امضای مصوبه کمیته فقهی سازمان بورس در مورد اوراق استصناع و اسناد خزانه اسلامی
کد خبر: 3377880
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
مجید پیره خبر داد:

امضای مصوبه کمیته فقهی سازمان بورس در مورد اوراق استصناع و اسناد خزانه اسلامی

گروه اقتصاد: کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: قرائت و امضای مصوبه کمیته فقهی سازمان بورس در مورد اوراق اجاره، مرابحه واستصناع قابل تبدیل یا تعویض به سهام و اسناد خزانه اسلامی در دستور کار جلسه اخیر این کمیته قرار داشت.

مجید پیره، کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تشریح جزئیات جلسه اخیر کمیته فقهی این سازمان پرداخت و اظهار کرد: جلسه یکصد و دوازدهم کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس، در روز چهارشنبه، سه موضوع را در دستور کار خود قرار داد که دو موضوع آن مربوط به قرائت و امضای مصوبات کمیته فقهی و موضوع سوم هم بحثی جدید راجع به یکی از الگوهای صکوک بود.

وی افزود: در مورد دو دستور اول جلسه کمیته فقهی باید گفت که روال کار این کمیته بر این است که در ابتدا موضوعی در اختیار مرکز پژوهش سازمان بورس قرار می‌گیرد و بعد از برگزاری جلسات، نوشتن و تهیه گزارشات کارشناسی اولیه، آن موضوع به کارگروه قم ارجاع شده و بعد در کمیته فقهی مورد بحث قرار می‌گیرد.

پیره ادامه داد: وقتی‌که موضوعی در کمیته فقهی سازمان بورس مورد بحث و بررسی قرار گرفت، در صورت موافقت اعضاء با آن، موضوع مصوبه کمیته نوشته می‌شود تا درجلسه بعدی قرائت و امضا شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه موضوع اوراق اجاره، مرابحه و استصناع قابل تبدیل یا تعویض به سهام در جلسه قبل کمیته فقهی به تأیید رسیده بود، در این جلسه مصوبه کمیته قرائت و به امضا رسید و مصوبه جدید در سایت مرکز پژوهش سازمان بورس قابل دسترس است.

پیره خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در دستور کار کمیته فقهی سازمان بورس قرار داشت، باز به همان ترتیب، قرائت و امضای مصوبه این کمیته در مورد اسناد خزانه اسلامی بود.

وی اظهار کرد: کلیات این موضوع در سال‌های گذشته به تأیید رسیده بود اما با توجه به اینکه اسناد خزانه اسلامی، اخیرا به مرحله اجرا درآمد، در نامه‌ای که از طرف هیئت‌وزیران راجع به این موضوع نوشته شده بود در آن نامه موضوع جدیدی مطرح شده بود که در مصوبه قبلی کمیته فقهی به آن اشاره نشده است.

کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: این موضوع جدید در کمیته فقهی سازمان بورس مطرح شد و اعضای کمیته فقهی با این موضوع موافق بودند و براین مبنا مصوبه جدید قرائت و امضا شد که تفاوت آن با مصوبه قبلی در افزودن یک تبصره است که این تبصره، رویه اجرایی را از بسیاری از ابعاد تأیید می‌کند.

وی افزود: موضوع سوم که بحث جدیدی است که در کمیته فقهی مطرح شده، عبارت از این است که آیا می‌توان اوراق مضاربه را در عرضه اولیه به قیمتی متفاوت از قیمت اسمی این اوراق عرضه و پذیره‌نویسی کرد یا خیر؟

کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: ذکر این نکته ضروری است که در عرضه اولیه، رویه معمولا اینگونه است که این  اوراق به قیمت اسمی آنها فروخته شود و در بازار ثانویه با قیمت‌های متفاوت از قیمت اسمی معامله شود.

وی افزود: برای افزایش جذابیت این اوراق و افزایش تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این اوراق، راهکاری که در دستور کمیته فقهی قرار گرفت این بود که سرمایه‌گذار در عرضه اولیه این صکوک، بهایی متفاوت از قیمت اسمی بپردازد.

پیره در پایان گفت: قبلا کمیته فقهی در مورد اوراق اجاره، مرابحه و مشارکت بحث کرده بود و این سه الگو را تأیید کرده بود اما در مورد اوراق مضاربه بحث نشده بود که این موضوع در دستور کار کمیته فقهی قرار گرفت و در این جلسه، این کمیته به جمع‌بندی نرسید و قرار شد این موضوع در دستور کار جلسه بعدی کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار قرار بگیرد.

captcha