نگاهی به وعده‌ها و برنامه‌های قرآنی که در سال ۹۳ محقق نشد
کد خبر: 2986291
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶
ایکنا گزارش می‌دهد؛

نگاهی به وعده‌ها و برنامه‌های قرآنی که در سال ۹۳ محقق نشد

گروه فعالیت‌های قرآنی: در سالی که گذشت نهادهای قرآنی کشور برنامه‌های متعددی را در دستور کار خود قرار داده بودند که برخی از آنها با وجود وعده اجرایی شدن در سال ۹۳ محقق نشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ‌عمل به وعده‌ای که داده می‌شود در دین مبین اسلام، اهمیت بسیاز زیادی دارد در بسیاری از روایات بر گناه کبیره بودن وفا نکردن به عهد تأکید شده است که ازجمله آن می‌توان به آیه دوم و سوم سوره صف اشاره کرد که در آن آمده است؛‌ «چرا می‌گویید آنچه را که عمل نکنید» همچنین در حدیثی از حضرت محمد(ص) آمده است که سه چیز است که در هرکس باشد منافق است و یکی از این موارد وفا نکردن به وعده است.
راه‌اندازی سامانه جامع قرآنیان کشور
حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مردادماه 93 و در دومین نشست هم‌اندیشی کارشناسان و مدیران دفاتر قرآن و عترت استان‌ها، از راه‌اندازی سامانه جامع قرآنی تا سه ماه بعد از آن تاریخ خبر داد. یک ماه بعد زمان راه‌اندازی این سامانه تا پایان سال اعلام شد. حشمتی در این زمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفته بود؛ مقدمات راه‌اندازی این سایت فراهم شده است و تا پایان سال جاری از آن رونمایی می‌شود.
حشمتی بعدها در گفت‌وگویی دیگر در مورد هزینه‌های این سامانه گفته بود؛‌ برای راه‌اندازی سامانه جامع قرآنی حدود 300 میلیون تومان بودجه در نظر گرفته‌ایم که بیشترین هزینه‌ها برای تولید محتوای این سامانه است.
اما شاید برای بسیاری این سؤال پیش بیاید که این سامانه چگونه سامانه‌ای است و قرار است چه کارهایی را انجام دهد و چه کمکی به جامعه قرآنی داشته باشد؛ در این سامانه، بخش‌های بانک اطلاعاتی، آموزش مجازی قرآن، فضای گفت‌وگوی آنلاین و مشاوره، پیش‌بینی شده و قابلیت استفاده از آن با نرم‌افزار تلفن همراه نیز وجود دارد و قرار است به مرور زمان بخش‌های مختلف آن تکمیل شود.
البته این معاونت در اوایل اسفندماه سال 93 از نشریه الکترونیکی گلستان قرآن رونمایی کرد که در آن برخی وظایف سامانه جامع قرآنی همچون مشاوره و فضای گفت‌وگوی آنلاین در نظر گرفته شده که هنوز فعال نشده است.

جشنواره رسانه‌های قرآنی
جشنواره رسانه‌های قرآنی موضوع یکی دیگر از وعده‌هایی بود که معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد سلامی آن را به فعالان رسانه‌ای حوزه قرآن داد. این جشنواره قرار بود تا در اسفندماه برگزار شود، اما سرانجام برگزاری آن به سال آینده و آن هم در حاشیه یکی از جشنواره‌های قرآنی که توسط این معاونت و در سطح ملی برگزار می‌شود، موکول شد. نمایشگاه بین‌المللی قرآن و جشنواره قرآنی آیات دو گزینه برای برگزاری جشنواره رسانه‌های قرآنی در حاشیه آن هستند.

100 جلسه تخصصی ویژه بانوان
سازمان دارالقرآن‌الکریم امسال و در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های آموزشی خود که هرساله دنبال می‌کند، برای نخستین‌بار از راه‌اندازی 100 جلسه تخصصی و محوری قرآن ویژه بانوان خبر داد. جلسات تخصصی و محوری قرآن بانوان با مدیریت بانوان قرآنی اداره می‌شود که اعتبارات مورد نیاز برای این جلسات نیز توسط یکی از خیرین قرآنی که با سازمان دارالقرآن الکریم همکاری دارد، تأمین می‌شود. اما در انتهای کار خبری از راه‌اندازی این جلسات نشد تا به این ترتیب پرونده آن سر از پرونده وعده‌های محقق نشده سال خبرگزاری ایکنا دربیاورد.
این سازمان، البته امسال نیز از چاپ و انتشار 500 هزار قرآن کریم در قالب طرح نورباران خبر داده بود که این امر به دلیل آنچه که مشکلات تأمین نشدن هزینه عنوان شده بود، محقق نشد.

شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها در استان‌ها
تشکیل شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها در استان‌ها؛ این مصوبه‌ای بود که در شصت‌ودومین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها که روز چهارشنبه، 17 اردیبهشت‌ماه در نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها برگزار شد،‌ به تصویب رسید. اما هیچ کدام از استان‌ها در سال 93 شاهد افتتاح چنین شورایی نبودند، هر چند که مسئولان فرهنگی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفتن اجرای مصوبات گذشته در سال 94 خبر دادند. باید به انتظار نشست و دید این امر در سال جدد محقق خواهد شد یا اجرای آن به سال‌های بعدتر موکول می‌شود.

معرفی دستگاه و رسانه قرآنی برتر
نشست‌های خبری که توسط مسئولان نهادهای قرآنی برگزار می‌شود، بستر بیشتر وعده‌هایی است که مسئولان می‌دهند،‌ در نشست خبری 15 مهرماه دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی از معرفی دستگاه و رسانه برتر قرآنی تا دهه فجر سال 93 خبر داده شد. ‌

حجت‌الاسلام حمید محمدی در این نشست خبری که خبرهای خوشی همچون راه‌اندازی صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی را نیز در آن اعلام کرد از معرفی دستگاه و رسانه قرآنی نیز خبر داد. وی بعدتر از فراهم شدن و حتی مشخص شدن دستگاه قرآنی برتر خبر داد اما در مورد زمان اعلام آن چیزی نگفت.
صندوق مشارکت توسعه فعالیت‌های قرآنی یکی دیگر از مواردی بود که حمید محمدی در این نشست خبری به آن اشاره کرد. صندوقی که خبر از آغاز به کار رسمی آن داده شد، اما بحث‌های حاشیه‌ای آن حکایت از عدم فعالیت این صندوق دارد و این مطلب را بسیاری از فعالان قرآنی و مدیران قرآنی تأیید کرده‌اند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی همچنین در نشست خبری فوق الذکر از راه‌اندازی نخستین شبکه مدیریت راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی با نام «مرتفق» خبر داده بود، تا حداقل یک وعده‌ از وعده‌های داده شده در آن نشست خبری محقق شود، این شبکه راه‌اندازی شد تا از این طریق آن اخبار مرتبط با حوزه‌های قرآنی به راحتی در اختیار مدیران و فعالان قرآنی قرار گیرد. در آخرین روزهای اسفندماه، رسانه قرآنی با اما و اگرهایی اعلام شد اما دستگاه قرآنی برتری معرفی نشد.
رادیو قرآن و اخلاق حرفه‌ای در تلاوت
رادیو قرآن نیز هر چند که سال گذشته جایی در بین وعده‌های عملیاتی نشده نداشت، اما امسال سری به این پرونده زده است. مسئولان این رسانه قرآنی اوایل سال گذشته از تهیه ویژه برنامه‌ای با عنوان «اخلاق حرفه‌ای در تلاوت» خبر دادند. آخرین خبرها حکایت از به روی آنتن نرفتن این برنامه دارد؛ چرا که چنین برنامه‌ای اصولاً تهیه نشده است. هر چند که این رسانه پویا در سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم عملکرد تحسین‌برانگیزی داشت اما اجرایی نشدن این وعده یک نمره منفی برای آن به حساب خواهد آمد.

شبکه قرآنی که قرار بود عربی و انگلیسی شود
علی دارابی، معاون سابق سیمای رسانه ملی و مشاور فعلی این رسانه در مراسم اختتامیه طرح قرآنی 1448 که روز 16 شهریورماه در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد از مطالعات برای راه‌اندازی شبکه قرآن و معارف سیما 2 خبر داد و گفت: این مطالعات صورت گرفته با دستور رئیس سازمان صداوسیما بوده است که امیدواریم بتوانیم این شبکه را به زبان انگلیسی و عربی به نمایش بگذاریم که در این کار بزرگ نیازمند مشارکت، همکاری نهادهای قرآنی و اساتید و صاحب‌نظران هستیم.
هرچند که دارابی در آن مراسم در مورد زمان‌بندی راه‌اندازی این شبکه صحبتی به میان نیاورد، اما تا پایان سال 93 خبری از راه‌اندازی این شبکه به دو زبان عربی و انگلیسی منتشر نشد.

