برنامه‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 2860752
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵
نوبخت تشریح کرد:

برنامه‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

گروه اقتصاد: محمدباقر نوبخت، امروز ۲۸ بهمن‌ماه در کنگره ملی اقتصاد مقاومتی، اهداف و برنامه‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کل کشور در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و‌ برنامه‌ریزی کشور، امروز، سه شنبه 28 بهمن‌ماه 93، در اولین همایش اقتصاد مقاومتی، تحقق اقتصاد مقاومتی را یکی از مأموریت‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور دانست و اظهار کرد: در مقدمه این سیاست‌ها تصریح شده است که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در جهت تحقق اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله کشور است، پس اندک تردیدی که در برخی افراد ایجاد می‌شد که با وجود اینکه در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه که رشد 8 درصدی پیش‌بینی شده بود، محقق نشد بنابراین ممکن است برنامه‌های بعدی هم محقق نشود از میان رفت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ادامه داد: ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از جانب مقام معظم رهبری و تاکید بر این نکته که این سیاست‌ها در راستای تحقق سند چشم‌انداز بیست‌ساله است نشان‌دهنده این موضوع است که این سند هنوز در دستور کار قرار دارد و می‌توانیم بگوئیم که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مجموعه از سیاست‌های بهنگام در جهت سیاست‌های پیشین مخصوصا سند چشم انداز است.
نوبخت ادامه داد: ضرورت داشت متناسب با فشارهای بین‌المللی، ما هم تاکتیک‌هایی برای مقابله با این فشارها به کار می‌گرفتیم؛ بنابراین باید سپاسگزار مقام معظم رهبری باشیم که برای ایستادن در جایگاه نخست اقتصادی منطقه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند.
وی افزود: این سیاست‌ها مخاطبان متعدد و متنوعی داشته است و همه ما مخاطب این سیاست‌ها هستیم و هر چند بخش عمده‌ آن معطوف به مردم است اما مخاطبین خاص آن که مسئولان هستند نمی‌تواند از مسئولیت خود در قبال این سیاست‌های نجات‌بخش شانه خالی کنند.
نوبخت اظهار کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این زمینه وظیفه و برنامه خاص دارد، به ویژه اینکه ما در شرف تهیه و تنظیم برنامه ششم توسعه هستیم و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مسئولیت داشت که نسبت به اجرای این سیاست‌های کلی اقدام کند و اقدام نخست ما در این زمینه، تفکیک این سیاست‌ها و مشخص کردن دستگاه‌های ناظر بر هر کدام از آنها بود و در گام بعدی دستگاه‌های که مسئول اجرای این بندها بودند را احظار و مسئولیت‌شان به آنها گوشزد کردیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ادامه داد: شورای اقتصاد، یکی از مهم‌ترین نهادهای اقتصاد کشور است که ما این شورا را به عنوان مسئول در این رابطه تعیین کردیم و اکنون این شورای اقتصاد در رابطه با تحقق اقتصاد مقاومتی مسئول ایفای نقش خود است و در ماه چند بار جلسات این شورا برگزار می‌شود.
وی افزود: همچنین ما بودجه سال 93 را با ابتنا به همین سیاست‌های کلی تعیین کردیم و با توجه به تصریحی که بر رشد اقتصادی کشور شده است در لایحه بودجه 94 رشد مثبت دو نیم درصد را پیش‌بینی کرده‌ایم و در ارتباط با سرمایه‌گذاری، رشد 4 درصدی را هدف گذاری کرده‌ایم اما این موارد کافی نیست و یکی از مولفه‌های اصلی برای رشد اقتصادی کشور افزایش بهره‌وری است و به همین جهت حمایت از صندوق شکوفایی و نوآوری مورد توجه قرار گرفت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در پایان اظهار کرد: ما برای تهیه نقشه راه توسعه استان‌ها با همه مسئولان استانی هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم و تلاش داریم در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وظیفه مسئولانه خود را نسبت به تحقق اقتصاد مقاومتی انجام دهیم.

captcha