مبارزه با گناه؛ مهمترین راه‌ سعادت انسان/ محاسبه نفس انسان را به تقوا نزدیک می‌کند
کد خبر: 3450587
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷

مبارزه با گناه؛ مهمترین راه‌ سعادت انسان/ محاسبه نفس انسان را به تقوا نزدیک می‌کند

گروه اجتماعی: گناه لذت انس و مناجات با خدا را سلب و انسان را در عبادت خدا دچار رخوت و سستی می‌کند؛ لذا مبارزه با گناه یکی از مهمترین راه‌هایی است که می‌تواند انسان را به سعادت برساند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، یکی از مهمترین راه‌های سعادت انسان، مبارزه او با گناه است.میل به گناه در انسان‌ها وجود دارد حتی کسانی‌که سالیان سال عبادت خداوند سبحان را کرده‌اند اگر غفلت کنند آلودگی پیدا خواهند کرد لذا باید از گناه و کسانی‌که آلودگی دارند فاصله گرفت و اگر دیدیم افرادی از فامیل یا غیر فامیل، گناه می‌کنند آن‌ها را نصیحت کنیم و نهی از منکر نمائیم.
یکی از آثار گناه، سستی و رخوت در عبادت است.گناه لذت انس و مناجات با خدا را سلب می‌کند، در دعای کمیل آمده است که «اللهم اغفر لی الذنوب التی تبس الدعاء».شخصی خدمت امام علی(ع) رسید عرض کرد از نماز شب محروم شده‌ام، علی(ع) فرمود: «گناه تو را مقید ساخته است».
خداوند متعال در آیه 32 سوره نجم در این رابطه فرموده است: «الَّذِینَ یَجْتَنِبُونَ کَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ إِلَّا اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّکَ وَاسِعُ الْمَغْفِرَةِ هُوَ أَعْلَمُ بِکُمْ إِذْ أَنشَأَکُم مِّنَ الْأَرْضِ وَإِذْ أَنتُمْ أَجِنَّةٌ فِی بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ فَلَا تُزَکُّوا أَنفُسَکُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَى؛ آنان که از گناهان بزرگ و زشتکاری‌ها جز لغزش‌هاى کوچک خوددارى مى‏‌ورزند پروردگارت [نسبت به آنها] فراخ ‏آمرزش است وى از آن دم که شما را از زمین پدید آورد و از همان‏‌گاه که در شکم‌هاى مادرانتان [در زهدان] نهفته بودید به [حال] شما داناتر است پس خودتان را پاک مشمارید او به [حال] کسى‌که پرهیزگارى نموده داناتر است».پس مبارزه با گناه دو نوع است یکی مبارزه با گناهان خود و یکی هم مبارزه با گناهان دیگران است.
امام باقر(ع) از حضرت علی(ع) روایت کرده که فرمود: برای اهل تقوا و پرهیزکاران نشانه‌های است که به آن‌ها شناخته می‌شوند راستگویی، رد امانت، وفای به عهد، کم فخر کردن و کم بخل ورزیدن، صله‌رحم، ترحم بر ضعیفان، کم‌انسی با زنان، بخشش و احسان، خوش‌خلقی، حلم ورزیدن، پیروی از دانش در آن‌چه که انسان را به خدا نزدیک می‌کند.
یکی از راه‌های رسیدن به تقوی، محاسبه نفس است یعنی هر شب کارهایی که روزانه انجام دادیم را بررسی کنیم و اگر گناهی مرتکب شده‌ایم راه‌هایی برای جلوگیری از ارتکاب مجدد را پیگیری کنیم تا زمانی‌که روز بلکه هفته بگذرد و ما مرتکب گناهی نشویم آن‌وقت عید ما است که فرموده‌اند: هر روزی که در آن معصیت نکنید آن روز، عید شماست.

