مروری بر جدیدترین آثار منتشر شده توسط مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
کد خبر: 1450578
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹

مروری بر جدیدترین آثار منتشر شده توسط مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

گروه اندیشه: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اخیراً چند کتاب با عناوین «اخلاق اسلامی»، «شناخت کلیسای کاتولیک»، «مبانی و اصول عرفان عملی در اسلام»، «علم النفس فلسفی» و «زبان قرآن» را با همکاری انتشارات سمت منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، یکی از آثار تازه منتشر شده توسط مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) کتاب «اخلاق اسلامی» (برگرفته از آثار آیت‌الله مصباح یزدی) است که توسط حسن صادقی و زیر نظر محمود فتحعلی گردآوری، تدوین و تنظیم شده است. در این اثر که مباحث علم اخلاق اسلامی را در قالب متن درسی طرح می‌کند، این مسئله تبیین می‌شود که خودسازی و آراسته شدن به صفات نیک، و زدودن صفات ناپسند، از امور مطلوب و ارزشمند است و علم اخلاق اسلامی زمینه‌ساز علمی آن است.
این کتاب با قیمت 75 هزار ریال در 396 صفحه با همکاری سازمان سمت و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در 2000 نسخه منتشر شده است.
یکی دیگر از این کتاب‌ها «شناخت کلیسای کاتولیک» تألیف جواد باغبانی و عباس رسول‌زاده زیر نظر حسین توفیقی است.
مسیحیت و اسلام از ادیان توحیدی و ابراهیمی‌اند و متون مقدس هر دو دین شامل پیام‌های مشترکی در موضوعات اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی است. قرآن کریم پیروان این ادیان را به تعامل با یکدیگر در توحید و خداپرستی فراخوانده است. از آنجا که سخن گفتن درباره فرق‌های یک دین بدون سخن گفتن از اصل آن دین ممکن نیست، بخشی از مباحث این مجموعه درباره اصل مسیحیت است.
این کتاب با شمارگان هزار نسخه در 550 صفحه به بهای 14 هزار تومان از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) با همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
کتاب «مبانی و اصول عرفان عملی در اسلام» نوشته احمدحسین شریفی یکی دیگر از کتاب‌های تازه منتشر شده است که نگارنده در این کتاب کوشیده است تا با نگاهی محققانه، و به دور از افراط و تفریط، به پاره‌ای از مبانی و اصول عرفان عملی در اسلام بپردازد. «رابطه سه گانه شریعت، طریقت و حقیقت»، «کثرت‌گرایی سلوکی»، «کرامات و کارهای خارق‌العاده»، «مکاشفات عرفانی»، «چیستی سلوک» و «چرایی سلوک» مهمترین مبانی عرفان عملی به شمار می‌آیند که در این کتاب بررسی و تحلیل شده‌اند.
این کتاب به همت سازمان سمت و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، با قیمت 105 هزار ریال در 424 صفحه و با شمارگان 1500 نسخه منتشر شده است
یکی دیگر از کتاب‌ها که به درس‌های آیت‌الله استاد غلامرضا فیاضی اختصاص دارد کتاب «علم النفس فلسفی» با تحقیق و تدوین محمدتقی یوسفی است.
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم
انسانی دانشگاه‌ها(سمت)، نخستین کار مشترک سه جانبه خود را با انتشار کتاب درسنامه علم‌النفس فلسفی به جامعه علمی کشور عرضه می‌کند. این کتاب به عنوان متن آموزشی درس علم‌النفس در مقاطع کارشناسی ارشد رشته فلسفه طلاب حوزه‌های علمیه و مقطع دکتری تدوین شده است.
این کتاب در 320 صفحه و با قیمت 80 هزار ریال منتشر شده است.
کتاب «زبان قرآن» (با نگاهی به چالش‌های کلامی تفسیر) از ابوالفضل ساجدی اثر دیگری است که پاسخگوی بخش مهمی از چالش‌های تفسیری و قرآن‌شناختی عصر حاضر است. برخی مسائل آن عبارتند از تبیین قرآن از ابعاد تاویلی و تمایزات و تشابهات انواع گزاره‌های الهیاتی و غیرالهیاتی و رابطه قرآن با فرهنگ زمان نزول .این نوشتار، پس از طرح مباحث مقدماتی،چهار مؤلفه معناداری، واقع‌نمایی، تألیفی بودن و شبکه‌ای بودن را برای زبان قرآن مطرح کرده و ذیل هر یک، به نظریات رقیب و شبهات معاصر پاسخ داده است.
این کتاب به همت سازمان سمت و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، با قیمت 80 هزار ریال، در 300 صفحه و با تیراژ 2 هزار نسخه چاپ و منتشر شده است.
کتاب «نقد و بررسی چیستی وحی قرآنی در نگاه نو معتزله» از جواد گلی نیز کتابی است که مدتی پیش از سوی انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.
هدف این پژوهش، بررسی و نقد دیدگاه نو معتزله به ویژه ابوزید، درباره چیستی وحی قرآنی، بشری بودن قرآن، تاریخ‌مندی آن
و تاثیرپذیری وحی قرآنی از فرهنگ عصر نزول است. بدین منظور با محور قرار دادن آثار نومعتزله، به تحلیل و نقد نظریات آنها پرداخته است و هدف اصلی نویسنده، عرضه خاستگاه، مبانی، ادله و نظریات نومعتزلیان، به ویژه ابوزید درباره ویژگی‌های وحی قرآنی، برای ارزیابی و نقد مستند و مستدل آنهاست.
این کتاب در 317 صفحه و با قیمت 85 هزار ریال در 1000 نسخه چاپ و منتشر شده است.

captcha