كمپين «فرياد حجاب»؛ الگوی موفق مبارزه با اسلام‌هراسی در سوئد/ فرانسوی‌ها بياموزند
کد خبر: 2583412
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۵

كمپين «فرياد حجاب»؛ الگوی موفق مبارزه با اسلام‌هراسی در سوئد/ فرانسوی‌ها بياموزند

گروه بين‌الملل: اوايل ماه جاری، يك بانوی مسلمان در حومه شهر استكهلم، پايتخت سوئد، به دليل استفاده از حجاب به شدت هدف ضرب‌وشتم گروهی كه شعارهای نژادپرستانه سر داده بودند، قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی «policymic»، اين حمله، يادآور اتفاقی مشابه در منطقه «ارژانتوی» در حومه پاريس بود كه يك بانوی جوان مسلمان خردادماه گذشته به جرم استفاده از حجاب و روبنده مورد حمله مهاجمان اسلام‌ستيز فرانسوی قرار گرفت و در اثر اين حادثه جنين 4 ماهه خود را از دست داد.
اگر چه اين دو حادثه اتفاق افتاده در دو كشور فرانسه و سوئد بسيار شبيه به هم بود، اما واكنش‌های مردم اين كشورها بسيار با هم فرق داشت.
در پاسخ به حمله صورت گرفته عليه بانوی مسلمان در استكهلم، 2000 زن سوئدی با راه‌اندازی كمپينی به نام «فرياد حجاب» (hijabuppropet) در شبكه‌های اجتماعی، ضمن همدردی با مسلمانان اين كشور، عكس‌های خود را در حاليكه حجاب اسلامی بر سر داشتند، بر روی اين صفحه قرار دادند.
اعضای اين كمپين از پيروان اديان مختلف سوئد هستند و در ميان آن‌ها تصاوير سياستمداران و شخصيت‌های معروف سوئدی هم ديده می‌شود.
مسئولان كمپين فرياد حجاب سوئد همچنين از وزير دادگستری اين كشور، تضمين امنيت شخصی و آزادی دينی مسلمانان و جلوگيری از حملات لفظی و فيزيكی به آنان را خواستار شدند. آنان همچنين از سياستمداران مسئول كشور خود خواستند كه با تبعيض ساختاری در سوئد كه بانوان مسلمان را هدف قرار می‌دهد، مقابله كنند.
در نتيجه اين اعتراضات، وزير دادگستری سوئد ضمن موافقت با ديدار سازماندهندگان اين كمپين اعتراضی، از آينده‌ای بهتر برای مسلمانان سوئد گفت.
اما عكس‌العمل مردم فرانسه در برابر حمله ارژانتوی به هيچ وجه نشانی از همدردی نداشت. روزنامه فرانسوی «لو پاريزين» به سادگی نوشت كه «نيروهای پليس در مورد قربانی بودن اين زن مسلمان ترديد دارند»!
در درگيری ديگری ميان پليس و مسلمانان ارژانتوی كه در پی حمله نيروهای پليس برای دستگيری يك زن مسلمان دارای روبنده صورت گرفت، روزنامه لو پاريزين نوشت كه «نيروهای پليس مورد حمله، اهانت و ضرب و شتم قرار گرفتند و مجبور به استفاده از گاز اشك‌آور برای پراكنده كردن جمعيت عصبانی شدند»!
اگرچه رفتار ارژانتويی‌ها و روزنامه لو پاريزين نمی‌تواند نمونه‌ای برای كل كشور فرانسه باشد، اما اين واقعيت كه اين اتفاق‌ها مرتباً در اين كشور تكرار می‌شود و هيچ اعتراضی در پاسخ به آن صورت نمی‌گيرد، نشان می‌دهد كه فرانسوی‌ها هنوز خيلی چيزها برای يادگرفتن دارند.
captcha