌سازی، فرقه‌سازی، ایجاد گرایش‌های نادرست در درون حوزه از جمله اقدامات این افراد سود جو است؛ در واقع امروز با توجه به نقش‌آفرینی علمای دین و روحانیت در طول تاریخ، دشمن یکی از ابزارهایی را که دارد، ایجاد جریان‌های هم و با خود در دورن حوزه‌ها است.

حجت‌الاسلام فرجام ادامه داد: متأسفانه این امر در مدارس علمیه ما نیز وجود دارد، افرادی که خیلی صریح اعلام می‌کنند دارای مقام معنوی و خاصی هستند که بیشتر عوام و مردم کم اطلاع تحت تأثیر آن‌ها قرار می‌گیرند، افرادی هم گاهی با استناد به مجموعه‌های روایی و روایت‌های ائمه(ع) سخنانی را بیان می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به امکاناتی که هم اکنون در اختیار حوزه‌های علمیه قرار دارد، اظهار کرد: در طول تاریخ هیچ‌گاه فرصت و امکاناتی که امروز در اختیار حوزه علمیه قرار گرفته، وجود نداشته است.

نظام و حکومت پشتیبان حوزه‌های علمیه هستند

حجت‌الاسلام فرجام با تأکید بر اینکه امروز نظام و حکومت پشتیبان حوزه‌ها هستند، اظهار کرد: در گذشته هیچ‌گاه نظام‌ها روی خوشی به حوزه‌ها نشان نمی دادند، اما امروز در رأس نظام که رهبر معظم انقلاب قرار دارد، خود به حوزوی بودن خویش افتخار و پشتیبان حوزه‌های علمیه هستند.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: مجموعه نظام نیز تا جایی که امکان دارد با هدایت و رهبری رهبر معظم انقلاب‌ ستیزی با حوزه‌های علمیه ندارد؛ در گذشته علمای دین برای جمع‌آوری طلبه در حوزه زحمات زیادی می‌کشیدند، اما امروز نظام پشتیبان حوزه بوده که این امر را باید به عنوان یک فرصت تلقی کرد.

حجت‌الاسلام فرجام تأکید کرد: امروز امکانات مختلفی همچون امکانات پیام‌رسانی و تبلیغ دینی، پایگاه‌های جذب عناصر کیفی به حوزه‌ها، مساجد، تریبون‌های مختلف صدا و سیما، مطبوعات و ... در اختیار جامعه روحانیت قرار دارد که حقیتا این امکانات در اختیار افرادی همچون شهید مطهری، مرحوم علامه طباطبایی و دیگر علما و حتی مراجع تقلید قرار نداشت. 

captcha