استقبال میلیونی از موزه‌های آستان قدس رضوی/ جذب بیش از ۱۷ هزار سکه، تمبر و اسکناس
کد خبر: 3296345
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
در سال ۱۳۹۳ اتفاق افتاد؛

استقبال میلیونی از موزه‌های آستان قدس رضوی/ جذب بیش از ۱۷ هزار سکه، تمبر و اسکناس

گروه هنر: در سال گذشته بیش از ۱۷ هزار و ۷۷۹ قلم شیء شامل سکه، تمبر و اسکناس جذب موزه‌های آستان قدس رضوی شد که یک میلیون و ۳۰۸ هزار و ۴۷۵ نفر نیز از این اشیاء و دیگر آثار نفیس این مکان دیدنی بازدید کردند.

علی سوزنچی، معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با  خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اظهار کرد: موزه‌های آستان قدس رضوی با چهار ساختمان مستقل و 16 گنجینه تخصصی با 16 هزار متر مربع فضای نمایشی، بیش از هفت هزار شیء تاریخی، فرهنگی و هنری خود را در معرض دید عموم قرار داده است.

وی اضافه کرد: گنجینه‌های قرآن و نفایس، هدایای رهبر معظم انقلاب، تاریخ حرم رضوی، فرش، تمبر، اسکناس، سکه، سلاح، ظروف، نجوم، ساعت، آبزیان، مدال، هنرهای تجسمی، مردم‌‌شناسی و تالار آثار استاد فرشچیان 16 گنجینه تخصصی موزه‌های آستان قدس ‌رضوی را تشکیل می‌دهند.

سوزنچی با تأکید بر اینکه موزه‌های آستان قدس رضوی به برکت وجود مقدس امام رضا(ع) دارای جایگاه ویژه‌ای در منطقه و جهان اسلام است، ادامه داد: در سال 1393‌ یک میلیون و 308‌ هزار و 475‌ نفر و به طور متوسط روزانه سه هزار و 620‌ نفر از موزه‌های آستان قدس رضوی بازدید کردند.

وی تعداد کل اشیاء موجود در مخزن تمبر، سکه و اسکناس را اعم از 702‌ هزار قطعه تمبر و دیگر اقلام پستی، 21‌ هزار و 873‌ برگ اسکناس و نیز 55‌ هزار و 879‌ سکه اعلام کرد و گفت: پیگیری در خصوص پروژه توسعه موزه سکه، تمبر و اسکناس آستان قدس رضوی در حال اقدام است.

به گفته معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، بیش از 17‌ هزار و 779 قلم شیء شامل سکه، تمبر و اسکناس در سال 93، جذب سازمان شده است.

وی به ذکر برخی از اقدامات صورت گرفته از سوی اداره گنجینه‌های معاونت موزه‌ها در سال 93‌ پرداخت و افزود: نصب و راه‌اندازی آسانسور در موزه قرآن و هدایای رهبر معظم انقلاب، تعویض تمام کارتن‌پلاست‌های گلجام با شیشه و نصب و راه‌اندازی دوربین های مدار بسته در موزه مردم‌شناسی تعدادی از کار‌های انجام شده در این حوزه‌ به شمار می‌روند.

سوزنچی به سایر فعالیت‌های سال گذشته موزه مردم‌شناسی اشاره کرد و گفت: اجرای پوشش ضد آب نانو در سقف موزه جهت جلوگیری از نفوذ آب و نزولات جوی به بنا، استانداردسازی غرفه‌های نمایش در گرمخانه و نصب شیشه جهت حفاظت لایه‌های گچ اولیه بنا قبل از مرمت، اهمّ امور صورت گرفته در موزه مردم‌شناسی هستند.

captcha