بی‌اطلاعی مؤسسات قزوین از خدمات قرآنی/ چه مؤسساتی از تسهیلات ۱۵ میلیونی استفاده کرده‌اند؟
کد خبر: 3312397
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
ایکنا بررسی می‌کند؛

بی‌اطلاعی مؤسسات قزوین از خدمات قرآنی/ چه مؤسساتی از تسهیلات ۱۵ میلیونی استفاده کرده‌اند؟

گروه فعالیت‌های قرآنی: در شرایطی که رئیس اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از واگذاری تسهیلات به مؤسسات قرآنی و همچنین فعالان این حوزه خبر داده است موسسات، فعالان و مدیران قرآنی استان از این خدمات بی‌اطلاع هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، در هفته گذشته خبری از سوی حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور منعکس شد و در آن اعلام شد که مؤسسات قرآنی می‌توانند ارسال درخواست و پس از بررسی از تسهیلات 15 میلیون تومانی استفاده کنند.

محمدی همچنین با بیان اینکه فعالان قرآنی نیز می‌توانند 7 میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند گفت: این مبلغ بر اساس نیاز و درخواست مؤسسات، بررسی شده و در صورتی که موسسه‌ای واجد شرایط دریافت وام باشد، به شعبه مرکزی بانک رسالت معرفی می‌شود.

وی تأکید کرده بود: این وام از سوی بانک رسالت پرداخت خواهد شد و بازپرداخت آن نیز با کامزد ۲ درصد صورت خواهد گرفت.

این خبر در شرایطی اعلام شده است که مؤسسات قرآنی در استانها با بخش کمتری از مبالغ نیز مشکلات بزرگی را حل خواهند کرد و بنابراین این تسهیلات می‌تواند بار بزرگی از مشکلات آن‌ها را حل کند اما در کمال تعجب با یک بررسی ساده متوجه می‌شویم که در قزوین هیچ مؤسسه و یا فعال قرآنی نه تنها از این تسهیلات دریافت نکرده بلکه حتی از واگذاری آن نیز بی‌اطلاع است.

سلیمان بهاری که خود مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی در استان قزوین است از وجود این نوع تسهیلات بی‌اطلاع بود.

پرداخت تسهیلات به موسسات یک حرکت بزرگ است

وی پرداخت این مبلغ را یک حرکت بزرگ برای مؤسسات دانسته و معتقد است اگر اطلاع‌رسانی مناسبی از سوی مسئولان صورت بگیرد مطمئناً مؤسسات نیز با دریافت آن می‌توانند بخش اعظمی از مشکلات را حل کنند.

مهیا گودرزوند چگینی، مسئول موسسه قرآنی فروغ ولایت محمودآباد نیز از پرداخت این وام اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: مؤسسات قرآنی نیازمند دریافت این وام هستند و از پرداخت وام با سود کوتاه استقبال می‌کنند اما در این زمینه هیچگونه اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است.

زهرا دباغ‌ها، مسئول مؤسسه قرآنی بقیة‌الله(عج) قزوین و نائب رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی در استان قزوین نیز تصریح کرد: از پرداخت این وام اطلاعی ندارم معمولا اداره ارشاد در این زمینه‌ها اطلاع‌رسانی انجام نمی‌دهد و اطلاع رسانی‌ها عموما به کارهایی که باید انجام شود ختم می‌شود.

صغری بهرامی، مسئول موسسه قرآنی حکیمیه قزوین نیز در این خصوص می‌گوید:‌ اطلاع‌رسانی در این زمینه انجام نشده است، حدود یک ماه با تغییر کارشناس اداره ارشاد استان اطلاع‌رسانی ضعیف شده است به طوری که در انتخابات جلسه هیئت مدیره قرآن اطلاع‌رسانی نشده است.

حمیدرضا زهرایی، مسئول مؤسسه قرآنی حافظان وحی زمر نیز اظهار کرد: اتحادیه تشکل‌های قرآنی معمولا از طریق پیامک یا با قراردادن اخبار بر روی سایت اطلاع‌رسانی را به خوبی انجام می‌دهد اما در این زمینه اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است و از پرداخت وام بی‌خبر هستم.

تسهیلات به استان‌های فعال قرآنی پرداخت می‌شود

مشکل آنجایی بزرگ‌تر از قبل می‌شود که مهدی احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه طرح پرداخت تسهیلات را شنیده‌ایم که قرار است به استان‌ها ابلاغ شود، افزود: مشخص نیست این تسهیلات به موسسات کدام استان‌ها پرداخت خواهد شد.

وی ملاک واگذاری این تسهیلات را فعالیت‌های خوب قرآنی در استان‌ها دانسته و ادامه می‌دهد: این طرح قرار است به استان‌های فعال در عرصه قرآنی پرداخت شود ولی تا به امروز نحوه پرداخت آن و استانهای دریافت کننده ابلاغ نشده است.

بی‌شک در شرایطی که مسئولین از سوی مؤسسات به عدم حمایت متهم هستند، وجود چنین طرح‌هایی می‌تواند ضمن کمک به مؤسسات، بار اتهام را از روی دوش مسئولین بردارد اما این نیازمند این امر است که حداقل اطلاع‌رسانی لازم نسبت به نه تنها این طرح بلکه بخش اعظمی خدمات متناسب با مؤسسات انجام شود.

مؤسسات و فعالان قرآنی در استان بدون هیچ چشم‌داشتی مادی در حوزه قرآن سربازی می‌کنند و امیدواریم روزی را شاهد باشیم که تعامل خوب بین مسئولین و این موسسات و فعالان ضمن اینکه باری را از روی دوش مسئولین بردارد، در قرآنی شدن جامعه نیز موثر باشد.

captcha