پرونده تتمه بودجه پژوهش‌های قرآنی ۹۰ تا اوایل سال آینده بسته می‌شود
کد خبر: 2939346
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
حمید محمدی:

پرونده تتمه بودجه پژوهش‌های قرآنی ۹۰ تا اوایل سال آینده بسته می‌شود

گروه دانشگاه: دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی تتمه بودجه پژوهش‌های قرآنی سال ۹۰ را کمتر از ۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان سال ۹۳ و اوایل سال ۹۴ پرونده‌ آن را ببندیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با بودجه پژوهشی سال 90، گفت: مقداری از آن به دانشگاه‌‌ها ارسال شده است. وزارت علوم مشغول کار است تا از دانشگاه‌هایی که بودجه را گرفته‌اند گزارش‌ها را بگیرد و اگر چیزی از آن مانده است برای‌ آن برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: آن مقداری که پیش ما مانده کمتر از 10 میلیارد است. فقط بودجه پژوهشی نیست و برای مجموعه فعالیت‌هایی است که باید در محیط‌های دانشجویی و آموزش عالی کشور انجام شود اعم از پژوهش، تبلیغ و ترویج و ... استفاده شود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی هزینه‌کرد و تخصیص 32 میلیارد بودجه پژوهش‌های قرآنی سال 90، گفت: 32 میلیارد نیست، 22 میلیارد است و حدود 12 میلیارد و اندی از آن تخصیص پیدا کرده است. کمتر از 10 میلیارد آن مانده است که آن هم در حال طی کردن مراحل آخر نهایی شدن است تا در محیط‌های دانشگاهی و برای کارهایی که نیاز دانشگاهی است یا بقیه کارها هزینه شود. ان‌شاء‌الله کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور و خود شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم می‌گیرند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تتمه بودجه سال 90 به کلان‌برنامه‌ها تخصیص پیدا می‌کند، اظهار کرد: یکی از بحث‌ها این است، اما هنوز قطعی نشده است. همه بودجه آن کلان‌برنامه‌ها مربوط به بودجه سال 93 نیست، اگر نیاز باشد ممکن است از بودجه قبل هم به آن کمک کنیم. اگر هم برنامه جدیدی باشد، باید پیشنهاد بدهند و درباره آن بحث شود.

زمان اختصاص تتمه بودجه پژوهش‌های قرآنی سال 90

حجت‌الاسلام محمدی درباره زمان اختصاص تتمه بودجه پژوهش‌های قرآنی سال 90، گفت: در همین چند هفته به‌دنبال این هستیم که ان‌شاء‌الله آن را نهایی کنیم. تلاش می‌کنیم تا پایان سال 93 و اوایل سال 94 پرونده‌ آن را ببندیم. هم بودجه 94 و هم بودجه 90 نهایی شود. بودجه سال 93 پرداخت شده است. تتمه‌ای دارد که چند روز دیگر می‌دهیم.

وی در واکنش به این سؤال که کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور در آخرین گفت‌وگو اعلام کرده است که بودجه سال 93 را دریافت نکرده است، عنوان کرد: شاید آموزش عالی، دستگاه یا حساب خاصی معرفی نکرده‌ است. 18 دستگاه قبلاً معرفی و اعلام شد و دو، سه دستگاه به دلیل مشکلاتی که داشته‌اند مانده است که برطرف شده و مراحل آخر آن در حال نهایی شدن است.

بودجه پژوهشی کاهش یافته است یا خیر؟

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سؤال که چرا بودجه پژوهشی کاهش پیدا کرده است؟ اظهار کرد: کاهش پیدا نکرده است. 12 درصد بودجه مربوط به پژوهش است. تا بحال دولت از 200 میلیارد تومان، 78 میلیارد آن را پرداخت کرده است. ممکن است تا آخر سال بقیه‌ آن را بتوانیم از دولت بگیریم. این به توانمندی‌های دولت برمی‌گردد. تقریباً 35 تا 40 درصد بودجه‌ای که مقرر شده تاکنون محقق شده است.

حجت‌الاسلام محمدی در پاسخ به این سؤال که جذب بقیه بودجه تا چه زمانی محقق می‌شود؟ گفت: نمی‌دانم. اگر در توانمندی دولت باشد کمک می‌کند. تا بحال هر چه توانایی داشته است کمک کرده است. ان‌شاء‌الله بعد از این هم همت کنند و بودجه‌های قرآنی کامل پرداخت شود.

captcha