تحقق عدالت در سلامت و توجه به مناطق محروم در طرح تحول نظام سلامت
کد خبر: 1472137
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
دیناروند اظهار کرد:

تحقق عدالت در سلامت و توجه به مناطق محروم در طرح تحول نظام سلامت

گروه سلامت: رئیس سازمان غذا و دارو تحقق عدالت در سلامت و توسعه آن در مناطق محروم را از جمله برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت دانست و گفت: از دیگر اهداف پیش‌بینی شده مجموعه در حوزه دارو در دسترس بودن، رفع کمبودها و رسیدن به آرامش در فرایند دارویی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو، ضمن حضور در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌‌ها طی نشستی خبری با اشاره به اقدامات مثمرثمر وزارت بهداشت دولت یازدهم در کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب مردم، عدالت در سلامت و پوشش همگانی بیمه درمان عنوان کرد: تا چندی پیش دست‌یابی به این خواسته‌ها تبدیل به آرزو شده بود ولی با حمایت‌های جدی دولت و مسئولان در 16 ماه اخیر گام‌های اساسی در این زمینه برداشته شده است.
دیناروند با تاکید بر اینکه سهم پرداختی از جیب مردم در هزینه‌های درمانی به 15 درصد رسیده است، ادامه داد: تا چندسال پیش شاهد پرداختی‌ بیش از 70 درصدی از جیب مردم برای هزینه‌های درمانی بوده‌ایم ولی بحمدالله در شرایط فعلی این رقم به شکل چشم‌گیری کاهش پیدا کرده است.
وی روند نزولی کاهش پراختی از جیب مردم را به دلیل کاهش هزینه‌های بستری، دارویی و ارائه خدمات رایگان دانست و افزود: طبق برآورد صورت گرفته، سهم پرداختی از جیب مردم در حوزه دارو به کمتر از 50 درصد رسیده است و با توجه به اینکه بازار دارویی در سال جاری به رقم 10 هزار میلیارد تومان خواهد رسید، بالطبع باید پرداخت از جیب مردم به حدود 42 درصد برسد.
رئیس سازمان غذا و دارو تحقق عدالت در سلامت و توسعه آن در مناطق محروم را از جمله برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت دانست و افزود: از دیگر اهداف پیش‌بینی شده مجموعه در حوزه دارو در دسترس بودن، رفع کمبودها و رسیدن به آرامش در فرایند دارویی است.
دیناروند با اشاره به اینکه نگرانی‌هایی در حوزه غذایی وجود دارد، ادامه داد: شیوه زندگی و صنعتی شدن باعث شده تا شاهد افزایش بار بیماری‌های غیرواگیر باشیم، به همین دلیل طرح علامت راهنمای تغذیه را ایجاد کرده‌ایم که امیدواریم در سال آینده عملیاتی شود و بر روی فراورده‌های غذایی نصب شود تا مردم بهتر بدانند که چه کالایی را متناسب با تغذیه خود خریداری کنند.
وی با تاکید بر اینکه طبق برآورد صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود شاهد کاهش 30 درصدی قیمت تجهیزات پزشکی باشیم، ادامه داد: در شرایط فعلی نگرانی ما از این است که هزینه‌های که ممکن است نیاز نباشند و بدون دلیل مصرف شود افزایش پیدا کند به همین دلیل حمایت ما باید هوشمندانه باشد تا پرداختی از جیب مردم بیش از 40 درصد نشود.
رئیس سازمان غذا و دارو با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت تنها می‌تواند 25 درصد سلامت مردم را مدیریت کند، تصریح کرد: 75 درصد اقدامات در اختیار وزارت بهداشت نیست و حوزه‌های همچون محیط زیست و آلودگی هوا خارج از تولیت وزارت بهداشت است.

captcha