بودجه‌ توسعه همکاری‌های علمی و بین‌المللی قرآنی ۹۳ هنوز مشخص نیست
کد خبر: 2875770
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۲
جانشین رئیس کارگروه بین‌الملل قرآنی:

بودجه‌ توسعه همکاری‌های علمی و بین‌المللی قرآنی ۹۳ هنوز مشخص نیست

گروه دانشگاه: بودجه کارگروه توسعه همکاری‌های علمی و بین‌المللی قرآنی هنوز مشخص نشده است؛ ولی یکی از اولویت‌های بودجه‌ کمیسیون پژوهش‌های قرآنی همکاری‌های بین‌المللی خواهد بود.

فرج‌الله طالبی، جانشین رئیس کارگروه توسعه همکاری‌های علمی و بین‌المللی قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اظهار کرد: جلسات کارگروه به‌طور منظم تشکیل می‌شود و برنامه‌هایی را به‌طور سالانه برگزار می‌کند.

وی افزود: این کارگروه بر اساس نیازهایی که در حوزه بین‌الملل در مورد فعالیت‌‌های قرآنی در خارج از کشور داریم، پروژه‌هایی را تعریف کرده است.

آغاز پروژه‌های مشترک قرآنی با کشورهای اندونزی و سومالی

طالبی در مورد پروژه‌های تعریف شده و فعالیت‌های انجام شده در این کارگروه، عنوان کرد: در حال حاضر به‌صورت پایلوت برای شروع کشورهای اندونزی و سومالی انتخاب شده‌اند. پیشنویس تفاهم‌نامه نیز تبادل شده تا به امضا برسد. تفاهم‌نامه بر اساس همکاری‌های بین‌المللی در حوزه فعالیت‌های قرآنی و پروژه‌های تحقیقاتی مشترک تنظیم شده است.

جانشین رئیس کارگروه توسعه همکاری‌های علمی و بین‌المللی قرآنی اظهار کرد: علاوه بر این چندین پروژه تحقیقاتی در مورد شناسایی مراکز علمی دنیا که در آن‌ها رشته‌های قرآنی، فعالیت‌های قرآنی و پژوهش‌های قرآنی انجام می‌شود، در حال انجام است.

وی گفت: همچنین تمام نشریات و مجلاتی که در عرصه بین‌الملل در زمینه فعالیت‌های قرآنی کار می‌کنند، در حال شناسایی هستند. ان‌شاءالله بعد از شناسایی‌ها ارتباطات مستمر دانشگاه‌هایی که در داخل در این حوزه کار می‌کنند با دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج شکل می‌گیرد.

طالبی اظهار کرد: همچنین مجلاتی که آنجا کار می‌کنند، به تمامی اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویانی که در این حوزه هستند برای فعالیت و ارائه مقالات و کارهای پژوهشی مشترک اطلاع‌رسانی می‌شود.

بودجه کارگروه بین‌الملل پژوهش‌های قرآنی

وی در رابطه با میزان بودجه اختصاص یافته به کارگروه بین‌الملل، گفت: یک بودجه کلی به بخش پژوهش‌های قرآنی اختصاص داده شده است. بودجه فعالیت‌های بین‌المللی هنوز مشخص نشده است که چقدر است؛ ولی یکی از اولویت‌های این بودجه‌ها همکاری‌های بین‌المللی است، چون واقعاً در حوزه بین‌الملل در زمینه‌های قرآنی کارهای جدی صورت نگرفته و نیازمند هستیم که این کار انجام شود، به‌ویژه اینکه محور ارتباط ما و محور تمام ادیان اسلامی همین قرآن است، ولی متأسفانه در این زمینه خیلی کارهای جدی صورت نگرفته، ولی در اولویت اصلی است.

طالبی از میزان کل بودجه پژوهش‌های قرآنی اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: از جزئیات آن آقای خوش منش که رئیس مرکز پژوهش‌ و آموزش عالی قرآن هستند اطلاع دارند و همچنین آقای واعظی که دبیر کارگروه بین‌الملل هستند نیز اطلاع دارند.

وی تاریخ آخرین نشست کارگروه بین‌الملل را حدود یک ماه پیش اعلام کرد و گفت: جلسه کارگروه بین‌الملل در مورد مباحث و طرح‌هایی که در حوزه بین‌الملل وجود دارد برگزار شد. فعالیت‌های قرآنی در حوزه آموزش و در حوزه پژوهش و پروژه‌های مشترک محور این جلسه بود.

طالبی تبادل دانشجو، اختصاص بورس در این زمینه‌ها، انجام پروژه‌های مشترک و تولید مجلات مشترک را از اهداف کارگروه بین‌الملل عنوان کرد و گفت: تقریباً سعی شده تمام زمینه‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه بین‌الملل در این کارگروه سنجش و زمینه ورود به آن‌ها فراهم شود.

captcha