بی‌اطلاعی رئیس مرکز توسعه پژوهش قرآنی از سرنوشت مابقی بودجه پژوهش قرآنی ۹۰
کد خبر: 2938204
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۱

بی‌اطلاعی رئیس مرکز توسعه پژوهش قرآنی از سرنوشت مابقی بودجه پژوهش قرآنی ۹۰

گروه دانشگاه: رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در رابطه با بودجه ۳۲ میلیاردی پژوهش‌های قرآنی سال ۹۰، اظهار کرد: در آن مقطع، شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۴ میلیارد تومان به دانشگاه‌ها داد و فعلاً صحبتی از پرداخت مابقی آن نیست.

ابوالفضل خوش‌منش، رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با بودجه پژوهش‌های قرآنی سال 90، گفت: بودجه‌ای که قبلاً در سال 90 به بخش پژوهش اختصاص یافته، 14 میلیارد تومان بود. این بودجه‌ای است که سال 90 داده شد و آن موقع اصلاً کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآنی نبوده است.

فعلا خبری از پرداخت مابقی بودجه سال 90 نیست

وی در پاسخ به این سؤال که سرنوشت 32 میلیارد بودجه پژوهشی سال 90 چه شده است؟ عنوان کرد: به ما نداده‌اند. در سال 90، 14 میلیارد تومان از طرف شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شد و آن موقع هم هزینه شد. این مبلغ از طریق مرکزی که قبلاً در معاونت دیگری مستقر بود داده شد و پول هم که از شورا آمد، به دانشگاه‌ها داده شد و آن‌ها هم با توجه به اختیار و سلیقه خودشان در آن زمان هزینه کردند. شورا چیز دیگری هم به ما نداده‌ است و صحبتی از پرداخت آن هم فعلاً نیست. اگر بدهند قطعاً اعلام می‌کنیم.

گاهی پیگیری می‌کنیم!

رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی پیگیری این مسئله، اظهار کرد: گاهی پیگیری داریم. پیگیری در این زمینه هست، ولی عرض می‌کنم، اگر خبری بشود اعلام خواهد شد.

خوش‌منش در واکنش به این مطلب که حجت‌الاسلام حمید محمدی، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآن پیش از این گفته بود که 8 میلیارد از بودجه پژوهش‌های قرآنی مانده است که تخصیص پیدا می‌کند، اظهار کرد: امیدواریم که این کار بشود. من فکر نمی‌کنم این کار به این آسانی انجام شود.

باقی‌مانده بودجه پژوهش قرآنی 90 در خزانه قرآنی کشور

وی در رابطه با سرنوشت آن 8 میلیارد تومان، گفت: آن 8 میلیارد، جزء خزانه قرآنی کشور است. اگر ان‌شاءالله داده شود، برای پژوهش‌های قرآنی خواهد بود. ما هم پیگیر هستیم و خبرنگاران هم پیگیر باشند. ما به‌عنوان جامعه دانشگاهی از خبرنگاران برای پیگیری تحقق این بودجه پیشاپیش تشکر و قدردانی می‌کنیم و وجود خبرنگار را در این وادی مخل و مزاحم نمی‌بینیم، بلکه مفید می‌بینیم. خبرنگاران پیگیری کنند که بودجه واقعاً خرج قرآن شود.

رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی با اشاره به مشکل اساسی که در بحث تخصیص بودجه وجود دارد، عنوان کرد: مشکل این است که به دلیل گیرهای مختلف قانونی، بودجه قرآن داخل حساب در وزارت مربوطه در هر کجا که باشد نمی‌تواند بیاید. اگر بشود داخل وزارخانه بیاید، ما شفاف اعلام می‌کنیم و برنامه‌ها را نیز اعلام می‌کنیم. چیزی که ما زمان زیادی پیگیر آن بودیم، همین مسئله ساختار و حساب است.

گندم طاعات چهل ساله کجاست

وی افزود: سی سال است که همینگونه بودجه تصویب شده و خرج شده است، اما بازده‌ آن کجاست؟ بازده حضور قرآن در نظام آموزش عالی قرآنی ما به شکل آبرومند و متناسب با گفتمان انقلاب و مطالبات رهبران و بزرگان و قابل ارائه به دنیا و... کجاست؟ به قول مثنوی گندم طاعات چهل ساله کجاست؟ بودجه سی سال باری به هر جهت و بر اساس سلایق هزینه شده است.