داستان ادغام اتحادیه‌های قرآنی
ادغام اتحادیه‌های قرآنی، شاه بیت وعده‌های عملیاتی نشده قرآنی در سال 93 بود، مثنوی که هنوز مانده است تا به پایان خط نهایی شدن برسد،‌ البته اواسط اسفندماه محل استقرار و رئیس هیئت 9 نفره رسیدگی به صدور مجوز مشخص شد تا به این ترتیب گام مهمی برای نهایی شدن ادغام برداشته شود اما عملاً ادغام نهایی به سال جدید موکول شده است.
سازمان قرآن و عترت بسیج تهران و پردیس قرآنی
سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ با هدف گسترش فرهنگ قرآن در سطح تهران راه‌اندازی شد و 10 فعالیت عمده را از همان بدو فعالیت، سرلوحه کارها قرار داد، ترویج انس با قرآن، راه‌اندازی مهدهای قرآنی، راه‌اندازی مکتب‌خانه‌های قرآنی، ترویج فرهنگ مفاهیم قرآنی، ترویج حفظ قرآن و ایجاد پردیس‌های قرآنی از جمله این فعالیت‌ها عنوان شده است، در برخی فعالیت‌ها همچون ترویج انس با قرآن و یا ترویج فرهنگ مفاهیم قرآن کریم که نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت دارد نمی‌توان نظری داد.
اما این سازمان از همان بدو تأسیس خبر ایجاد پردیس قرآنی در شهر تهران را در دستور کار قرار داده تا طی یک روند سه تا پنج ساله آن را اجرایی کند، در سال 1392 اما هیچ خبری در مورد اینکه فعالیت برای ایجاد این پردیس آغاز شده است یا نه منتشر نشد و و این امر باعث شد تا گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه این وعده در آستانه به فراموشی سپرده شدن است، قوت بگیرد. البته این سازمان در برخی برنامه‌ها همچون راه‌اندازی شعب مراکز تخصصی حفظ قرآن کریم جلوتر از برنامه هم حرکت کرده است.
دو جشنواره‌ای که همچنان منتظر بین‌المللی شدن هستند
امسال همچنین دو جشنواره که سال‌های قبل خبرهایی در مورد بین‌المللی شدن آنها انتشار یافته بود، نتوانستند اقدامات مهمی برای عملی شدن این وعده بردارند، از چندین سال قبل قرار بود تا جشنواره قرآنی سازمان بهزیستی به شکل بین‌المللی برگزار شود اما این وعده هر سال به سال‌های بعد و بعدتر ارجاع داده می‌شود، امسال سازمان بهزیستی با احیاء شورای عالی قرآن خود سعی داشت تا گام‌هایی در این راستا بردارد اما همچنان در تحقق رؤیای بین‌المللی کردن جشنواره قرآنی خود ناکام ماند.
جشنواره قرآنی «مدهامتان» نیز که سه سال قبل وعده بین‌المللی شدن آن مطرح شده بود، در سال 93 تنها مرحله کشوری آن برگزار شد. این مسابقات به دلیل کمبود بودجه در سال 92 حتی در مرحله کشوری نیز برگزار نشد تا دغدغه برگزاری مرحله کشوری این مسابقات در سال 93 مهم‌ترین دغدغه فکری مسئولان برگزاری این جشنواره باشد و عملاً بحثی در مورد بین‌المللی شدن آن مطرح نشود.
مسابقاتی که کمبود بودجه مانع از برگزاری آن شد
دهمین دوره مسابقات «قرآن؛ جامعه کار و تلاش کشور» به همت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دو بخش بانوان و آقایان و در رشته‌های قرائت، ترتیل، مفاهیم قرآن، مفاهیم نهج‌البلاغه، حفظ در رشته‌های 10، 20 جزء و حفظ کل و اذان ویژه آقایان برگزار می‌شود. قرار بود این مسابقه ویژه کارگران، تعاون‌گران و افراد تحت پوشش بهزیستی به همراه خانواده‌هایشان برگزار شود. به دلیل آنچه که بودجه عنوان شده است این مسابقات برگزار نشد.

captcha