مهارت‌های زندگی اسلامی به جوانان آموزش داده شود/ لزوم رفع خلأ فرهنگی در دانشگاه‌ها
کد خبر: 1444095
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۴
رئیس پردیس فاطمةالزهرا(س) تبریز:

مهارت‌های زندگی اسلامی به جوانان آموزش داده شود/ لزوم رفع خلأ فرهنگی در دانشگاه‌ها

گروه اجتماعی: در حال حاضر در سطح آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها کارگاه‌های مهارت‌آموزی تحکیم خانواده برگزار می‌شود، اما برای آموزش مهارت‌های زندگی اسلامی به جوانان نیاز است تا این اصول در کتب درسی هم گنجانده شود.

نسرین پیرسمساری، رئیس دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمةالزهرا(س) تبریز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، اظهار کرد: امروزه با ورود هجمه‌های فرهنگی بیگانگان به جامعه و نفوذ این تهدیدها به داخل خانواده‌ها آسیب جدی و اصلی مربوط به زنان و دختران است.
وی افزود: لذا باید بتوانیم با ارائه برنامه‌های متنوع و جذاب، زنان و دختران را بیشتر با آموزه‌های اسلامی و شخصیت‌های بزرگی همچون حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) آشنا کنیم؛ چراکه در صورت معرفت به آن بزرگواران، هویت خود را یافته و به‌جای اینکه از شخصیت‌های غربی و بیگانه الگو بپذیرند، انسان‌هایی وارسته و متعالی الگویشان می‌شود که موجب نشاط معنوی و سعادت اخروی آنان است.
پیرسمساری به تعبیر امام خمینی(ره) که فرمودند: «قرآن، انسان‌ساز است» اشاره کرد و گفت: زنان و دختران نیز باید با بهره‎‌گیری از تعالیم وحیانی قرآن به این مهم اعتقاد و ایمان داشته باشند که چون تربیت انسان‌های آینده برعهده آن‌هاست، آنان نیز انسان‌ساز و چه بسا فرهنگ‌ساز هستند؛ لذا در این صورت، با تمام وجود در برابر تهاجم فرهنگی غرب که می‌خواهد هویت اصلی آنان را که سرشار از رنگ و بوی اسلامی ـ ایرانی است، به یغما ببرد، ایستادگی کرده و اجازه نفوذ به بیگانگان را نخواهند داد.
وی ادامه داد: امروزه حضور دختران مسلمان ایرانی در همه عرصه‌های علمی، فرهنگی و نیز ورزشی در مجامع بین‌المللی که با حجاب کامل در میادین مختلف به مدال‌های برتر دست یافته و پرچم کشورمان را مقتدرانه به اهتزاز درمی‌آورند بیانگر این است که آنان از هر نظر به صورت علمی و آگاهانه وارد امور شده و نسبت به مسائل اطراف خویش اشراف و و قوف کامل دارند.
پیرسمساری به مقوله ازدواج مطلوب و پایدار دختران نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه باید در هر شرایط مراقب و پاسبان احساسات و غرایز دختران بود، تا آنان بتوانند در مسیری صحیح رشد کرده شکوفا شوند؛ انتخاب همسر و تشکیل خانواده نیز نقطه عطفی در زندگی دختران است که درصورت انتخاب آگاهانه موجب تعالی و انسجام خانواده و در گام بعدی جامعه خواهد شد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمةالزهرا(س) تبریز در این چارچوب اضافه کرد: درحال حاضر درسطح آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها کارگاه‌های مهارت آموزی تحکیم خانواده برگزار می‌شود، اما برای آموزش مهارت‌های زندگی اسلامی به جوانان نیاز است تا این اصول در کتب درسی هم گنجانده شود.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: معضل خلأ فرهنگی در دانشگاه‌ها مشهود است؛ لذا مسئولان دانشگاهی باید بتوانند درکنار ارائه علوم درسی، جوانان را با مهارت‌های زندگی و اصول همسرداری آشنا کنند.
وی در این خصوص نقش صدا و سیما را در پخش برنامه‌های مختلف علمی و فرهنگی برای آشنا کردن جوانان با تجربیات الگوهای مؤفق و خانواده‌های نمونه مهم دانست و بر اجرایی شدن دستورالعمل‌های مربوط به حجاب و عفاف و امر به معروف و نهی ازمنکر درجامعه و فرهنگسازی بهینه این امور تأکید کرد.

captcha