هیس! حاشیه‌های بیمارستان‌ها حرف نمی‌زنند؛ کاش تعطیل شوند
کد خبر: 3213365
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۱

هیس! حاشیه‌های بیمارستان‌ها حرف نمی‌زنند؛ کاش تعطیل شوند

گروه سلامت: در حاشیه تعطیل شد در حالی که هنوز حواشی برخی پزشکان مانند اشتباهات پزشکی، برخورد بد با بیماران و همراهان آنها و زیر میزی همچنان باقی است.

پس از کش و قوس‌های فراوان و حواشی که برای سریال تلویزیونی «در حاشیه» از سوی جامعه پزشکی سپس وکلا پیش آمد تهیه کنندگان سریال یاد شده اعلام کردند تولید و پخش آن را به طور موقت متوف می‌کنند، با توقف این سریال پرسش‌هایی بی‌جواب که در ذهن بسیاری از افراد جامعه از جمله نگارنده وجود دارد این است که با وجود به تعطیلی کشیده شدن سریال در حاشیه و ادعای بازنمایی غلط جامعه پزشکی از سوی این سریال آیا حاشیه‌های برخی پزشکان از بین می‌روند یا آنکه همچنان متن فعالیت عده‌ای از جامعه پزشکی زیر سایه شوم برخی از بی‌اخلاقی‌ها مدفون می‌ماند؟

اشتباهات فاحش پزشکی که گاه به قیمت جان بیماران  ختم می‌شود پایان می پذیرد؟ زیرمیزی‌های کلانی که برخی پزشکان از بیماران به انحای مختلف می‌گیرند تمام می‌شود؟

چندی پیش غلامعلی جعفری، رئیس اداره کمیسیون‌های پزشکی استان تهران در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود: سالانه 5 تا 10 درصد به میزان اشتباهات پزشکی در جامعه افزوده می‌شود که 50 درصد این موارد ناشی از اشتباه پزشک در بی‌دقتی، بی‌تجربگی، تکنیک غلط و نداشتن دانش و علم کافی است که موجب شکایت مردم و مقصر دانستن او می‌شود.

اغلب اشتباهات پزشکی که منجر به عوارض متعددی برای بیمار می‌شود در بیشتر اوقات از دید فرد بیمار و خانواده او پنهان می‌ماند و در برخی موارد منجر به پیگیری یکی از هزاران می‌شود که به طور مثال آن هم با ادعای مبنی بر نبود امکانات پاسخ داده می‌شود و پرونده مرگ 8 نوزاد در لایه‌ای از ابهام در اذهان عمومی بسته می‌شود.

هنوز واقعه بیمارانی که به علت تزریق اشتباه داروی اوستین دچار عوارض برگشت‌ناپذیر چشمی شده‌اند را فراموش نکردیم.

از سوی دیگر علی‌رغم توصیه‌های مکرر اساتید اخلاق پزشکی مبنی بر حفظ کرامت انسانی بیماران و همراهان آنها در حین مراجعه به پزشک یا در بیمارستان‌ها، شاهد برخورد به دور عطوفت و مهربانی با مراجعه‌کنندگان و همراهان آنها از سوی برخی از پزشکان، پیرا‌پزشکان و مسئولان بیمارستان‌ها هستیم.

در آخرین نمونه آن که رسانه‌ای شده بود از برخورد توهین آمیز پرسنل یکی از مهمترین بیمارستان‌های پایتخت با مراجعه کنندگان حکایت داشت یکی از مراجعه کنندگان در مورد این بیمارستان می‌نویسد: «مورد ناخوشایند قسمت اطلاعات که باید سمبل تکریم ارباب رجوع باید باشد، اولین چیزی بود که توجهم را به خود جلب کرد. گفتم حتما سرشان شلوغ است و باید به همه جواب دهند و ...بعد از چند بار سوال کردن از بخش اطلاعات، بدون اینکه جواب درستی بشنوم به کمک مردمی که مثل خودت هستند راهنمایی شدم، در اورژانس بیمارستان ... بیشتر از اینکه به چشم بیمار دیده شوی به چشم مجرم دیده می شوی و باید از پرسنل معذرت خواهی کنی که چرا مریض شده ای!شاهد دو سه دعوا و پرخاش از سوی پرسنل بخش اطلاعات بودم که در یک مورد مانند قشون کشی «همراه بیمار» را بردند که چرا جواب توهین های پرسنل را داده است. سرانجام پزشک هم عفونت کلیه را اشتباها مشکل پروستات تشخیص داد و بعد با بردن بیمار نزد متخصص خصوصی و دادن ویزیت 45 هزار تومانی جلوی یک خطا گرفته شد».

همچنین در رابطه با زیر میزی گرفتن پزشکان از بیماران گزارش‌های متعددی بارها و بارها در رسانه‌های مختلف منتشر شده است این مسئله چنان در جامعه حساسیت برانگیز شده است که بسیج جامعه پزشکی اعلام می‌کند « نوروزی بدون زیر میزی» را پشت سر گذاشته ایم و یا وزیر بهداشت بدون ذکر مستقیم زیرمیزی در نماز جمعه گذشته می‌گوید: با تعین تعرفه ها تا حدی توانستیم از ترویج برخی بی‌اخلاقی ها در میان جامعه پزشکان پیشگیری کنیم. او پیش از این خود از این بی اخلاقی می‌نالد و عنوان می‌کند: پدیده زیرمیزی با توجه به محرومیت‌هایی که در جامعه وجود دارد، ظلم مضاعف به مردم است.

موارد دیگری نیز از حواشی پزشکان وجود دارد که پرداختن به آن از حوصله این نوشتار خارج است اما باید دید که اکنون که به هر ترتیبی بود سریال «در حاشیه» تعطیل شد(ناگفته نماند که پرداخت همین سریال هم به موارد متعدد بسیار دم دستی و در حد ضعیف بود)، مسئولان وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، تأمین اجتماعی و دیگر ارگان‌های مرتبط با نظام سلامت چگونه می توانند حواشی دست‌اندرکاران را به تعطیلی بکشانند.
امری که مردم خواهان آن بوده و ظاهرا اکثریت جامعه پزشکی نیز همین خواسته را برای عدم خدشه‌دار شدن اعتماد بین خود و مردم از مسئولان و سیاست گذاران بهداشت و درمان دارند.

 

captcha