امامت امام جواد(ع) در کودکی؛ بیانگر لزوم توجه به تربیت فرزندان
کد خبر: 1405169
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷
مدرس حوزه علمیه قم اظهار کرد:

امامت امام جواد(ع) در کودکی؛ بیانگر لزوم توجه به تربیت فرزندان

گروه اجتماعی:‌ در سنین کودکی به امامت رسیدن امام جواد(ع) به ما این درس را می‌آموزد که در سبک زندگی اسلامی باید فرزندان خود را از همان سنین کودکی و قبل از رسیدن به بلوغ تربیت کرد تا پاک و پرهیزگار شوند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی‌‌اکبر مهدی‌پور، مدرس حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با بیان اینکه تمام امامان معصوم برای ما اسوه هستند، گفت: برای امام جواد(ع) نیز کل زندگی ایشان اسوه است از جمله ارتباط با خدا، دوستان و دشمنان و آن کظم غیظ و آن حالت نورافشانی به دوست و دشمن همه برای ما الگو است.
وی ادامه داد: در سنین کودکی به امامت رسیدن ایشان به ما این درس را می‌آموزد که در سبک زندگی اسلامی باید فرزندان خود را از همان سنین کودکی و قبل از رسیدن به بلوغ تربیت کرد تا پاک و پرهیزگار شوند.
حجت‌الاسلام مهدی‌پور اظهار کرد: مکتب اهل بیت(ع) و اسلام مکتب تعلیم و تعلم است لذا با توجه به اینکه امام جواد(ع) جوان‌ترین امام هستند، ضروری است که جوانان ما نیز به این امام تأسی کنند و قله‌های دانش و فضیلت را بپیماند.

