مشارکت ۱۶ مؤسسه در اجرای برنامه‌های اتحادیه تشکل‌ها قرآنی در پیاده‌روی اربعین
کد خبر: 3453233
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
محمدی خبر داد:

مشارکت ۱۶ مؤسسه در اجرای برنامه‌های اتحادیه تشکل‌ها قرآنی در پیاده‌روی اربعین

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور از همکاری و مشارکت ۱۶ مؤسسه قرآنی تاکنون در اجرای برنامه‌های قرآنی در موکب‌های مسیر پیاده‌روی از نجف اشرف تا کربلای معلی خبر داد.

حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اجرای دوره‌های قرآنی ـ فرهنگی در مسیر پیاده‌روی اربعین از نجف اشرف تا کربلای معلی، اظهار کرد: برنامه‌ای که در سال‌های اخیر بسیار فراگیرتر شده و جنبه بین‌المللی پیدا کرده است بحث پیاده‌روی مراسم اربعین برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) است که از اکثریت کشورهای مسلمان به‌ویژه شیعیان در این مراسم حضور پیدا می‌کنند.

پیاده‌روی اربعین نشان‌دهنده ظرفیت عظیم اعتقادات مسلمان است

وی با اشاره به اینکه این مراسم نشان‌دهنده ظرفیت عظیم اعتقادات مسلمان و به‌ویژه شیعیان به رخ جهانیان است، ادامه داد: این ظرفیت بالقوه‌ایست که می‌توان با اجرای برنامه‌های متعدد و متنوع قرآنی از آن به نحو احسن و مطلوب استفاده کرد.

محمدی تصریح کرد: با اجرای برنامه‌هایی با ابعاد قرآنی، فرهنگی و اجتماعی می‌توان ارائه‌دهنده فرهنگ ناب قرآنی باشیم و این اتحادیه هم سعی کرده است که از این ظرفیت استفاده کند لذا مقرر شد طی هماهنگی‌ که با دستگاه‌های مختلف انجام شده است در موکب‌های مختلف که بین مسیر پیاده‌روی نجف اشرف تا کربلای معلی وجود دارد، فعالان قرآنی را در آن موکب‌ها مستقر کنیم.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور بیان کرد: طی این امر قرار است برنامه‌های مختلف قرآنی چون قرائت، محفل انس، تصحیح نماز، بحث آموزش حفظ و روخوانی و روان‌خوانی و سایر حوزه‌های مرتبط با موضوعات قرآنی را در مسیر پیاده‌روی برگزار کنیم.

معرفی فعالان قرآنی به دارالقرآن امام علی(ع) کربلا برای استقرار در مسیر پیاده‌روی

وی در پاسخ به این سؤال که برای اجرای این طرح چه دستگاه‌ها و یا نهادها و مؤسسات مردم‌نهاد همکاری دارند؟ ادامه داد: برای اجرای این طرح از دو طریق وارد شده‌ایم یکی همکاری از طریق دارالقرآن امام علی(ع) مستقر در کربلا داریم و دیگری، هماهنگی از طریق معاونت فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که اتحادیه به صورت مجزا برنامه‌هایی را با این معاونت دارد.

محمدی در پاسخ به این سؤال که آیا مؤسساتی در اجرای این طرح مشارکت داشته‌اند؟ عنوان کرد: در حال حاضر 16 مؤسسه ثبت‌ نام داشته‌اند البته فعالان قرآنی که در این طرح ابراز مشارکت کرده‌اند بیشتر از این تعداد بوده‌اند. چون فعالان قرآنی نیز جایگاهی در اجرای این طرح دارند که می‌توانند در صورت تمایل به صورت مستقل طی هماهنگی که با دارالقرآن امام علی(ع) کربلا شده است تحویل آنها شوند تا به‌عنوان مبلّغ طی این مسیر پیاده‌روی فعالیت کنند.

وی ادامه داد: اما مؤسسات در موکبی به صورت محض مستقر می‌شوند و فعالیتشان را ادامه می‌دهند. با توجه به اینکه رابطان ما در عراق گفته‌اند این امر محدودیتی ندارد و موکب‌های زیادی برای این امر فعال است.

محمدی در پاسخ به این سؤال که چه ضرورتی برای اجرای این طرح طی مسیر پیاده‌روی داشت، افزود: برای استفاده از ظرفیت بی‌سابقه‌ای که در آنجا است و اکثریت شیعیان از کشورهای گوناگون هستند و حتی از اهل‌ سنت نیز گروه‌هایی در پیاده‌روی حضور دارند و بستر فراهمی برای نشر فرهنگ قرآنی در میان علاقه‌مندان به مکتب سیدالشهدا(ع) است لذا چرا نباید از این ظرفیت استفاده کنیم و ضمن اینکه بسیاری از مؤسسات و فعالان قرآنی در این طرح حضور دارند اما به‌دلیل اینکه تاکنون منشأ آن فراهم نبود نمی‌توانستند منشأاثر باشند و ما آمده‌ایم حضور این افراد را هماهنگ کنیم.

وی تصریح کرد: بلکه برخی از مؤسسات و یا فعالان قرآنی متقاضی برای اجرای این طرح، برنامه حضور در پیاده‌‌وری اربعین را داشته‌اند که طی آن ما به آنها پیشنهاد حضور در این طرح و اجرای برنامه‌‌ها و فعالیت‌های قرآنی ـ فرهنگی را با استقرار در موکب به آنها داده‌ایم.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور عنوان کرد: این طرح نه با هزینه‌ای از سوی اتحادیه و نه با دریافت هزینه‌ای از آنها انجام می‌گیرد.

سمیرا باباجهد انصاری

captcha