هدر رفت سرمایه‌ها در جامعه فاقد اخلاق/ نهادهای اجتماعی درست عمل کنند
کد خبر: 1414648
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵
عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند تأکید کرد:

هدر رفت سرمایه‌ها در جامعه فاقد اخلاق/ نهادهای اجتماعی درست عمل کنند

گروه اجتماعی: بخشی از فسادهای اخلاقی در جامعه به سیستم‌های اجتماعی بر‌می‌گردد که اگر این سیستم‌ها فعالیت‌های خود را به‌درستی انجام دهند جلوی بسیاری از کج‌روی‌ها گرفته می‌شود.


حجت‌الاسلام محمدهادی شهاب، عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه اخلاق یکی از اهداف جامعه مهدوی است، گفت: لازمه تحقق اصول اخلاقی و رسیدن به آرمان‌های اسلامی، اخلاق است.



وی با بیان اینکه اخلاق یک معیار و ملاک برای زمان خضوع است، اظهار کرد: زمان خضوع زمانی است که جامعه مصداقی از اخلاق و معنویت را پیدا کند و جامعه انسانی، جامعه‌ای است که واجد ارزش‌های اخلاقی باشد.



اخلاق زمینه سالم برای تعالی جامعه است



عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند اخلاق را زمینه‌ای سالم برای رشد و تعالی دانست و عنوان کرد: اگر این زمینه‌ سالم باشد جامعه در ابعاد مختلف رشد خواهد کرد و اگر زمینه مساعدی نباشد دچار سقوط می‌شود.



شهاب با بیان اینکه داشتن اخلاق جنبه نرم‌افزاری کار است، گفت: تمام تلاش‌هایی که انجام می‌دهیم زمانی به نتیجه می‌رسد که به تعالی فردی و اجتماعی منجر شود و در غیر این‌ صورت تمام فعالیت‌های سخت‌افزاری ما به هدر رفته است.



وی ادامه داد: اگر جامعه اسلامی فاقد اصول اخلاقی باشد در حقیقت تمام سرمایه‌های آن به هدر رفته است؛ بنابراین نهادینه‌شدن اخلاق در جامعه نیازمند مجموعه‌ای از عوامل است.



عملکرد درست سیستم‌های اجتماعی؛ راهی برای جلوگیری از فساد اخلاقی



عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند افراد و ساختارهای اجتماعی را از عوامل مؤثر در نهادینه‌شدن اخلاق در جامعه دانست و گفت: بخشی از فسادهای اخلاقی در جامعه به سیستم‌های اجتماعی بر‌می‌گردد که اگر این سیستم‌ها فعالیت‌های خود را به‌درستی انجام دهند جلوی بسیاری از کج‌روی‌ها گرفته می‌شود.



شهاب اظهار کرد: در آیات قرآن آمده که از خودتان مواظبت کنید؛ بنابراین افراد در هر جایگاهی که قرار دارند باید نسبت به اعمال خود مراقب باشند و اگر اشتباهی کردند به‌دنبال توجیه آن نباشند بلکه سعی کنند آن اشتباه را جبران کنند.

captcha