13 درصد تهرانی‌ها به دلیل هزینه‌های بهداشتی و درمانی به زیر خط فقر می‌روند
کد خبر: 1374559
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶
معاون وزیر بهداشت:

13 درصد تهرانی‌ها به دلیل هزینه‌های بهداشتی و درمانی به زیر خط فقر می‌روند

گروه سلامت: معاون درمان وزارت بهداشت گفت: متاسفانه هزینه‌های فاجعه‌بار سلامت که باعث سقوط افراد به زیر خط فقر می‌شود از دو درصد سال 85 به هفت درصد برای کل کشور و 13 درصد برای شهر تهران رسیده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری بررسی تعرفه‌های پزشکی که به میزبانی خبرگزاری نسیم برگزار شد با تاکید بر اینکه علیرغم تمامی پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه بهداشت و درمان پس از پیروی انقلاب اسلامی ولی باز هم مردم با مشکلات جدی در این حوزه مواجه هستند، عنوان کرد: مردم امروز در حوزه سلامت با سه مشکل عمده روبه ور هستند: نخست بحث هزینه‌های درمانی است که بر خلاف قانون برنامه پنجم توسعه که باید سهم پرداختی از جیب مردم به 30 درصد کاهش پیدا می‌کرد ولی در شرایط فعلی به بیش از 60 درصد رسیده است.
13 درصد تهرانی‌ها به دلیل هزینه‌های بهداشتی و درمانی به زیر خط فقر می‌روند
آقاجانی ادامه داد: متاسفانه هزینه‌های سلامت که باعث سقوط افراد به زیر خط فقر می‌شود از دو درصد سال 85 به هفت درصد برای کل کشور و 13 درصد برای شهر تهران رسیده است که یکی از دلایل اصلی آن تورمی بود که در کشور اتفاق افتاد زیرا در همه جای دنیا تورم حوزه سلامت بیشتر از تورم جامع است.
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مبحث کیفیت خدمات ارائه شده نیز اشاره‌ای کرد و گفت: مردم زمانی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند توقع دارند از خدمات مناسب پاراکلینیکی، هتلینگ و... استفاده کنند ولی هم اکنون در بیمارستان‌های دولتی با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم که یکی از علل اصلی آن موضوع تعرفه‌ها بوده است.
لزوم دسترسی عادلانه آحاد ایرانیان در اقصی نقاط کشور به خدمات درمانی
وی به دسترسی عادلانه آحاد ایرانیان در اقصی نقاط کشور به خدمات درمانی اشاره کرد و افزود: شاه بیت دست یابی به هر سه مقوله یاد شده قیمت واقعی خدمات است که اگر این امر محقق نشود مطمئنا نمی‌توانیم به سه مباحث یاد شده جامع عمل بپوشانیم.
تلاش وزارت بهداشت برای کاهش تصدی‌گری با حفظ حقوق مردم
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: از سوی دیگر اداره کردن 555 بیمارستان دولتی در کنار ارائه 80 درصد خدمات بستری توسط وزارت بهداشت باعث شده تا این مجموعه را از تولیت و نظارت دور کند بنابراین تلاش وزارت بهداشت برای کاهش تصدی گری با حفظ حقوق مردم است.
لزوم احیای ارزش دفترچه‌ بیمه‌های درمانی
آقاجانی همچنین با اشاره به برگزاری کارگروه سلامت، خاطرنشان کرد: یکی از مباحث مطرح شده در این جلسه موضوع مطالبات معوقه بیمه‌ها بود که مقرر شد یکی از اهداف هدفمندی بحث بروز و صفر کردن مطالبات بیمارستان‌ها باشد؛ باید ارزش دفترچه‌ بیمه‌های درمانی احیا شود، مردم با چنین دفترچه‌های به مراکز مربوطه مراجعه می‌کنند اما بخش زیادی از هزینه‌ها را از جیب خود پرداخت می‌کنند.
قرار نیست تصویب تعرفه‌ها به سازمان نظام پزشکی واگذار شود
وی بیان کرد: براساس قانون تدوین تعرفه‌ها بر عهده شورای عالی بیمه است که در دبیرخانه آن اعضای مختلفی از جمله وزارت بهداشت، تعاون، نظام پزشکی و بیمه‌ها حضور دارند و براساس قانون تصویب تعرفه‌ها بر عهده این مجموعه است و قرار نیست این امر به سازمان نظام پزشکی واگذار شود و با همکاری که بین دستگاه‌های مختلف وجود دارد اصلا نیازی به تغییر قانون نیست.
ترمیم و افزایش بودجه وزارت بهداشت به اندازه نیاز این حوزه نیست/ سلامت نیازمند منابع پایدار است
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ترمیم و افزایش بودجه وزارت بهداشت به اندازه نیاز این حوزه نیست و حوزه سلامت نیازمند منابع پایدار است، در چند سال اخیر رشد بودجه‌ سلامت 6 درصد کمتر از بودجه عمومی بوده است به همین دلیل چند سال اخیر را مقاطعی تاسف بار برای حوزه سلامت می‌دانیم.
در سال 93 واقعی شدن نرخ ویزیت و هتلینگ را هدف گرفته‌ایم
وی با تاکید بر اینکه در سال 93 واقعی شدن نزخ ویزیت و هتلینگ را هدف گرفته‌ایم، اضافه کرد: یک ویزیت صحیح پزشکی با رعایت استاندارهای مربوطه مطمئنا از خدمات پاراکلینکی بسیاری مردم را بی نیاز می‌کند، بنابراین اجرای راهنماهای بالینی در کشور می‌تواند مسیر خدمات پزشکی را اصلاح و از درخواست‌های اضافی جلوگیری کند. مصمم هستیم قبل از پایان سال تعرفه‌های 93 را در هیئت دولت مطرح و بعد از تصویب به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کنیم.

captcha