ترویج فرهنگ وقف ارتقای سرمایه اجتماعی را به‌دنبال دارد
کد خبر: 1472605
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲

ترویج فرهنگ وقف ارتقای سرمایه اجتماعی را به‌دنبال دارد

گروه اجتماعی: رئیس اداره اوقاف درمیان حفظ اموال موقوفه را وظیفه همگانی دانست و گفت: توسعه و ترویج فرهنگ وقف می‌تواند به افزایش ارتباطات اجتماعی و ارتقای سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی منجر شود.


حجت‌الاسلام دادخدا خدائی، رئیس اداره اوقاف شهرستان درمیان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، با بیان اینکه سنت وقف پیش از ظهور دین مبین اسلام در ایران وجود داشته، گفت: واقف نیک اندیش صغری فلاحی 49 فنجان آب از اراضی روستای سعدآباد عربخانه را با نیت عزاداری سیدالشهدا(ع) و حضرت عباس(ع) و مقدار 20 فنجان آب و منزل مخروبه را با نیت فقرا و مساکین وقف کرد.



وی بیان کرد: درصدر اسلام هم پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) با تأیید این سنت نیکو موقوفاتی را ایجاد کردند و اولین اقدام پیامبر گرامی اسلام(ص) ساخت مسجد بود که موقوفه است.



رئیس اداره اوقاف شهرستان درمیان با اشاره به ضرورت تبیین آثار اجتماعی وقف گفت: بسیاری از حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها به برکت وقف ایجاد شده و اقشار زیادی از علما، طلاب، دانش‌آموزان، دانشجویان و عامه مردم از خدمات آن بهره‌مند هستند اما غالباً از موقوفه بودن آن بی‌خبرند.



خدائی با بیان اینکه سنت حسنه وقف امروز در سطح جامعه با مشکلاتی روبه‌روست، بیان کرد: یکی از این مشکلات مسائل حقوقی و قضایی موجود در برابر موقوفات است.



وی افزود: واقف دیگران را نیز در مال خود شریک و بسیاری از نیازهای اجتماعی را مرتفع می‌کند چنانچه وقف نوعی همدردی و همدلی با قشر ضعیف جامعه است و به‌طور غیرمستقیم سبب ایجاد عدالت در جامعه می‌شود.



رئیس اداره اوقاف بیرجند شرایط وقف را پیرو واقف دانست و یادآور شد: موقوفات مربوط به محرم، پیرو وقف‌نامه است که باید در شرایط برگزاری مراسم، غذا، وقت، مکان و غیره شرایط واقف را مدنظر قرار داد و بهتر است واقف نیز وقف را محصور به زمان، مکان، شرایط و مناسبت خاصی نکند.



خدائی حفظ اموال موقوفه را وظیفه همگانی دانست و متذکر شد: توسعه و ترویج فرهنگ وقف می‌تواند به افزایش ارتباطات اجتماعی و ارتقای سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی منجر شود.

captcha