اشاره به زندگی‌نامه امام جواد(ع)
مدرس حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ابوجعفر محمدبن علی و معروف به امام جواد(ع) در سال 195 هجری قمری متولد شد، گفت: این امام همام به لحاظ سنی که برای او مقدر شده بود، جوان‌ترین امام بود که در سن 25 سالگی به شهادت رسید.
وی افزود: پدر بزرگوار ایشان امام رضا(ع) و مادرش خیزران نام داشت که پیش از این نامش سکن یا سبیکه بود ولی وقتی به دودمان امامت رسید نام او را خیزران نامیدند، که البته مادر حدود 7 نفر از امامان ما کنیز بودند گرچه بانوان فرهیخته بودند اما خداوند آن‌ها را برای نور امامت قرار داده بود و مادر امام جواد(ع) نیز این‌گونه بود.
حجت‌الاسلام مهدی‌پور با یادآوری اینکه امام جواد(ع) در سن 7 سالگی بعد از شهادت پدر بزرگوارشان به امامت رسید، گفت:‌ این امام همام یکی از مصادیق آیه 12 سوره مریم «... وَآتَیْنَاهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا؛ ... و از کودکى به او نبوت دادیم» است.
تمام روایات معصومین دلیل قاطع دارد
این محقق و پژوهشگر برجسته کشور اضافه کرد: تمام آنچه ما در مورد امامان معتقد هستیم در قرآن و یا سنت پیامبر(ص) دلیل قرص و قاطع دارد مثلا مسئله امامت در کودکی برای امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام زمان(عج) در قرآن کریم در دو آیه بیان شده است یکی همین آیه مذکور و دیگری زمانی که از حضرت مریم سئوال پرسیدند این بچه را از کجا آوردی و حضرت عیسی(ع) شروع به سخن گفتن کرد.
وی ادامه داد:‌ تمام مفسران مانند صاحب کتاب تفسیر کبیر که یکی از بزرگان اهل سنت است در آیه مذکور منظور از حکم را نبوت می‌داند بنابراین اگر نبوت در سنین کودکی جایز است امامت نیز در سنین کودکی به طور اولی جایز خواهد بود و این مسئله یک امتحان بزرگ برای شیعه بود.
ولادت و امامت امام جواد(ع) امتحان بزرگی برای شیعیان بود
حجت‌الاسلام مهدی‌پور عنوان کرد: امام رضا(ع) در سن 47 سالگی خداوند به او فرزند عطا کرد و این حضرت مانند سایر ائمه اول بلوغ ازدواج کردند که اگر سن ازدواج ایشان را 17 ساله حساب کنیم تا سن 47 سالگی یعنی 30 سال بدون فرزند زندگی کردند و این خود امتحان بزرگی برای شیعه بود.
این پژوهشگر دینی افزود: تعدادی از نزدیکان امام کاظم(ع) دینی به نام واقفیه را اختراع کردند که البته امروزه کلاً از بین رفته ولی پیداش ایشان از این زمان بود که از امام رضا(ع) سئوال کردند مگر می‌شود امامی بدون فرزند باشد و امام رضا(ع) در پاسخ فرمودند ابدا و من نیز دارای فرزند هستم اما هنوز متولد نشده است زیرا آن امام همام می‌دانست که نباید امامت قطع شود و باید تا امام دوازدهم ادامه یابد.
وی اظهار کرد:‌ زمانی که امام جواد(ع) متولد شد امام رضا(ع) بسیار خوشحال بود و فرمود هیچ مولودی با برکت‌تر از فرزند من متولد نشده است؛ با اینکه پیامبر(ص) و امام علی(ع) و دیگر امامان معصومین در فضیلت برتر بودند اما فرمودند که خداوند به من فرزندی عطا کرده که با برکت‌تر از ایشان مولودی به دنیا نیامده است چون با ولادت ایشان عالم تشیع از قید سئوال بیرون آمد و امام رضا(ع) نیز از این مشکلی برای او پیش آمده بود نجابت پیدا کرد.
کرنش بزرگان دین در مقابل امام جواد(ع)
حجت‌الاسلام مهدی‌پور با بیان اینکه زمانی که امام رضا(ع) به شهادت رسید امام جواد(ع) 7 ساله بود و این مسئله باز هم یک امتحان بزرگ برای شیعیان بودند که بپذیرند یک کودک 7 ساله امامشان شده است، گفت:‌ امام رضا(ع) عمویی به نام علی‌بن جعفر در مدینه داشت که فرزند بلافصل امام صادق(ع) بود و نزدیک 100 سالگی بود که روزی امام جواد(ع) وارد مسجد نبی شد و او مشغل درس بود امام با حضور این امام در مقابل او کرنش کرده و او را بسیار احترام کرد؛ برخی پرسیدند که شما از ریش سفید خود خجالت نکشیدید که برای یک کودک تا این حد خضوع کردید که ایشان فرمود اگر خداوند این کودک را برای حجت خدا بودن انتخاب کرده و در ریش سفید من ندیده آیا من حسد کنم؟ لذا کسانی که این شخصیت را می‌شناختند مشکل نداشتند ولی برای دشمنان بهانه‌ای برای اعتراض بود.
این مدرس حوزه علمیه قم بیان کرد:‌ زمانی که امام جواد(ع) 9 ساله بود مأمون درصدد برآمد  که دخترش را به ازدواج امام جواد(ع) درآورد و پس از مناظره امام با یحیی‌بن اکثم که مقام امام برای همگان روشن شد، این کار را انجام داد و دخترش ام الفضل را به عقد امام جواد(ع) درآورد و بعد از مدتی آن امام همام به حج مشرف شده و پس از آن به مدینه مهاجرت کرد و تا سال 220 هجری قمری در این ماند و سپس زمانی که 25 ساله بودند به دستور معتصم به بغداد عزیمت کرد و در آنجا به شهادت رسید و در این مکانی که به کاظمین شهرت دارد، مدفون شد.
زندگی امام جواد(ع) پر از امتحانات بزرگ برای شیعیان بود
حجت‌الاسلام مهدی‌پور ابراز کرد: امام جواد(ع) چنین موقعیت و وضعی داشتند و تعدادی از امتحانات بزرگ شیعه در رابطه با امام جواد(ع) واقع شده است ولی علم فراوان و دانش بسیار وسیع از ایشان به یادگار مانده است که هنوز کتاب‌های ما پر از مسائلی است که ایشان مطرح کرده‌اند.

captcha