آثار درخشان تقوی و پرهیزکاری

تقوی باعث مدح و ثنای الهی است چنان‌که می‎فرماید: اگر صبر نموده و تقوی داشته باشید این از نشانه‌های قدرت اراده در کارهاست، همچنین تقوی باعث حفاظت و ایمنی است چنان‌که می‎فرماید: اگر صبر کنید و تقوا ورزید حیله دشمنان در شما اثر نمی‌کند، همچنین تایید و یاری خداوند سبحان با متقین است و تقوی باعث نجات از سختی‌ها و جلب رزق حلال است و کسی‌که تقوی ورزد خدا برای او راه خروج از گرفتاری گشوده و از جایی‌که نمی‌داند برای او روزی می‌فرستد.
همچنین آمرزش گناهان به‌واسطه تقوا است، بشارت الهی در دنیا و آخرت برای متقین است، تقوا سبب نجات از جهنم و خلود و بهشت دائمی می‌شود، تقوا سبب قبولی اعمال است و اصلاح اعمال نیز با تقواست.
متاسفانه عده‌ای از افراد خود را گول می‌زنند از یک طرف از راه حرام پول درمی‌آورند و از طرفی برای این‌که خود را مسلمان نشان دهند کارهای خیر می‌کنند به مساجد کمک می‌کنند به بیمارستان و جاهای دیگر کمک می‌کنند درحالی‌که خانه از پای‌بست ویران است! باید کار را از ریشه اصلاح کنند و از راه حلال پول درآورده و حقوق الهی را پرداخت نموده سپس اگر دوست داشتند در راه‌های خیر هم خرج کنند.
حجت‌الاسلام محمدتقی صرفی‌پور، از کارشناسان مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در رابطه با تقوی گفت: امام علی(ع) به یکی از اصحابش به‌عنوان موعظه نوشت: تو را و خودم را به تقوی کسی سفارش می‌کنم که نافرمانیش روا نیست و امید و بی‌نیازی جز به او و از او نباشد زیرا هرکه از خدا پروا کرد عزیز و قوی شد و سیر و سیرآب گشت و عقلش از اهل دنیا بالا گرفت.
وی افزود: امام صادق(ع) نیز فرموده است «محکم‌ترین چیزی که خدا بر خلقش واجب کرده است زیاد یاد خدا بودن است» سپس حضرت فرمود «مراد من (سبحان‌الله و الحمدالله و لااله الا الله و الله‌اکبر) نیست گرچه این‌ها هم ذکر است و لکن منظور از یاد خداوند سبحان این است که زمانی‌که با حلالی و حرامی برخورد کرد یاد خدا بوده اگر طاعتی است به ان عمل کند و اگر معصیتی است از آن دوری کند».
صرفی‌پور ادامه داد: امام علی(ع) همچنین فرموده است «کسی‌که شرافت باطن و گوهر انسانی خود را بشناسد این شناسایی او را از پستی‌های شهوت و آرزوهای باطل مصون خواهد داشت».
وی افزود: از امام صادق(ع) نیز نقل است که فرمود «کسی‌که عزت می‌خواهد بدون این‌که عشیره و پیروانی داشته باشد و ثروت می‌خواهد بدون این‌که مالی داشته باشد و هیبت می‌خواهد بدون این‌که ریاستی داشته باشد پس از ذلت معصیت خدا منتق شود به عزت طاعت الهی».
این کارشناس مذهبی ادامه داد: امام علی(ع) نیز فرموده است «نفس خویش را عزیز شمار و به هیچ پستی و دنائتی تن مده گرچه عمل پست تو را به تمنایت برساند زیرا هیچ چیز با شرافت نفس برابری نمی‌کند و هرگر به‌جای عزت از دست داده عوضی همانند آن نصیب نخواهد شد و هرگر بنده دیگری نباش زیرا خداوند سبحان تو را آزاده آفریده است».
وی افزود: نبی مکرم اسلام در رابطه با خوف از خدا فرموده است «کسی‌ که زشتی یا عمل شهوترانی بر او عرضه شود و از خوف خدا از آن اجتناب کند خدای رئوف آتش جهنم را بر او حرام می‌کند او را از جزع و فزع اکبر روز قیامت در امان خواهد داشت».

captcha