فرهنگ حسنه وقف؛ یکی از ویژگی‎های نظام حقوقی و اقتصادی اسلام
کد خبر: 3444281
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵
حجت‎الاسلام حاجی‎‏زاده عنوان کرد:

فرهنگ حسنه وقف؛ یکی از ویژگی‎های نظام حقوقی و اقتصادی اسلام

گروه اجتماعی: امام جمعه شهرستان اهر با تأکید براینکه یکی از ویژگی‎های نظام حقوقی و اقتصادی اسلام فرهنگ حسنه وقف است، افزود: نهاد وقف همزاد با انسان است.

حجت‎الاسلام جواد حاجی‎‏زاده، امام جمعه شهرستان اهر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، با اشاره به آثار و برکات وقف در جامعه اظهار کرد: وقف از جمله نهادهایی است که می‎‌تواند از تکاثر ثروت در دست عده‌‎ای اندک جلوگیری کرده، زمینه‌‏ساز ایجاد روحیه همدردی و احساس مسئولیت افراد درقبال یکدیگر و بهره‎مندی همگان از مواهب خلقت باشد.

حاجی‎زاده با تأکید براینکه یکی از ویژگی‎های نظام حقوقی و اقتصادی اسلام فرهنگ حسنه وقف است، افزود: نهاد وقف همزاد با انسان است، زیرا تمایل به انجام کارهای خیر و سعی در پاسخگویی به نیازهای همنوعان، یک تمایل فطری است و ریشه در آفرینش انسان دارد و در میان جوامع انسانی صرف‎‏نظر از نوع عقاید و گرایش‎‌های مذهبی تمایل به انجام کارهای خیر و باز کردن گره از مشکلات دیگران و دمیدن روح نشاط و شادابی در فضای زندگی همنوعان وجود دارد.

وی با بیان اینکه مال و فرزند زینت زندگی دنیا است، ادامه داد: اما باقیات ‌الصالحات که یک مورد آن به طورحتم اقدام به اجرای سنت حسنه وقف است، ارزش‎های پایدار و شایسته‌ای است که انسان برای خدا انجام می‌دهد.

امام جمعه شهرستان اهر وقف را یک نوع عبادت خاص دانست که در آن قصد قربت را لازم می‏‎دانند و خاطرنشان کرد: فرد مسلمان با اقدام به وقف و ثبت نام خود در زمره واقفان، گویی از تعلقات دنیوی و مادیات زندگی دست کشیده و برتوشه آخرت خود اجر اخروی پایدار می‌‎افزاید.

وی همچنین از لزوم آگاه‎سازی مردم به نشانه‎های وقف گفت و یادآور شد: باید مردم را آگاه کنیم که وقف، سنت حسنه‌ای است که فقرزدایی کرده و فاصله طبقاتی را کاهش می‌دهد. در زمینه وقف، معارف دینی و تعالیم الهی و آسمانی برای رشد و تعالی روح ایثار و فداکاری جایگاه ویژه‎ای قائل است و در جای جای سفارشات پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) بر انفاق و صدقه جاریه، احسان، وقف و ایثار مال تاکید فراوان شده؛ زیرا این سنت حسنه علاوه بر تزکیه نفس انسانی و ایجاد توازن اقتصادی و تعدیل ثروت در بین جامعه سبب تسکین آلام بشری و تقویت روح همبستگی و بالندگی جوامع اسلامی است.

حاجی‌زاده با اشاره به راهکارهای ترویج فرهنگ وقف تأکید کرد: تعیین نیازهای روز جامعه، ایجاد اعتماد عمومی و مطمئن کردن مردم به آینده موقوفات و بیان آثار وقف از راهکارهای اساسی ترویج فرهنگ وقف محسوب می‌شوند.

captcha