ترویج و نهادینه‌سازی صحیح وقف توازن اجتماعی را به همراه دارد
کد خبر: 2653496
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰
مولاوردی:

ترویج و نهادینه‌سازی صحیح وقف توازن اجتماعی را به همراه دارد

گروه جامعه: معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، سنت وقف را چشمه همیشه جاری به گستره وسیع جامعه دانست که اگر درست، ترویج و نهادینه شود، با کارکردهای فراوانش می‌تواند توازن لازم اجتماعی را فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست مشترک هم‌اندیشی «بانوان و فرهنگ وقف» با هدف بررسی راهکارهای گسترش نقش زنان در ترویج این سنت حسنه امروز، 9 دی‌ماه، در هتل ارم برگزار شد.

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در این نشست مشترک معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با مشاورین وزرا و دستگاه‌های اجرایی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: نوع‌دوستی همزاد انسان‌ها و خصلتی فطری در میان همه است و سنت حسنه وقف نیز از این حس بشری نشئت گرفته است و در فرهنگ شیعی و اسلامی ما نیز جایگاه والایی دارد و دارای ظرفیت بسیاری است.

وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی و ترویج سنت حسنه وقف نیازمند تلاش همه رسانه‌ها است، تصریح کرد: این سنت برای نهادینه شدن باید از کودکی آموخته شود و برای این منظور آموزش و پرورش نقش اساسی و بنیادی دارد.

مولاوردی با بیان اینکه زنان در زمینه امور خیر همواره از پیشتازان بوده‌اند، گفت: سنت وقف، چشمه همیشه جاری به گستره وسیع جامعه است که اگر درست ترویج و نهادینه شود، با کارکردهای فراوانش می‌تواند توازن لازم اجتماعی را فراهم کند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: مقام معظم رهبری در خصوص نقش و اثرگذاری سنت حسنه وقف می‌فرمایند: «فرهنگ و تاریخ ما وامدار واقفان خیراندیشی است که جهان را به دور از جهل و نادانی می‌خواستند.»

عمل صالح همان وقف و احسان ماندگار است

وی در پایان با بیان اینکه براساس آیات قرآن، ایمان تنها کافی نیست بلکه باید عمل صالح نیز داشت، اظهار کرد: عمل صالح می‌تواند همان وقف و احسان ماندگار باشد که از شعارهای سازمان اوقاف نیز است.

قدر موقوفات کشور را نمی‌دانیم

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در کشور 40 دانشگاه وقفی، 70 هزار مسجد، 12 هزار حسینیه، حدود چهار هزار مهدیه، زینبیه و تکایای موقوفه وجود دارد و همچنین 500 مدرسه علوم دینی وقفی نیز موجود است اما قدر آنها را نمی‌دانیم.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه حکومت ناصالحان و رفتار آنها موجب بی‌مهری و بی توجهی به این حکم الهی شد، افزود: حاکمان از وقف طوری صحبت کردند که انگار آثار سوئی دارد و با تبلیغات آن‌ها نیز بسیاری از متدینین بر این باور شدند که وقف آثار منفی دارد، در حالی که وقف یکی از احکام الهی است و آثار و برکات فراوان دارد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به آثار وقف در کمک به ازدواج جوانان، خانواده‌های بی‌سرپرست، فرزندان یتیم، نیازمندان و بیماران، دانشجویان و دانش آموزان و یا نشر مفاهیم قرآنی و اهل بیت(ع)، تصریح کرد: همه این‌ها آثار و برکات سنت حسنه وقف است و به طور مثال 11 قرن پیش موقوفه‌ای برای کمک به سادات، نیازمندان و عزاداری امام حسین(ع) در اصفهان به ثبت رسیده است که 28 هکتار از این موقوفه هم اکنون در اختیار تأسیسات هسته‌ای کشور است و اجاره آن صرف نیت واقف می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه امروزه با همکاری همه نهادها و اطلاع رسانی‌های صورت گرفته‌، از میانگین 200 وقف ثبت شده تا سال 88، به آمار بیش از هزار و 800 موقوفه ثبت شده در سال 92 رسیده‌ایم، گفت: بر اساس آمار 9 ماهه سال جاری، تاکنون دو هزار وقف جدید در کشور به ثبت رسیده است اما کافی نیست و باید بیش از پیش به این سنت حسنه پرداخته شود.

تحقق وقف جمعی با اوراق وقف

وی با بیان اینکه سال 92 با پیشنهاد سازمان اوقاف‌، مجلس شورای اسلامی طرح اوراق وقف را به تصویب رساند و به تائید شورای نگهبان رسید، تصریح کرد: اولویت هزینه این اوراق در گام نخست باتوجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه سلامت و همچنین تلاش‌های دولت در این زمینه و نیاز کشور انتخاب شد و در آینده می‌توان از این امکان در زمینه‌هایی همچون ازدواج جوانان، تأمین مسکن، کمک به نخبگان و ... بهره برد.

قدیمی‌ترین سند وقفی موجود مربوط به یک بانو است

از دیگر سخنرانان این مراسم حجت‌الاسلام حاتمی، معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه بود. وی با بیان اینکه اولین و قدیمی‌ترین سند وقفی موجود در سازمان اوقاف مربوط به بانو خدیجه بنت‌ولی، واقف نیک اندیشی است که در سال 450 هجری قمری در قزوین قناتی را برای عموم مردم وقف کرده است، گفت: در ثبت همین 170 هزار موقوفه کشور قطعا بانوان ایران زمین نقش بسیاری داشته‌اند که یا خود واقف بوده‌اند یا همسر و مادر واقف هستند که وی را تشویق به این امر کرده اند که در نهایت می‌توان گفت وقف و موقوفات در ایران مدیون بانوان است.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در 9 ماهه سال جاری، دو هزار وقف جدید در کشور ثبت شده است، افزود: 300 مورد از این موقوفات توسط بانوان به ثبت رسیده است و جالب است بدانید بر اساس آمارها تنها 12 درصد بانوان کشور دارای درآمد و شاغل هستند اما 15 درصد موقوفات جدید امسال را بانوان وقف کرده‌اند.

فرزانه، مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و با بیان اینکه تکریم و بزرگداشت امامزادگان و بقاع متبرکه که خیل عظیمی از زوار آنان، بانوان هستند، برعهده سازمان اوقاف است، گفت: یکی از مأموریت‌های این سازمان مدیریت و ترویج و تبلیغ سنت حسنه وقف است.

فرزانه با اشاره به اینکه در هر عرصه زنان وارد شدند، توفیق‌های زیادی به دست آمده است، افزود‌: تجربه‌هایی چون دفاع مقدس و حماسه 9 دی ثابت کرده است که حضور بانوان در عرصه‌های مختلف سرنوشت ساز است.

captcha