خوش‌منش اظهار کرد: نه اینکه بگویم خبری را نمی‌خواهم افشا کنم، نمی‌خواهم حالت ناله کردن و ... به خودش بگیرد، از این جهت است؛ وگرنه ما پیگیری‌های زیادی انجام دادیم و همچنان هم انجام می‌دهیم.

رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی با اشاره به خلأهای قانونی، ابراز کرد: گیرهای قانونی یا خلأ قانونی یا امثال این مسائل وجود دارد. یک نمونه‌اش همین است که سی سال به این صورت پول‌ها داده و هزینه شده است. نمونه اخیرش همین 14 میلیارد تومان است. این 14 میلیارد تومان داده شد و به دانشگاه‌های کشور رفت. به خاطر همان گیرها و گرفتاری‌ها در وزارت علوم هم نیامده است. از خود شورا به 98 دانشگاه داده شد. ما تا الان دویده‌ایم که گزارش‌های این کارها را دربیاوریم که بدانیم چقدر آن متناسب با هدف توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی مصرف شده است. پیگیر گزارش‌ها هستیم، ولی ای کاش این کار از اول آسان‌تر انجام می‌شد.

وی ادامه داد:‌ آنچه که انجام شده، نمی‌خواهیم بگوییم بد بوده، نمی‌خواهیم بگوییم غلط بوده، ولی ای کاش به‌صورت روشمند و نظام‌مند تخصصی قرآنی، دانشگاهی، پاکیزه و روشن این کار انجام می‌شد.

خوش‌منش در پاسخ به این سؤال که کلان برنامه‌ها مربوط به بودجه سال 93 هستند که هنوز هم تخصیص پیدا نکرده است، چرا بودجه سال 90 و 93 هنوز تخصیص پیدا نکرده است، گفت: سال 90 تخصیص پیدا کرده است، تتمه‌اش مانده است. شورا همان 8 میلیارد را قبول دارد. اصلاً اولویت ما گرفتن تتمه 8 میلیاردی سال 90 دولت دهم باشد، بهتر است یا اخذ و جذب و جلب بودجه 93 متناسب با 200 ریزپروژه‌ای که دانه دانه‌اش با دعوا و رفت و آمد و جلسات آن در تهران و قم برگزار شده است؟ نمی‌گویم از آن صرف نظر کنیم؛ اما کدام‌ برای مجموعه‌ محدود که بخواهد پیگیری کند و انجام بدهد، اولویت دارد؟ آن در جای خودش هست، پیگیرش هستیم. ان‌شاء‌الله سوخت هم نخواهد شد.

خبرنگاران از دیگران هم بپرسند

رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در پاسخ به این سؤال که چرا بودجه پژوهشی اینقدر کم شده است؟ اظهار کرد: یک مصاحبه‌ای معاون پژوهشی وزیر داشته و یک گلایه عامی از قلت و ناچیز بودن بودجه پژوهش در کل کشور کرده است که بودجه قرآن هم بخشی از آن است. این را باید از بودجه‌گذار و از مجلس و از خانم لاله افتخاری به‌عنوان رئیس فراکسیون قرآن و عترت بپرسید که خانم افتخاری این بودجه قرآنی کشور متناسب با وضعیت قرآنی کشور هست یا نیست؟
وی عنوان کرد: من از خبرنگاران تقاضا می‌کنم این جور مسائل را جزء مطالبات خودتان قرار بدهید. در همایش مشاغل قرآنی نیز ما اسم چندین دستگاه را آورده‌ایم. ما خودمان دنبال این دستگاه‌ها رفتیم. تشکر هم می‌کنیم و لوگوهایشان را هم زیر پوسترمان گذاشته‌ایم؛ اما ما کسانی را می‌خواهیم که عالم و آگاه و خبیر باشند و از تک تک این دستگاه‌ها بپرسند که شما برای اشتغال قرآنی چکار کردید؟ به‌عنوان مثال، عده‌ای از دانش‌آموزان و دانشجویان به شکل تبرعی و خیریه به جنوب شهر تهران و به حاشیه شهرها می‌روند به بچه‌های کوچک خانواده‌های بی سرپرست و بدسرپرست و غیره و غیره قرآن یاد می‌دهند. به‌عنوان مثال از این نهادها سؤال شود که شما چه حمایت و چه پشتیبانی برای این گسترش و بسط فرهنگ قرآنی انجام دادید؟ شما سهمتان در این مسائل چه چیزی هست. اینها خوب است که از آن‌ها سؤال شود.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
پژوهشگر
|
-
|
۱۳۹۳/۱۲/۱۶ - ۰۹:۴۸
0
0
32 میلیارد از بودجه بیتا لمال گم شده رسما ....
captcha