حوزه بهداشت و درمان برنامه‌های پیشگیری را در دستور کار خود قرار دهد
کد خبر: 1383259
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰
واعظمهدوی خواستار شد:

حوزه بهداشت و درمان برنامه‌های پیشگیری را در دستور کار خود قرار دهد

گروه سلامت: رئیس انجمن علمی اقتصاد سلامت با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، گفت: این راهبرد ایجاب می‌کند که حوزه بهداشت و درمان برنامه‌های پیشگیری را در دستور کار خود قرار بدهد.

محمدرضا واعظ مهدوی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، عنوان کرد: این سیاست‌ها در حوزه بهداشت و درمان به دو بخش مستقیم و غیرمستقیم قابل تقسیم بندی است، بخش مستقیم راهبردهایی است که تقریبا به طور مستقیم به حوزه بهداشت و درمان بازمی‌گردد از قبیل: لزوم توجه به اقشار آسیب‌پذیر و گروه‌های کم درآمد جامعه، برقراری عدالت اجتماعی و ارتقای کیفیت خدمات قابل ارائه به گروه‌های فقیر و کم درآمد که یک راهبرد مشخصی به خصوص برای تمامی حوزه‌های اجتماعی به ویژه حوزه بهداست و درمان است.
لزوم توجه ویژه حوزه بهداشت و درمان به گروه‌های کم درآمد
رئیس انجمن علمی اقتصاد سلامت با تأکید بر اینکه حوزه بهداشت و درمان باید توجه ویژه خود را به گروه‌های کم درآمد مبذول کند، اظهار کرد: این حوزه باید سعی کند ارائه خدمات خود را به نحوی سامان دهد که گروه‌های کم درآمد مشکل مالی در برخورداری از خدمات مورد نیاز خود نداشته باشند.
واعظ مهدوی ادامه داد: بخش غیرمستقیم این امر نیز روحی است که سیاست‌های کلی مستلزم تحقق آن است و این روح باید در تمامی برنامه ریزی‌ها اعمال شود، این روح عبارت است از بحث صرفه جویی، حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت و اتکای فعالیت‌ها و اقدامات به درآمدهای حاصل از کار، فعالیت و کارآفرینی.
توجه نظام سلامت به برنامه‌های پیشگیری در راستای تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی
وی خاطرنشان کرد: این راهبرد ایجاب می‌کند که حوزه بهداشت و درمان از اقدامات پرهزینه به طور جدی دوری کند و برنامه‌های پیشگیری را در دستور کار خود قرار بدهد چرا که با اعمال برنامه‌های پیشگیری، ارتقای دانش سلامت و اصلاح شیوه‌های زندگی می‌توان از بروز بیماری جلوگیری و هزینه‌های بهداشت و درمان را تحت مدیریت قرار بدهد.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما امروزه شاهدیم که تغییرات شیوه زندگی، عدم تحرک بدنی، تغذیه نامناسب، استفاده از روغن‌ها، چربی‌ها و مواد قندی زیاد در رژیم غذایی و فست‌فودها از عوامل مهم بیماری‌زا هستند به طور مثال عدم تحرک بدنی و نبودن ورزش یکی از عواملی است که منجر به افزایش شیوع بیماری‌های مفصلی و قلبی می‌شود.
رئیس انجمن علمی اقتصاد سلامت اضافه کرد: از تمامی این مباحث مهم‌تر به بحث استرس‌های اجتماعی نیز باید توجه ویژه‌ای شود، امروزه نشان داده شده که محیط‌های پراسترس از عوامل مهم بیماری‌زا هستند و اشخاص زمانی که در برابر شرایط نامساعد اجتماعی همچون: فقر، نابرابری، تورم و افزایش مستمر قیمت‌ها که بی ثباتی در زندگی را به خصوص برای حقوق بگیران به همراه دارد و زندگی کارگران، کارمندان، بازنشستگان، معلمان و سایر اقشار دستمزدبگیر اجتماعی را به شدت تحت تاثیر خود قرار می‌دهد قرار بگیرند دچار پیری زودرس و بیماری می‌شوند.
اصلاح سبک زندگی بخش مهمی از ملزومات غیرمستقیم تحقق اقتصاد مقاومتی است
واعظ مهدوی تاکید کرد: بنابراین باید هم نظام بهداشت و درمان همت خود را مبذول کند تا این عوامل را تحت کنترل قرار دهد و هم تمامی نظام برنامه ریزی کشور سعی کند تا با از میان بردن عوامل استرس زا اجتماعی به خصوص با پیگیری یک سیاست ضد تورمی و مباحثی که استرس‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد سعی کند زمینه‌های را ایجاد کنند که بیمارزایی کمتر شود و به طبع آن هزینه‌های که از بیمار به اقتصاد ملی تحمیل می‌شود تحت کنترل درآید تا و اقتصاد ملی با یک رویکرد سلامت محور هزینه‌ کمتری را در اثر بیماری و بیمارزایی متحمل شود.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش پایانی سخنان خود گفت: اصلاح سبک زندگی نیز بخش مهمی از ملزومات غیرمستقیم تحقق اقتصاد مقاومتی است.

captcha