تقدس بخشیدن به طب سنتی و انحصار طب در روایات اجحاف به اسلام و سلامت مردم است
کد خبر: 3362581
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۹
خدادوست:

تقدس بخشیدن به طب سنتی و انحصار طب در روایات اجحاف به اسلام و سلامت مردم است

گروه سلامت: معاون طب سنتی و اسلامی وزیر بهداشت با بیان اینکه توجه همزمان به طب سنتی و رهنمودها و روایات ائمه در کنار دانش جدید می‌تواند نظام سلامت در اسلام را تعریف کند، گفت: تقدس بخشیدن به طب سنتی و محصور کردن طب در روایات ضربه به سلامت مردم و اجحاف به اسلام است.

محمود خدادوست، معاون طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه تقدس بخشیدن به طب سنتی و محدود کردن طب به روایات معصومین نگاه درستی نیست و در واقع ظلم به اسلام، پزشکی و مردم است.

وی افزود: آنچه دیدگاه متعصبانه به طب سنتی است این است که با نگاهی تقدس آمیز آن را تنها مکتب ایرانی بدانند و چشم خود را بر سایر مکاتب طبی دیگر ببندد.

خدا دوست اضافه کرد: از سوی دیگر عده‌ای نظام سلامت در اسلام را تحت عناوین مختلفی همانند طب اسلامی، طب قرآنی، طب نبوی و طب روایی اطلاق می‌کنند و بر مبنای آن طب را تنها استفاده از رهنمودهای قرآن و روایات می‌دانند.

وی تأکید کرد: این دو نگاه نمی تواند درست باشد زیرا محدود کردن بهداشت و درمان به یکی از این دو رویکرد نمی‌تواند سامانه‌ای را طراحی کند که به تمام نیازهای سلامت مردم پاسخ دهد.

معاون وزیر بهداشت با تأکید بر جامع و کامل بودن دین اسلام اظهار کرد: نگاه‌های افراطی، هم به نظام سلامت و مردم ضربه می‌زند و هم اینکه ظلم و اجحافی به اسلام است.

وی ادامه داد: اسلام دینی است که هم به دنیا توجه دارد و هم به آخرت و برای این دو زندگی رهنمودهای جامعی دارد؛ پیامبر اعظم(ص) می فرمایند اطلب العلم من مهد الی لحد و یا اطلبو العم ولو بالصین این تأکید بر این است که مسلمانان همواره باید در پی کسب دانش‌های روز نیز باشند.

خدا دوست بیان کرد: تأکیدات و توصیه‌های دیگری در دین اسلام به مسلمانان شده است که اگر بیمار شدند به نزد طبیبان زمان خود بروند و از دانش زمان خود برای درمان استفاده کنند پس معنای این نگاه و این رویکرد افراطی که صرفا با روایت باشیم یک ظلم اسلام و ظلم به مردم را مرتکب شده‌ایم و هم اینکه اساسا مسلمانان را به بهره گیری از دانش روز در رابطه با سلامت  محروم کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: اما اینکه طب اسلامی را با این رویکرد که هر آن طبی که قوانین دینی، شرعی فقهی و اسلامی ما را رعایت بکند و از این فیلتر اسلام گذر کرده و از منظر آن تأیید شود سخن بسیار معقولی است.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: امام صادق(ع) می فرمایند خداوند هیچ شفایی را در حرام قرار نداده است و این طبیعی است که ما رعایت حلال و حرام در مسأله درمان کنیم وقتی چنین است یعنی عین اسلام عمل کرده‌ایم و طب ما با این شاخصه‌ها اسلامی است.

وی خاطر نشان کرد: با این تعریف و تعبیر ما مکلف هستیم، ضمن اینکه از روایات دینی استفاده می‌کنیم بهترین ظرفیت‌های ممکن چه در دنیای اسلام و چه در دنیای کفر را برای حفظ سلامت مسلمانان به کار بسته و در این کار تردید نکنیم.

captcha