سلسله نمایشگاه‌های اربعین حسینی در لبنان افتتاح شد
کد خبر: 3447476
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
با عنوان «مسیر عشق»؛

سلسله نمایشگاه‌های اربعین حسینی در لبنان افتتاح شد

شعب خارجی: آیین افتتاحیه سلسله نمایشگاه‌های عکس عاشورا و اربعین حسینی با عنوان «مسیر عشق» در منطقه غبیری بیروت، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیین افتتاحیه سلسله نمایشگاه‌های عکس عاشورا و اربعین حسینی با عنوان «مسیر عشق» بعد از ظهر روز سه‌شنبه، 19 آبان‌ماه، در تالار جمعیت رسالات در منطقه غبیری بیروت، برگزار شد.

در این نمایشگاه، حدود 80 عکس از مراسم راهپیمایی عاشقان حسین (ع) در زیارت اربعین و برخی آثار فرهنگی دینی به نمایش گذاشته شده است.
 
بخشی از عکس‌های راهپیمایی اربعین از آثار کمال‌الدین شاهرخ، عکاس آیینی ایران است که تاکنون ثبت ده‌ها هزار عکس از مکه، مدینه، عتبات عالیات، سایر اماکن مقدس و مراسم آیینی و همچنین چاپ چند مجموعه تصاویر از جمله «حقیقت عشق و آستانه خورشید» را در کارنامه هنری خود دارد.
 
بخشی دیگر از تصاویر از آثار دانشجویان مسلمان از کشورهای مختلف است که به همت سازمان جهانی دانشجویان مسلمان گردآوری و در این نمایشگاه عرضه شده است. همچنین حسین فلاح و حمزه وطن‌دوست، دو عضو مؤسسه جهانی دانشجویان جهان مسلمان نیز در این نمایشگاه مشارکت کرده‌اند.
 
در آیین افتتاحیه این نمایشگاه محمدصادق فضلی، کاردار و محمدمهدی شریعتمدار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان، محمد سعید الخنساء، شهردار منطقه غبیری بیروت، شیخ علی ظاهر، مسئول فعالیت‌های هنری حزب‌الله و رئیس جمعیت رسالات، حاج علی زریق، رئیس جمعیت قبس برای حفظ میراث فرهنگی دینی لبنان، حمزه البشتاوی، رئیس و تنی چند از اعضای جمیعت دوستی ایران و فلسطین و برخی از شخصیت‌های مذهبی، سیاسی، فرهنگی و هنری حضور داشتند.
 
در این مراسم محمدمهدی شریعتمدار، رایزن فرهنگی کشورمان در سخنانی با اشاره به این که عقل و عشق دو بال ایمان و پرواز انسان به سوی کمال و قرب الهی هستند، به ذکر جایگاه عشق در تعالیم دینی پرداخت و از عشق جاودان مؤمنان به امام حسین(ع) و اثرگذاری قیام عاشورا در تاریخ فرهنگ دینی و بر همه آزادی‌خواهان جهان سخن گفت.
 
وی افزود: راهپیمای میلیونی اربعین با جلوه‌های بی‌مانندی که از ایثارگری و همراهی مردم مسلمان در خدمت به زائران امام حسین(ع) دارد، از مهم‌ترین نمادهای عشق و ایمان در فرهنگ دینی است.
 
شریعتمدار در سخنان خود اشاره کرد که نمایشگاه «مسیر عشق» تنها گوشه‌هایی از این حادثه مکرر همه ساله را به تصویر کشیده است.
 
وی در ادامه بیان کرد: کربلا تصویری از تصاویر عشق الهی است و بشر همچنان درصدد کشف و تفسیر رموز این عشق بزرگ است. این عشق فقط در انقلاب امام حسین(ع) در روز عاشورا و در کربلا باقی نماند؛ بلکه تاکنون ادامه داشته و الهام‌بخش نسل‌ها بوده است و از همین جاست که گفته می‌شود «کلّ یوم عاشوراء وکلّ أرض کربلاء». در حقیقت یاد امام حسین(ع) دارای چنان حرارتی است که در قلب‌های مؤمنان نهفته شده و حرارت عشق به او هرگز سرد نمی‌شود.
 
سخنرانی بعدی این مراسم محمد سعید الخنساء، شهردار بخش غبیری بیروت بود. وی ضمن بیان مطالبی در خصوص عاشورا و ضرورت زنده نگه داشتن آن، گفت: شاهد گسترش فعالیت‌های فرهنگی، رایزنی فرهنگی ایران و همکاری با بخش‌های مختلف فرهنگی این نهاد فرهنگی در لبنان هستیم.
 
وی همچنین اقدام رایزنی فرهنگی کشورمان را در برگزاری نمایشگاه در شهرهای مختلف لبنان ستود.
 
کمال‌الدین شاهرخ، هنرمند عکاس کشورمان دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: در این نمایشگاه 29 قطعه عکس 100 × 70 رنگی راهپیمایی‌های میلیونی اربعین حسینی چند سال گذشته در عراق در معرض نمایش قرار داده شده است.
 
وی هدفش از گرفتن عکس‌های راهپیمایی اربعین حسینی و برگزاری این نمایشگاه را نشان دادن ابراز عشق و معنویت محبان اهل بیت(ع) به حضرت سید الشهدا (ع) عنوان کرد.
 
بنا بر اعلام این گزارش، این نمایشگاه پس از تالار جمعیت رسالات، در شهرهای خیام، طیبه، میس الجبل، بنت جبیل بعلبک نیز برگزار خواهد شد و آخرین ایستگاه آن دانشگاه لبنان است و مصادف با روز اربعین حسینی مراسم اختتامیه آن برگزار خواهد شد.
 
همچنین در کنار برپایی این نمایشگاه، برگزاری کارگاه آموزشی عکاسی آیینی در مرکز آموزش رسانه‌ای اتحاد و حضور در جلسه نقد و بررسی آثار عکاسی استاد سید کمال‌الدین شاهرخ با حضور عکاسان لبنانی، عکاسی از مقامات انبیاء و اولیاء و اهل بیت(ع) و اماکن مقدس دینی، از جمله برنامه‌های دیگر این گروه از عکاسان کشورمان در لبنان خواهد بود.

captcha