معیارهای سازمان «غذا و دارو» و «استاندارد» متفاوت است
کد خبر: 3384670
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
دیناروند:

معیارهای سازمان «غذا و دارو» و «استاندارد» متفاوت است

گروه سلامت: رئیس سازمان غذا و داروی کشور در نشست خبری روز جهانی غذا با تأکید بر همگرایی سازمان‌های دولتی گفت: استاندارد‌ها و معیارهای ما در رابطه با سلامت مواد غذایی با دیگر ارگان‌ها متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در آستانه روز جهان غذا در نشست خبری که امروز 20 مهرماه، در سازمان غذا و دارو کشور برگزار شد ضمن تشریح برنامه‌های این روز به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی تصریح کرد: هر ساله در جهان روز 16 اکتبر به عنوان روز جهانی غذا شناخته شده است که در ایران امسال ما این روز را شنبه 25 مهرماه، با همکاری وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی، دفتر فائو در ایران طی همایشی برگزار می‌کنیم.
دیناروند محور امسال روز جهانی غذا را با تاکید بر روی امنیت غذای، تامین غذای پایدار عنوان کرد و گفت: این مسئله باید از کشاورزی آغاز شود، زیر مجموعه امنیت غذایی، ایمنی و سلامت تولید مواد غذایست.
وی با بیان اینکه یکی از موارد امنیت غذایی دسترسی به غذاست اعلام کرد: خوشبختانه در ایران مشکلی به نام دسترسی عادلانه به غذا وجود ندارد و ایران جز کشورهای دارای دسترسی عادلانه به غذاست.
نگرانی کشور ما دسترسی مردم به غذای سالم است
رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: نگرانی کشور ما در رابطه با امنیت غذایی دسترسی به غذا نیست بلکه دسترسی غذا سالم و مصرف بیش از حد کالری در کشور است.
وی ادامه داد: میزان دریافت کالری درایران بیش از 20 درصد بیشتر از سطح مطلوب بوده که این مسئله سلامت را تهدید می‌کند همچنین مصرف شکر و مواد قندی بالاتر از حد استاندارد بوده و نمک نیز دو برابر بیشتر از سطح مجاز مصرف می‌شود. از سوی دیگر ترکیب روغن‌های مصرفی مردم به دلیل اسیدهای ترانس و اشباع بالا نیز خطر عمده‌ای است که غذای مصرف مردم را مورد تهدید قرار داده است.
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی کنترل بیماریهای غیر واگیر کنترل اسید‌های چرب و رساندن آنها به حد صفر است اظهار کرد: شاید ده سال طول بکشد که بتوانیم اسیدهای ترانس چربی را به حد صفر برسانیم.
وی در ادامه با بیان اینکه علیرغم حواشی‌ها خوشبختانه نگاه دولت نسبت به مسئله امنیت غذا مثبت بوده عنوان کرد: همگرایی ارگانها در رابطه با امنیت بخشیدن به مواد غذایی بیشتر شده، نگاه‌ها منسجم و همکاری‌ها نیز بیشتر شده است.
دیناروند اضافه کرد: نمی‌شود گفت شرایط کاملا مطلوب و یا ایده‌ال است اما شرایط نسبت به سال‌های گذشته به مراتب بهتر شده است، ما باید از صنعت ملی کشور به ویژه در حوزه مواد غذای حمایت کنیم که این مسئله حمایت دولت را می‌طلبد.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر کمبود ناظران و یا مسئولان فنی سلامت غذا و دارو در کارخانجات و واحدهای صنعتی عنوان کرد: ما نباید انتظار داشته باشیم که تمامی ناظران حقوق بگیر دولت بوده و یا کارمند آن باشند. کسانی که از سوی سازمان غذا و دارو در این واحدها به نظارت می‌پردازند 3 هزار نفر بوده این در حالی است که بیش از 11 هزار واحد صنعتی وجود دارد.نباید انتظار داشت که دولت همه این 11 هزار واحد را پوشش دهد.
رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: ما باید شرایط را به گونه‌ای فراهم آوریم که خود تولید کننده مسئولیت سلامت غذای تولیدی را بر عهده بگیرد. سازمان غذا و دارو در حال حاضر پس از تولید و در سطح عرضه غذا را کنترل می‌کند.
محصولی که تائیدیه سازمان غذا و دارو را ندارد نباید در بازار باشد
