راهکار طب ایرانی و اسلامی برای تضمین سلامت افراد در طول زندگی
کد خبر: 1408503
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۴
خدادوست عنوان کرد:

راهکار طب ایرانی و اسلامی برای تضمین سلامت افراد در طول زندگی

گروه سلامت: معاون وزیر بهداشت پیام اصلی طب ایرانی و اسلامی را حفظ تندرستی دانست و گفت: اگر۱۰ شعار اصلی خوردن با اشتهای واقعی، دست کشیدن از غذا قبل از سیر شدن، خوب جویدن، اول شب خوابیدن، سحر‌خیزی، ورزش مناسب، سلامت معنوی و... در سبک زندگی افراد در نظر گرفته شود سلامت افراد در طول عمرشان تضمین می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) براساس گزارش ایکنا، همایش یک روزه قرآن و سلامت امروز، 29 اردیبهشت‌ماه با حضور محمود خدادوست، معاون طب ایرانی و اسلامی وزارت بهداشت، مرتضی هاشم زاده، سرپرست دانشگاه‌، اساتید و کارشناسان طب ایرانی و اسلامی در محل سالن همایش‌های ابن سینای مجتمع رحمتیه برگزار شد.
راهکار طب ایرانی و اسلامی برای تضمین سلامت افراد در طول زندگی
محمود خدادوست، معاون طب ایرانی و اسلامی وزارت بهداشت نیز در این همایش به تشریح طب سنتی در گذشته، ‌حال و آینده پرداخت و افزود: پیام اصلی طب سنتی حفظ تندرستی است، اگر۱۰ شعار اصلی خوردن با اشتهای واقعی، دست کشیدن از غذا قبل از سیر شدن، خوب جویدن، مصرف یک نوع غذا، اول شب خوابیدن، سحر‌خیزی، ورزش مناسب، سلامت معنوی، کاهش استرس و مصرف نان سبوس‌دار در سبک زندگی افراد در نظر گرفته شود سلامت افراد در طول عمرشان تضمین می‌شود.
طب سنتی در حال حاضر رویکرد جهانی دارد
به گفته وی، طب سنتی در حال حاضر رویکرد جهانی دارد و از حدود ۳۰ سال قبل سازمان جهانی بهداشت طب سنتی و مکمل را در دستور کار خود قرار داده است. همچنین ریشه دار بودن در فرهنگ مردم، ‌کل نگری و سهولت دسترسی و ارزان بودن خدمات طب سنتی نیز از دلایل عمده توجه سازمان جهانی بهداشت به این مقوله بوده است.
طب سنتی راهی برای مقابله با بیماری‌های غیرواگیر مزمن است
معاون طب ایرانی و اسلامی وزارت بهداشت با اشاره به تبدیل شدن بیماری‌های غیر واگیر مزمن به یک چالش جدی پزشکی جوامع بشری افزود: طب سنتی به عنوان راهی برای مقابله با افزایش بی امان این بیماری‌ها است.
خدادوست اضافه کرد: طب سنتی نه تنها برای درمان بیماری‌ها کاربرد دارد بلکه به طور گسترده در پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقای سلامت و حفظ تندرستی نقش داشته و برای برخی از دولت‌ها مقرون به صرفه است.
وی گفت: طب سنتی به روح انسان و ارتباط سلامت روح با سلامت جسم توجه ویژه‌ای دارد.
براساس گزارش ایکنا، مرتضی هاشم زاده، ‌سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در این همایش بر لزوم توجه بیشتر پژوهشگران و اساتید دانشگاهی به مفاهیم قرآن کریم جهت پرداختن به مباحث علمی و پژوهشی تاکید کرد و گفت: قرآن سرشار از مفاهیم آموزنده و ارزشمندی است که انسان را در جهت رسیدن به کمال و سعادت دنیوی و اخروی هدایت می‌کند.
وی افزود: این کتاب کلیه جوانب زندگی بشر را در بر گرفته است و منبع غنی برای پژوهش و پاسخگویی به نیازهای بشری است.
براساس گزارش ایکنا، حجت الاسلام امیر قلی‌جعفری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و دبیر علمی این همایش نیز گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از سال‌های گذشته گام‌های موثری در جهت بهره‌گیری از آموزه و مفاهیم قرآنی در تحقیقات و پژوهش‌های علمی برداشته است که تشکیل کمیته طب اسلامی و برگزاری همایش‌های علمی با موضوع قرآن و سلامت برای سال‌های متمادی باحضور اساتید برجسته از جمله این اقدامات است.
حجت الاسلام امیر قلی‌جعفری افزود: دین اسلام کامل ترین دین است که به چهار رابطه مهم و اساسی جهان خلقت یعنی رابطه آدمی با خالق، رابطه انسان با دیگران‌، رابطه انسان با طبیعت و رابطه انسان با خودش به طور جامع پرداخته است.
وی گفت: انسان مجموعه‌ای از جسم و روح است و دین کامل نحوه بهره‌مندی از جسم و راه‌های پرورش روح را نشان می‌دهد.  دین اسلام آخرین و کامل ترین دینی است که برای هدایت بشر تئوری کامل اداره فرد و اجتماع را از گهواره تا گور ارائه می‌کند.
جعفری ادامه داد: قرآن نیز کتاب هدایت‌گر و دستورات آن نسخه شفا بخش بشر است لذا توجه، ‌تدبر و تامل در قرآن بر همه افراد به ویژه جوامع دانشگاهی لازم و ضروری است.
براساس گزارش ایکنا، برای این دوره از کنگره سه محور سبک زندگی از دیدگاه قرآن و عترت، الکل، سلامت و ارتباط انسان با جامعه و محیط از دیدگاه قرآن در نظر گرفته شده که 78 مقاله به همایش یاد شده ارسال شده بود
طبق برنامه ریزی صورت گرفته عناوینی از قبیل: رابطه تغذیه حلال و عمل صالح از منظر قرآن، نقش فضای مجازی بر سبک زندگی از دیدگاه قرآن و امید به زندگی از دیدگاه قرآن و طب به عنوان موضوعات محور سبک زندگی از دیدگاه قرآن و عترت در نظر گرفته شده بود.
همچنین در محور «الکل» این دوره از کنگره نیز مباحثی همچون: تاثیر الکل بر سلامت جسم، تاثیر الکل بر روح و روان، تاثیر الکل بر روابط اجتماعی و خانوادگی و تاثیر الکل بر نسل گنجانده شده بود.
در بخش پایانی محورهای سلامت و ارتباط انسان با جامعه و محیط از دیدگاه قرآن پنجمین دوره همایش قرآن و سلامت نیز موضوعاتی از قبیل: تاثیر صله رحم بر سلامت جامعه از دیدگاه قرآن، تاثیر اعمال انسانی بر سلامت محیط زیست و تاثیر احسان و کار خیر بر سلامت جامعه در نظر گرفته شده بود.

captcha