راهکار قرآنی آیت‌الله محقق داماد برای مقابله با بحران کم آبی
کد خبر: 1457233
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۶
در پاسخ به ایکنا عنوان شد:

راهکار قرآنی آیت‌الله محقق داماد برای مقابله با بحران کم آبی

گروه سلامت: مدیرگروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم بهترین راهکار برای مقابله با بحران فعلی کم آبی را اهتمام به اصل حرمت اسراف و تبذیر دانست و گفت: اگر راهکارهای قرآنی را به خوبی برای مردم بیان کنیم، مطمئنا می‌توانیم یک بسیج عمومی نسبت به مصرف کمتر آب انجام بدهیم.

آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد، مدیرگروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا) با تاکید بر اینکه هیچ کتاب آسمانی همچون قرآن مجید به صراحت نسبت به احترام و ارزش طبیعت و سفارش‌ها انسان‌ها به عدم تخریب آن تاکید نکرده است، گفت: قرآن از تخریب کنندگان محیط زیست با عنوان مفسد فی الارض یاد می‌کند.
تاکید بیش از 100 آیه بر عدم آلوده سازی محیط زیست
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در بیش از 100 آیه از قرآن کریم بر عدم آلوده سازی محیط از سوی بشر تاکید شده است، ادامه داد: یکی از آیاتی که برای تخریب کنندگان زمین مجازات‌های خیلی سنگینی پیش‌بینی کرده مربوط به آیه محارب و مفسد فی الارض است که باید معنای وسیع برای آن در نظر بگیریم و آن را تنها محدود به برخی از جرایم خاص نکنیم.
تخریب کلان محیط زیست مصداق مفسد فی الارض است
آیت‌الله محقق داماد خاطرنشان کرد: تخریب کلان محیط زیست یکی از مفاسدی است که قرآن از آن به عنوان مصداق مفدس فی الارض نام می‌برد. در هر صورت سوگندهایی که این کتاب آسمانی نسبت به مظاهر طبیعت خورده است ما را به اهمیت طبیعت توجه می‌دهد.
مدیرگروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم تصریح کرد: قرآن نخستین کتاب آسمانی است که مظاهر طبیعت را مورد سوگند قرار داده و تا قبل از نزول آن هیچ کتاب آسمانی مظاهر طبیعت را مورد سوگند قرار نداده بود.
اهتمام به اصل حرمت اسراف و تبذیر؛ مهم‌ترین راهکار قرآنی مقابله با بحران کم آبی
مدیرگروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم همچنین به بحران کم آبی در کشور نیز اشاره کرد و گفت: بهترین راهکار برای مقابله با این امر اهتمام به اصل حرمت اسراف و تبذیر که در قرآن به عنوان اصول مهمی شناخته می‌شود.
آیت‌الله محقق داماد با تاکید بر اینکه اسراف جزو گناهان کبیره محاسبه شده است، اظهار کرد: اگر راهکارهای قرآنی در این حوزه را به خوبی برای مردم بیان کنیم، مطمئنا می‌توانیم یک بسیج عمومی نسبت به مصرف کمتر آب انجام بدهیم.

captcha