پیشگیری کم هزینه‌‌تر از درمان است/ تولیت بخش سلامت باید به متولی آن سپرده شود
کد خبر: 3210161
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
وزیر بهداشت در همایش ملی سلامت:

پیشگیری کم هزینه‌‌تر از درمان است/ تولیت بخش سلامت باید به متولی آن سپرده شود

گروه سلامت: وزیر بهداشت گفت: اگر خواهان پیشرفت و توسعه کشور هستیم این هدف، با داشتن مردم بیمار میسر نمی شود و حتما باید انسان های سالمی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت درمان و آموزش و پزشکی در همایش ملی سلامت ضمن قدردانی از رئیس جمهور به دلیل توجه به حوزه سلامت و محیط زیست همچنین قدردانی از مهندس جهانگیری به دلیل کمک به اجرای طرح تحول سلامت گفت: خدا را شکر می‌کنیم که سلامت یکی از اولویت‌های مهم دولت قرار گرفته است و امیدوار هستیم این موضوع مستدام باشد.

وزیر بهداشت گفت: اگرخواهان پیشرفت و توسعه کشور هستیم این هدف، با داشتن مردم بیمار میسر نمی‌شود و حتما باید انسان‌های سالمی داشته باشیم.

وی با اشاره به دستورات دین اسلام درخصوص مسایل بهداشتی گفت: نمی توانیم ادعا کنیم مسلمان هستیم ولی به بهداشت و نظافت و دستگاه های متولی حوزه بهداشت توجه نداشته باشیم.

راه طولانی برای تحقق اهداف سلامت در پیش داریم
هاشمی گفت: نباید تصور کنیم که در مقطعی بخشی از اعتبارات را به حوزه سلامت اختصاص داده ایم و نظام کارآمدی ایجاد شده است بلکه برای تحقق اهداف حوزه سلامت و رفع مشکلات این حوزه راه طولانی و سختی در پیش داریم.

وی با بیان اینکه حتی در بهترین نظام های سلامت موفق دنیا دستگاه های بهداشتی 20درصد سلامتی را تامین می کنند و 80درصد مربوط به سایر بخش هاست، بر نقش عوامل اجتماعی موثر بر سلامت تاکید کرد و گفت: مولفه هایی مانند فقر، اعتیاد، بیکاری و بی سوادی در تامین سلامت جامعه بسیار تاثیرگذار هستند.

نقش دستگاه‌های فرهنگی در ایجاد نشاط در جامعه
وزیر بهداشت به نقش موثر دستگاه‌های مختلف مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتقا سلامت جامعه اشاره کرد و گفت: همه دستگاه‌های فرهنگی می‌توانند در ایجاد نشاط در جامعه و یا عکس آن تاثیرگذار باشند.

وی همچنین به نقش وزارت جهاد کشاورزی که مسئول تامین غذای مردم است و نیز سیاست مداران، تریبون‌های مختلف و دستگاه‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: همه این دستگاه‌ها در حوزه سلامت اثرگذار هستند و به نظر می‌رسد برای تحقق سلامت همه جانبه راه طولانی در پیش داریم.

تولیت بخش سلامت باید به متولی آن سپرده شود
هاشمی گفت: در سیاست‌های کلی‌ سلامت که از سوی مقام‌معظم رهبری ابلاغ شده است، آمده‌ است‌ که تولیت بخش سلامت باید به متولی آن سپرده شود.
وی تصریح کرد: باید پراکندگی‌های موجود که بر اثر تصمیمات غیرکارشناسی در طول سال‌های گذشته ایجاد شده است سامان یابد و همچنین بخش نظارتی سازمان غذا و دارو، سازمان ملی استاندارد و دامپزشکی که امروز موضوع ایمنی غذا را در دستور کار دارند تقویت شوند و جایگاه واقعی داشته باشند. این موضوع باید به تدریج اتفاق بیفتد و در تریبون‌های مختلف درباره آنها صحبت کرد و آنها را مطالبه کرد.

ضرورت اخذ مالیات بر کالاهای آسیب رسان به سلامت
وزیر بهداشت عنوان کرد: یکی از مهمترین کارهایی که باید در حوزه سلامت انجام شود توجه به رفتارها و تولیدات زیان آور است که اگر نمی توانیم مانع ایجاد آن شویم باید در کاهش آن تلاش کنیم.
هاشمی بر ضرورت گرفتن مالیات بر رفتارها و کالاهای آسیب رسان تاکید کرد و گفت: در تمام دنیا این اقدام انجام می شود و باید تفاوتی بین افرادی که رفتار سالم و تولید سالم دارند با دیگرانی که کالای آسیب رسان تولید می کنند، وجود داشته باشد.
وزیر بهداشت در پایان ابراز امیدواری کرد که وزارت بهداشت بتواند در انجام وظایف خود به ویژه در جاهایی که مردم آسیب پذیر هستند، به وظیفه قانونی خود عمل کنند چرا که پیشگیری بسیار کم هزینه تر از درمان است.

اولویت وزارت بهداشت در سال 94 ایمنی غذا است

در ادامه این برنامه همچنین رسول دیناروند معاون غذا و داروی وزارت بهداشت اولویت این وزارتخانه را در سال 94، ایمنی غذا بیان کرد و گفت: در این راستا برنامه ریزی هایی برای اهتمام ایمنی غذایی و تغذیه سالم از سوی وزارت بهداشت صورت گرفته است.

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو بر لزوم دسترسی عادلانه مردم به غذای سالم تاکید کرد و افزود: البته امنیت غذایی عمدتاً مربوط وزارت جهاد کشاورزی است، اما وزارت بهداشت هم در این کار سهیم است.

به گفته دکتر دیناروند، در حال حاضر در کشور ما دسترسی به غذا خوب است و پیش از آن که نگران رسیدن به غذا باشیم، نگران دریافت کالری بیش از حد برخی مردم از غذا هستیم که لازم است بر روی دریافت ریزمغذی ها تاکید شود.

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه بر همکاری سازمان های دیگر با وزارت بهداشت در حوزه ایمنی غذایی تاکید کرد و گفت: این حوزه نیاز به همکاری فرابخشی در سطح ملی و حتی همکاری های بین المللی دارد.

به گفته وی، در حال حاضر همکاری ها با دیگر سازمان ها در شرایط مناسبی است و عواملی که به سلامت مردم زیان برسانند کاهش یافته است.

سلامت محور یکی از حوزه‌های مهم سازمان غذا و دارو است

 دیناروند همچنین یکی از مباحث مهم در حوزه غذا و تغذیه را سلامت محوری این حوزه بیان کرد: وی رسیدن به فرمول مناسب برای تولید مواد غذایی، کاهش تبلیغات مواد غذایی آسیب پذیر، اصلاح عادات تغذیه‌ای مردم و کاهش مصرف چربی، نمک و شکر را از جمله فعالیت‌های این حوزه عنوان کرد، افزود: اگر گفته می شود کالای آسیب‌رسان به سلامت تولید می‌شود، وظیفه ما اصلاح عادات غذایی و کاهش مصرف این مواد است و لازم است تشویق‌هایی داشته باشیم تا مردم را به سمت مصرف تنقلات سالم گرایش دهیم.

captcha