وقف به عنوان یک فرهنگ همسو با توسعه مورد توجه قرار گیرد
کد خبر: 2620180
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۷
کوچکی‌نژاد:

وقف به عنوان یک فرهنگ همسو با توسعه مورد توجه قرار گیرد

گروه اجتماعی: نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: فرهنگ وقف را می‌توان به عنوان یک فرهنگ همسو با بحث توسعه، مورد توجه قرار داد که با ساختاری بومی می‌تواند به تسریع توسعه کشور بیانجامد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی امروز، 25 آذر در سومین همایش «وقف و رسانه» که به مناسبت هفته وقف در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم‌الانبیاء(ص) رشت برگزار شد، اظهار کرد: در شرایط کنونی رسانه‌ها می‌توانند در راستای توسعه فرهنگ غنی اسلامی و همگانی وقف جایگاه ویژه داشته باشند.

وی افزود: فرهنگ وقف را می‌توان به عنوان یک فرهنگ همسو و همگام با بحث توسعه، مورد توجه قرار داد که با ساختاری بومی و همگام با چارچوب‌ها می‌تواند به تسریع توسعه کشور بیانجامد.

کوچکی‌نژاد شفاف‌سازی در موقوفات را امری مهم دانست و تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم در بحث وقف، اعتمادسازی در بین مردم است؛ ما باید مردم به این کار خداپسندانه تشویق کنیم و با این کار به دولت هم کمک‌رسانی نماییم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه از ظرفیت‌های وقف می‌توان در راستای رونق چرخه اقتصادی کشور بهره‌مند شد، تصریح کرد: اوقاف بخش عظیم این کار را بر عهده دارد و اگر در این راستا به نیات واقفین عمل شود، می‌تواند ثمرات و برکات بسیاری را به همراه داشته باشد.

نماینده مردم رشت در مجلس خاطرنشان کرد: واقفین خیراندیش با نیات خالص اموال و دارایی‌های خود را وقف کرده‌اند و ان‌شاءالله امانت‌دار خوبی برای واقفین نیک‌اندیش باشیم.

وی با بیان اینکه بخشی از اقتصاد کشور وابسته به وقف است، خاطرنشان کرد: اگر حق واقف را ادا کنیم، طبق نیت او عمل نماییم و سرمایه را به درستی اداره کنیم می‌توانیم این سنت حسنه را برای همیشه جاودان سازیم.

فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان نیز در ادامه، اظهار کرد: اساسا هر اندیشه‌ای که بخواهد به فرهنگ تبدیل شود باید از سه مرحله نیاز، تعیین و توصیف و تثبیت بگذرد.

وی افزود: تا زمانی که نیاز نباشد، چیزی ایجاد نمی‌شود، سپس با تعیین و توصیف و ارائه راهکار و همچنین با تکرار می‌توان به تثبیت آن پرداخت و آن فرهنگ را نهادینه کرد. اساسا وقف در دیدگاه اول به صورت اقتصادی مطرح است اما یک دیدگاه روانشناختی نیز دارد.

فاضلی ادامه داد: وقتی انسانی متولد می‌شود مرگ هم با او می‌آید و در عین حال آرزوی جاودانگی نیز با اوست،‌ همچنین در واقع یک هنرمند با خلق آثار هنری برای همیشه زنده می‌ماند؛ وقف نیز به معنای نگه داشتن است، سیطره وقف را نمی‌توانیم فقط در زمره اقتصادی نگه داریم بلکه وقف یک نیاز درونی است.

مدیرکل ارشاد گیلان با بیان اینکه رسانه، نقش موثری در فرهنگسازی دارد، تصریح کرد: چراکه در مرحله تبیین و توصیف به فرهنگسازی کمک می‌کند، هر اندیشه و مفهومی به راحتی نمی‌تواند فرهنگ شود مگر اینکه با هنر ادغام گردد و این هنر در رسانه مشهود است.

وی خاطرنشان کرد: هنر لباسی است که فرهنگ را تثبیت می‌کند، امروز از هنر شعر به عنوان نقاشی خاموش،‌ هنر نقاشی بعنوان شعر خاموش و هنر کاریکاتور به عنوان تقویت حافظه تصویری تجلیل می‌شود.

captcha