اختتامیه نخستین اردوی ملی معرفتی ـ فرهنگی حیات طیبه در مشهد برگزار شد
کد خبر: 1436956
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
با حضور فانی؛

اختتامیه نخستین اردوی ملی معرفتی ـ فرهنگی حیات طیبه در مشهد برگزار شد

گروه اجتماعی: نخستین اردوی معرفتی ـ فرهنگی حیات طیبه وی‍ژه دانشجو ـ معلمان دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور‌، ۱۶ مرداد‌ با برگزاری مراسم اختتامیه در دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی مشهد به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اختتامیه نخستین اردوی معرفتی ـ فرهنگی حیات طیبه ویژه دانشجو‌معلمان نخبه و فعال فرهنگی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور‌ رز گذشته، 16 مرداد‌ با حضور علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش و 500 دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی مشهد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام سید‌امین‌الله دادگر، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان کشور با بیان اینکه در این اردو به شکل مشخص مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های مختلف بسیار برجسته بود، افزود: در پی تأکیدات رهبر معظم انقلاب در مورد دانشگاه فرهنگیان و توجه ویژه به نقش دانشجویان و نخبگان فرهنگی این دانشگاه، نخستین اردوی حیات طیبه با حضور 500 دانشجو‌معلم دختر از دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور به‌عنوان نقطه عطفی جهت آمادگی برای ورود به مراکز آموزشگاهی برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه غرب طی سال‌های متمادی کوشیده است تا با نادیده گرفتن فرهنگ دیگر کشورها ارزش‌های لیبرال خود را به مردم دنیا تحمیل کند، ادامه داد: اهمیت برنامه‌ریزی و تدبیر اصولی برای اهداف بلند ارزش های انقلابی و رسیدن به عزم ملی و مدیریت جهادی بر کسی پوشیده نیست.

تشریح برنامه‌های نخستین اردوی معرفتی ـ فرهنگی حیات طیبه ویژه دانشجو‌معلمان

دادگر عنوان کرد: از همین رو این اردو به‌مدت یک هفته و با برنامه‌هایی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی، آسیب‌شناسی روابط دختر و پسر، همسرگزینی، آسیب‌شناسی ترویج حجاب بعد از انقلاب و راهبرد تربیت دینی برگزار شده است.

وی ابراز کرد: برنامه‌های دیگری همچون اهمیت جایگاه نگاه معلم در اسلام، فیض حضور، زیارت حرم رضوی، بازدید از فرهنگسراهای مفهومی، برگزاری پاتوق‌های دانشجویی و نمایشگاه کتاب، میثاق با شهدای جبل‌النور و فعالیت کمیسیون‌های بسیج دانشجویی، علمی، هیئت‌های مذهبی، نشریات، وبلاگ و وب‌سایت‌های دانشجویی از جمله این موارد است.

در ادامه محمود مهر‌محمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به جمله ارزشمند شهید باهنر که مدرسه تعطیل می‌شود، اما تربیت هرگز تعطیل نمی‌شود، ابراز کرد: دانشگاه به جهت اهمیتی که دارد هرگز تعطیل نخواهد شد و فصل تابستان برای کسب شایستگی‌های اختیاری در برنامه‌های تربیت معلم فرصت مناسبی است.

وی ادامه داد: برنامه‌هایی که برای فصل تابستان در‌نظر گرفته می‌شود باید ویژگی‌های متنوعی داشته باشد تا بتواند پاسخگوی طیف نیازها و علاقه‌‌های دانشجومعلمان بوده و پوشش فراگیر در مورد این قشر داشته باشد.

مهر‌محمدی عنوان کرد: در واقع این برنامه‌ها هم از حیث کمّی فراگیر بوده و هم به‌لحاظ کیفی تنوع و گوناگونی پاسخگویی علایق این طیف را داشته باشد که نمونه‌ این برنامه‌های مناسب و قابل دوام را در اردوی حیات طیبه تجربه کردیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: در واقع از حیث تنوع می‌توان ساحت‌های شش‌گانه مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را راهنمای خودمان قرار دهیم تا با الهام از آن‌ها بتوانیم برنامه‌های تخصصی‌تری را برای دانشجو ـ معلمان طراحی و عرضه کنیم.

تربیت معلم به تنهایی کار دانشگاه فرهنگیان نیست

وی با بیان اینکه تربیت معلم به تنهایی کار دانشگاه فرهنگیان نیست، بلکه فرایندی فرادستگاهی و ملی است، افزود: این امر نیاز به مشارکت جدی همه دستگاه‌ها دارد و مجموع ظرفیت‌های اجتماعی و مجامع مختلف تخصصی باید به خدمت گرفته شود.

سپس در ادامه علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمی شغل نیست بلکه عشق و علاقه است، افزود: معلمی احساس تکلیف است، همان گونه که پیامبر اسلام(ص) فرمودند: «من معلم برانگیخته شدم» و به تعبیر امام خمینی(ره) معلمی شغل انبیا‌ است.

وی با بیان اینکه همان گونه که انبیا‌ هدایت‌گر جامعه بودند معلمان هم هدایت‌گر جامعه هستند، ادامه داد: از این منظر، معلمی یک مسئولیت ممتاز در جامعه است و معلمان در فرهنگ کشور ما محل رجوع جامعه شناخته شده‌اند و هنوز هم در فرهنگ ما نسبت به معلمی این دید وجود دارد.

فانی با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان یک نهاد استراتژیک امر تربیت معلمان را بر‌عهده دارد، گفت: در واقع باید توجه کرد که دانشگاه فرهنگیان فقط عهده‌دار تربیت معلم نیست، بلکه یکی از وظایف آن بهسازی نیروی آموزش و پرورش است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر یک میلیون همکار فرهنگی در این نهاد مشغول به فعالیت هستند که نیاز به بهسازی، توانمندسازی و ارزیابی شایستگی‌های حرفه‌ای دارند، لذا دانشگاه فرهنگیان باید خود را آماده کند تا در کنار تربیت معلم که امری مهم است این بهسازی نیز صورت گیرد.

معلمان باید به‌دنبال ایجاد رفتار مطلوب پایدار در مترّبی باشند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان باید به‌دنبال ایجاد رفتار مطلوب پایدار در مترّبی باشند، ابراز کرد: در نظام آموزش و پرورش خلأهایی همچون خلأ صداقت و رفتار پسندیده انسانی وجود دارد، لذا معلم آنقدر می‌تواند در دانش‌آموز تأثیر‌گذار باشد که او را به یک خود کنترلی و رفتار متعالی برساند.

فانی ادامه داد: امیدواریم این فعالیت‌ها که در فصل تابستان با وجود تعطیلی دانشگاه و تعطیل نبودن تربیت صورت گرفته است بتواند به تقویت چنین نقش تربیتی در وجود دانشجومعلمان کمک کند.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم طوماری که توسط 500 دانشجومعلم حاضر در این اردو امضا شده بود به وزیر آموزش و پرورش جهت تقدیم به رهبر معظم انقلاب اهدا شد.

captcha