الطاروطی: «كامل يوسف» اوج تلاقی نغمات قرآنی و ابتهال دينی بود
کد خبر: 1806029
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۴

الطاروطی: «كامل يوسف» اوج تلاقی نغمات قرآنی و ابتهال دينی بود

گروه بين‌الملل: «استاد يوسف كامل البهتيمی» قاری نامدار مصر از شخصيت‌های عظيم قرآنی بود كه علاوه بر تسلط در قرائت آيات قرآن و شناخت دقيق نغمات قرآنی، مهارت زيادی در زمينه ابتهالات دينی و تواشيح داشت، بنابراين اين قاری مصری اوج تلاقی نغمات قرآنی و ابتهال دينی بود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، نشست ديگری از سلسله نشست‌های واكاوی ابعاد فنی تلاوت‌های قرآن مشاهير قاريان مصر امروز، يكشنبه، چهارم مرداد، با بررسی تلاوت‌های قرآن استاد «كامل يوسف البهتيمی» در سالن شورای خبرگزاری ايكنا برگزار شد.
بخش بين‌المللی خبرگزاری ايكنا در اين سلسله نشست‌ها كه با هدف الگوپردازی برای جوانان و نوجوانان، آشنايی علاقمندان با ابعاد فنی تلاوت‌های مشاهير قرآنی، تكريم و تجليل از بزرگان قرآنی و بررسی و تحليل قرائت قرآن كريم از دو منظر علمی و هنری‌ برگزار می‌شود، گفت‌وگويی با اساتيد و قاريان مصری درباره اين مشاهير قرائت انجام می‌دهد كه گفت‌وگوی امروز به مصاحبه با «عبدالفتاح علی الطاروطی» قاری نامدار مصری اختصاص دارد.
الطاروطی: استاد مرحوم شيخ كامل يوسف البهتيمی از بزرگان قرائت مصر و از نسل قديم قراء كه معروف به نسل طلايی قرائت قرآن كريم بود؛ استاد كامل يوسف قرائت‌های بسيار زيبا و جذابی داشت كه اين صدای زيبا و دلنشين تأثير زيادی در نفوس، روح و جان شنوندگان داشت.
استاد كامل يوسف علاوه بر صدای زيبا، توانايی‌های فنی بالايی داشت، به طوری كه قرائت زيبا و ادای صوت اين قاری بزرگ، معانی و مفاهيم آيات را برای شنونده مجسم می‌كرد و اين اسلوب زيبای استاد يوسف كامل در قرائت قرآن از ويژگی‌های ممتاز قرائت وی بود.
استاد كامل يوسف از شخصيت‌هايی بود كه علاوه بر تلاوت قرآن، مهارت زيادی در زمينه ابتهالات دينی و تواشيح داشت كه اين در ميان قاريان قرآن كريم كم‌نظير است، زيرا تمامی قاريان نمی‌توانند ابتهالات و سرودهای دينی را بسيار قوی ادا كند.
الطاروطی: وی دارای توانمندی‌های صوتی بسيار بالا و قوی بود و در صوت تسلط كافی داشت و مقامات قرآنی را به خوبی می‌شناخت؛ استاد كامل يوسف با توجه به صدای قوی، نافذ، عالی و فنی خود می‌توانست تمامی نغمات قرآنی را به خوبی ادا كند و اين از ويژگی‌های ممتاز استاد يوسف كامل نسبت به ساير قاريان بزرگ جهان اسلام به شمار می‌آيد.
الطاروطی: استاد كامل يوسف دارای سبك و اسلوب ويژه‌ای در قرائت قرآن كريم بود، اگرچه در برخی موارد از قاريان مصر نيز تقليد می‌كرد.
الطاروطی: استاد كامل يوسف پيوسته قرآن كريم را با احساس، تعمق، فهم، زيبايی و به نيكويی تلاوت می‌كرد و هر شنونده‌ای كه به صدای اين قاری بزرگ مصر گوش فرا می‌داد، اشك در چشمانش جاری می‌شد، به همين خاطر استاد كامل يوسف البهتيمی ملقب به «القاری البكاء» شد.
الطاروطی: قاريان و حافظان قرآن شايسته تجليل و تقدير هستند، زيرا ورزشكاران و هنرمندانی كه در عرصه‌های مختلف موفقيت‌هايی كسب می‌كنند از سوی مسئولان و مردم كشورشان مورد تجليل قرار می‌گيرند، بنابريان قاريان و حافظان قرآن كه تمام تلاششان را برای ترويج فرهنگ قرآنی و كلام وحی در جامعه به كار می‌گيرند بايد مورد تجليل و تكريم قرار گيرند و اين اقدام بيانگر ذكر و ياد قاريان و حافظان در قلوب مردم است.
الطاروطی: استاد كامل يوسف البهتيمی در عمر گران‌بهای خود خدمات بسيار ارزشمندی به قرآن كريم كرد و نوارهای صوتی اين استاد بزرگ هم‌اكنون در جهان اسلام مورد استفاده علاقمندان است و در حقيقت قرائت قرآن استاد كامل يوسف ميراث قرآنی ارزشمندی است كه در هر زمان و مكان به آن افتخار می‌كنيم.
در نشست امروز كه به نقد و بررسی تلاوت‌های قرآن استاد «كامل يوسف» اختصاص داشت، متخصصان و كارشناسان قرآنی كشورمان همچون «عباس سليمی»، «محمود لطفی‌نيا» و «رحيم خاكی» حضور داشتند و سخنانی را درباره اين قاری مصری بيان كردند.
يادآوری می‌شود محمد زكى يوسف، مشهور به شيخ كامل يوسف البهتيمی، سال 1922 ميلادی در روستای بهتيم از مناطق شهر شبرا الخيمه و استان القليوبيه مصر به ‌دنيا آمد و دوم ژوئن 1969 ميلادی در سن ۴۷ سالگی درگذشت، اين استاد رفاقت بسيار نزديكی با استاد محمد صديق منشاوی داشت و در شمار قراء نسل طلايی مصر خوانده می‌شود.
captcha