دیناروند در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر اختلاف سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو و عدم مرجع واقعی برای تشخیص سلامت غذایی و معرفی آن به مردم عنوان کرد: طرح اشکالات سازمان‌ها و اختلافات آنها در رسانه‌ها هیچ کمکی به مردم نمی‌کند استاندارد کار را خود را انجام داد و ما نیز کار خود را انجام می‌دهیم ما باید سلامت و صحت مواد غذای را تائید کنیم که در این راستا تا این سلامت مورد تائید ما نباشد هیچ محصول و فرآورده غذای  در بازار نباید وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: معیارهای ما با معیارهای سازمان استاندارد در بعضی از جاها متفاوت است ما باید شرایط پیش تولید، تولید، بسته بندی و حتی توزیع و مصرف فرآورده را در نظر بگیریم در حالی که سازمان استاندارد برای خود معیارهای خاص خود را پی می‌گیرد.
معاون وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به اینکه هر کالایی که نشان استاندارد داشته باشد لزوم ممکن است سلامت نداشته باشد اذعان کرد: نمی‌خواهم وارد بحث اختلاف با سازمان استاندارد شوم.
وی در ادامه در رابطه با تعلیق صنایع غذایی که از چارچوب‌های تعیین شده قانونی پیروی نمی‌کنند اظهار کرد: ما در چارچوب قانون عمل کرده و می‌توانیم فعالیت‌ها را تعلیق کنیم اما اگر بخواهیم آنها را به صورت دائمی متوقف کنیم نیازمند مراجع قضائ می‌باشیم. اگر کسی اسرار به تخلف داشته باشد پروند آن همراه با مستندات به مراجع قضای ارجا داده و آنها در این رابطه تصمیم می‌گیرند.
وی با اشاره به فعالیت دوباره شرکت آب معدنی دماوند اظهار کرد: از نظر ما این شرکت به هیچ عنوان نمی‌تواند آب معدنی تولید کند اما تولید آب آشامیدنی از سوی آن مشکلی ندارد.
صنایع از نشانگر ایمنی استقبال نکرده‌اند
دیناروند در ادامه با اشاره به اجباری کردن درج نشانگر ایمنی بر روی محصولات غذای اذعان کرد: این نشانه از سوی صنایع مورد استقبال واقع نشده است.
وی ادامه داد: درج نشانگر ایمنی برای محصولات صادراتی اجباری نیست ولی برای توزیع داخلی اجباری بوده و در صورت عدم درج آن هیچ پروانه‌ای برای تولید و عرضه مواد غذایی از سوی سازمان غذا و دارو نه صادر و نه تمدید می‌شود.
دیناروند با تاکید بر اینکه اخذ مجوز استاندارد یا پروانه ساخت از سوی سازمان ملی استاندارد و غذا و دارو اجازه دائمی برای تخلف نیست اظهار کرد: به همین دلیل است که ما نظارت را در سطح عرضه نیز پیگیری می‌کنیم، مردم باید به دستگاه‌های نظارتی اعتماد داشته باشند. مطمئنا اگر محصولی به تقلب نشان استاندارد یا پروانه سازمان غذا و دارو را درج کند مطابق قوانین بلافاصله نام آن اعلام می‌شود.
وی در رابطه با وجود آب میوه‌هایی که طبیعی نبوده و نام طبیعی را بر خود گذاشته‌اند عنوان کرد: از نظر ما آب میوه طبیعی حتما باید برای آن از میوه، آب گرفته شود که چنین چیزی در ایران اصلا وجود ندارد. اینها به نوعی مشابه سازی می‌کنند.
معاون وزیر بهداشت در رابطه با وضعیت نان و سلامت آن اظهار کرد: در این رابطه مشکل جدی وجود دارد نان سنتی می‌تواند سالم باشد از نظر ما می‌شود نان سنتی را به شیوه صنعتی تولید کرد اما متاسفانه مردم از آن استقبال چندانی نمی‌کنند.
در ادامه هدایت حسینی مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآوردهای خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا دارو نیز طی سخنانی با اشاره به ثابت ماندن میزان واردات روغن پالم اظهار کرد: واردات روغن پالم در سال 92، 750 هزار تن بود که این میزان بسیار آسیب رسان بود اما در سال 93 و 94 این میزان بر 420 هزار تن ثابت مانده است.
حسینی ادامه داد: از نظر سازمان غذا و دارو وجود روغن‌های پالم به جز در مواد لبنی مشکلی ندارد اتفاقا در روغنهای سرخ کردنی نیز مورد نیاز است.
وی در ادامه با بیان اینکه تبلیغات کالاهای آسیب رسان در تلویزیون محدود شده است اظهار کرد: ما فهرستی شامل 37 کالای آسیب رسان را به صدا و سیما ارسال کرده‌ایم. آنچه ما می‌دانیم این است که تبلیغ و هزینه کالاهای آسیب رسان باید در تلویزیون گران شود.
وی همچنین با اشاره به وضعیت آبلیمو‌های موجود در کشور اظهار کرد: در حال حاضر سه خط تولید آبلیمو متوقف شده و 51 نوع آبلیمو در حال جمع آوری است.

captcha