احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی توسعه متوازن را محقق می‌کند
کد خبر: 1472235
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵
عضو کمیسیون برنامه و بودجه:‌

احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی توسعه متوازن را محقق می‌کند

گروه اقتصاد: زمانیان یکی از مشکلات مهم اقتصادی در کشور را توسعه ناموزون عنوان کرد و گفت: احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

سیدسعید زمانیان‌دهکردی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به مصوبه روز گذشته هیئت‌دولت مبنی بر احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اظهار کرد: نیاز برنامه‌ریزی کشور به یک دستگاه مستقل و به دور از حاشیه‌های سیاسی بر اساس آمایش سرزمینی و اولویت‌ها همیشه مشهود بوده است و متأسفانه بعد از تغییر سازمان بازرسی، بسیاری از مسائلی که در کشور اتفاق افتاد جنبه سیاسی پیدا کرد.

وی افزود: بدون کار کارشناسی و آمایش سرزمینی و بدون برنامه‌ریزی درست، توسعه نامتوازن در بسیاری از مناطق شکل گرفت. اکنون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌تواند براساس آمایش سرزمین و برنامه‌ربزی‌ کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت و براساس پارامترهای موجود در کشور شکل بگیرد. اکنون  توسعه نامتوازن در اصفهان باعث پدید آمدن مشکلات بسیاری از جمله آلودگی هوا، کارخانه‌های زیاد، وضعیت نامناسب آب شرب و ... شده است.

زمانیان ادامه داد: اینها مسائلی هستند که بعد از انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی  بیشتر شده است و اکنون باید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با یک مجموعه توانمند، اثرگذار و کسانی‌که بتوانند وظیفه برنامه‌ریزی در کشور را براساس اولویت‌های هر منطقه بیان کرده و به نتیجه برسانند یک ضرورت است و می‌تواند در کشور اثر گذار باشد؛ به شرطی‌که کارشناسانی که در آنجا از آنان استفاده می‌شود افرادی  توانمند و اثرگذار باشند و ساختار کاری آنها سیاسی و و دارای تعصبات منطقه‌ای نباشد.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی توسعه موزون در کشور را محقق خواهد کرد؟ اظهار کرد: قطعا چنین تأثیری خواهد داشت و توسعه متوازن را محقق خواهد کرد. امروزه بررسی این مسئله که چرا بسیاری از مناطق امکانات بسیاری را دریافت کرده و مناطقی دیگر در محرومیت به سر می‌برند؟ یک ضرورت است چون چنین وضعیتی اثرات مناسبی ندارد و به نظرم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌تواند این مشکل را حل کند.

captcha