نهادینه‌سازی فرهنگ وقف مستمر باشد/ جلب اعتماد عمومی؛ لازمه ترویج وقف
کد خبر: 1430266
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰

نهادینه‌سازی فرهنگ وقف مستمر باشد/ جلب اعتماد عمومی؛ لازمه ترویج وقف

گروه اجتماعی: رئیس اداره اوقاف بیرجند با بیان اینکه نهادینه‌سازی فرهنگ وقف باید مستمر باشد، گفت: ﺳﻨﺖ ﺣﺴﻨﻪ وﻗﻒ ﯾﮑﯽ از اﻓﺘﺨﺎرات ﻣﮑﺘﺐ اﺳﻼم و از ابزارهای ﻣؤﺛﺮ اﻋﺘﻘﺎدی و فرهنگی ﺑﺮای رﻓﻊ نیازهای ﻣﺎدی و ﻣﻌﻨﻮی ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﺖ.


حجت‌الاسلام دادخدا خدایی، رئیس اداره اوقاف بیرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، به احیای موقوفات و اجرای به‌ موقع نیت واقفان از ابتدای امسال اشاره کرد و گفت: عزاداری در دهه فاطمیه، فعالیت‌های قرآنی در امامزادگان باقریه بیرجند، احداث خانه عالم و انجام امور تبلیغی، عزاداری در روز عاشورا در روستای خوان قهستان، خیرات و مبرات، احداث مسجد حضرت ابوالفضل(ع) روستای رویخت خنگ بیرجند، استفاده مبلغان روحانی در بیرجند از نیات مبلغان است.



وی ایجاد رغبت و انگیزه از سوی متولیان موقوفات را لازمه وقف‌های جدید ذکر کرد و افزود: وﻗﻒ از اقدامات ﻧﯿﮑﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﮏ ﻓﺮد آن را ﺑﺎ اﺧﺘﯿﺎر و داوﻃﻠﺒﺎﻧﻪ ﺑﺮای ﺧﺪﻣﺖ ﺑﻪ ﻣﺮدم انجام می‌دهد.



رئیس اداره اوقاف بیرجند با اشاره به اینکه وﻗﻒ زمینه‌ساز ﺗﺴﻠﯿﻢ اﻧﮕﯿﺰه‌های ﻓﻄﺮی و دروﻧﯽ انسان در راه ﻧﯿﮑﻮﮐﺎری و ﺧﯿﺮخواهی ﻣﯽ‌ﺷﻮد، بیان کرد: ﺳﻨﺖ ﺣﺴﻨﻪ وﻗﻒ ﯾﮑﯽ از اﻓﺘﺨﺎرات ﻣﮑﺘﺐ اﺳﻼم و از ابزارهای ﻣؤﺛﺮ اﻋﺘﻘﺎدی و فرهنگی ﺑﺮای رﻓﻊ نیازهای ﻣﺎدی و ﻣﻌﻨﻮی ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﺖ.



خدایی با بیان اینکه وقف همچون ﭼﺸﻤﻪ‌ﺳﺎر خیرخواهی ﺧﺪاﭘﺴﻨﺪاﻧﻪ و ﻣﺮدم‌ﮔﺮاﯾﺎﻧﻪ در زﻣﯿﻨﻪ‌های ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻪ ﺟﺮﯾﺎن ﺧﻮد اداﻣﻪ ﻣﯽ‌دهد، اظهار کرد: مردم و مسئولان همگی باید در راه ترویج این سنت نیکوی الهی تلاش کنند و احیای آن را وظیفه خود بدانند.



بهره‌برداری اصولی از موقوفات در مسیر توسعه کشور



وی تأکید کرد: در برهه کنونی همه باید دست به دست هم دهند و مسئولان امر در ادارات اوقاف را یاری کنند تا موقوفات جدید با نیات به‌روز شده ثبت شود و در این عرصه بهره‌برداری اصولی صورت گیرد.



رئیس اداره اوقاف بیرجند درباره سنت وقف در آموزه‌های اسلامی با اشاره به آیه 90 سوره نحل «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إیتاءِ ذِی الْقُرْبى‏ وَ یَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ؛ خداوند فرمان به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان می‌دهد و از فحشاء و منکر و ظلم و ستم نهى می‌کند، خداوند به شما اندرز می‌دهد شاید متذکر شوید»، اظهار کرد: این آیه از آیات محکمات و کلیدی قرآن است.



خدایی ادامه داد: برخی از مفسران می‌گویند این آیه به تنهایی برای بیان عظمت قرآن کافی است و خداوند در این آیه شریفه فرمان به عدالت، احسان و رسیدگی به خویشاوندان و تهی‌دستان را می‌دهد که وقف نیز یکی از دستورات محکمه قرآن است؛ چرا که جامعه اسلامی چه در دوران حیات و چه بعد از حیات به احسان کردن توصیه بسیار می‌کند و وقف یک نوع از احسان است.



وی تأکید کرد: برای تبیین جایگاه وقف در جامعه باید این حقیقت را بپذیریم که حیات واقعی انسان از زمان ولادت به بعد است و مرگ به معنای فانی شدن وجود ندارد با این وجود انسان می‌تواند با وقف کردن در کنار احسان و خدمت به مردم، حیات معنوی خود را تضمین کند.

captcha