پیامبر(ص) واجد همه اوصاف پیامبران و «صفی‌الله» است
کد خبر: 1360074
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۵
آیت‌الله عباسی:

پیامبر(ص) واجد همه اوصاف پیامبران و «صفی‌الله» است

گروه حوزه‌های علمیه: مدرس عالی حوزه با بیان این که معجزات سایر پیامبران فانی بود، بیان کرد: قرآن تا ابد ماندگار است؛ همه انبیایی که آمدند هر کدام با یک صفت خاص آمدند و پیامبر ما آخرین پیامبر بود که واجد همه اوصاف پیامبران دیگر و «صفی‌الله» است.


آیتالله هادی عباسی خراسانی در گفت‌وگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: وجود مقدس پیامبر اعظم(ص) عصاره و زبده هستی هستند؛ به تعبیر امام صادق(ع) که فرمودند «اول ماخلق الله العقل»؛ ادامه تعبیر آن بود که منظور از عقل، پیامبر اکرم(ص) است.



وی افزود: حقیقت انسان به عقل اوست؛ حضرت آدم به دلیل اینکه اولین پیامبر الهی بود و اینکه سنت امتحان انسانها از ایشان آغاز شد، خداوند او را با عقل آزمایش و امتحان کرد؛ اولین کنکور هستی، عقل بود که امتحان دهنده، آدم ابوالبشر و امتحان گیرنده خداوند متعال بود.



تشریح چگونگی اعطای لقب «احسن الخالقین» به انسان



این استاد حوزه بیان کرد:  این روایت، روایت بسیار سنگینی است زیرا در آن نقل شده است که فرشته وحی از حضرت آدم پرسید که یکی از سه گزینه عقل، دین و حیا را انتخاب کن؛ حضرت آدم متحیر ماند و به خداوند متوسل شد که ارتباط خلقی و مخلوقی ایجاد شد و حضرت آدم دعا کرد که کمک کن، با کمکی که شد ایشان عقل را انتخاب کردند و لقب «احسن الخالقین» را خداوند در آنجا به آدم دادند و به او تبریک گفتند؛ در اینجا بیان شده است که خداوند به ایشان فرمود، این عقل فرزندی از فرزندان توست که همه سلسله آدمیت و نبوت میرود که او را دریابد و انتخاب کنند.



وی افزود: جبرئیل وقتی تبریک خود را تقدیم کرد، گفت که گزینهای را انتخاب کردی که دو گزینه دیگر نیز دنباله اوست؛ عقل به دنبال خود اقبال را به همراه دارد؛ آنچنان که در کتاب الحجه الکافی آمده است، امام صادق(ع) عقل را اولین مخلوق دانستند و فرمودند که رو به دیگران کن و ادبار و اقبال داشته باش؛ ادبار و اقبال نبوت است و سلسله پیامبران آمدند و پیامبر این سلسله 124 هزار پیامبری را کامل کردند؛ همه انبیایی که آمدند هر کدام با یک صفت خاص آمدند و پیامبر ما آخرین پیامبر بود که واجد همه اوصاف پیامبران دیگر و «صفی الله» است.



عباسی خراسانی بیان کرد: حضرت عیسی(ع)، روح الله است که دارای خصلت روح‌اللهی و خصایص انبیای دیگر است؛ پیامبر(ص) دارای این خصلت و خصایل سایر پیامبران الهی است و البته دارای یک خصلت خاص هستند که سایر پیامبران، آن خصلت را نداشتند؛ ایشان دارای خصلت خاتمیت عقلی و رسالت مطلقه است که خاص ایشان است.



نویسنده کتاب «الهی نامه» بیان کرد: پیامبر اکرم(ع) همان گونه که در بحارالانوار نقل شده است فرمودند که فضیلت من به انبیای دیگر شش تاست که مهمترین آنها اعطای جوامعالکلم یعنی قرآن به ایشان است؛ نکته جالب هم آنکه کلمه جامع در حروف ابجد، مطابق عدد 114 است و در قرآن کریم نیز 114 سوره موجود است.



نزول قرآن بر پیامبر(ص)؛ ویژگی خاص آن حضرت



وی اظهار کرد: روزی شخصی به محضر امام صادق(ع) رسید و از ایشان سوال کرد که خصلت بزرگ رسول الله(ص) چیست؛ امام هم سه بار خطاب به این شخص، کلمه قرآن را بیان کردند و فرمودند که قرآن جامع کلمه الناس است و حبلالله المتین است و طنابی است که یک سوی آن به دست بنده و یک سوی آن به دست خداوند است.



اخلاق پیامبر(ص) منطبق با قرآن بود



عباسی خراسانی عنوان کرد: ادیب از مهمترین خصائل حضرت است؛ روزی شخصی نزد امام علی(ع) رسید و عرض کرد که کمالات شما، کمالات خاصی است؛ در همین جا امام، عرض کردند که رسول الله مودب من است؛ رسولالله ادیب‏الله و پیروان ائمه ادیب ائمه(ع) هستند؛ لذا این حدیث از دو نفر یکی از ابن عباس و یکی از همسران پیامبر(ع) نقل شده است که « کان خلقه القرآن یرضی برضاه و یسخط بسخطه»؛ یعنی قرآن خلق ایشان است و دارای ظاهر و باطن است و اگر قرار باشد اخلاق ایشان آیات باشد هر کدام، یکی از مراحل خصلت حضرت است.



نویسنده کتاب «شرح اسمای الهی» بیان کرد: پیامبران پیش از حضرت رسول اکرم(ص) با معجزات خود، پیامبریشان را به مردم اثبات کردند ولی با فوتشان این معجزات نیز تمام شد ولی تنها پیامبر(ص) است که با قرآن فصلالخطاب همه میشود و مقتدای همه رسولان الهی می‏شوند که همین معجزه ایشان تا ابد ماندگار شد و مهر تاییدی بر خاتمیت و رجحان ایشان بر همه بشریت است.



وی با اشاره از آیه‌ای از قرآن ادامه داد: «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی رَسولِ اللهِ اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»؛ در اینجا خداوند فرمودند که ایشان تا ابد برای شما اسوه حسن است؛ انسان با خوبیها زندگی میکند و چون با خوبیهاست که انسان موجودیت مییابد؛ حضرت اسوه حسنه است.



عباسی خراسانی اظهار کرد: روزی امام حسین(ع) خدمت امام علی(ع) آمدند و گفتند که می‏خواهم از سیره و سبک زندگی حضرت مطلع بشوم؛ امام علی(ع) نیز عرض کردند که رسول‏الله زندگی‏شان را به سه قسمت تقسیم می‏کردند؛ یک قسمت برای خدا بود و مناجات و دعا، یک قسم دیگر زندگی برای خانواده و کسانی بود که با آنها مانوس بودند که شامل فرزندان و اهل عیال، دوستان، اصحاب و مردم بود و قسم سوم هم برای خودشان زندگی می‏کردند؛ امام حسین(ع) فرمودند که اگر نیاز به وقت اضافی داشتند از کدام جز استفاده می‏کردند که ایشان فرمودند، این وقت را از وقت خودشان می‏زدند که نشان دهنده درسی بزرگ برای همه مبلغان دینی است.



وی افزود: ایشان از وقت خود برای رسیدن به امور دیگر می‏زدند و هیچ وقت، حضور در پیشگاه الهی و مردم و خانواده را به هیچ بهانه‏ای ترک نمی‏کردند؛ طلاب نیز باید از این خصلت نیک رسول‏الله(ص) درس بگیرند که هیچ چیزی نباید از وظیفه آنان در مقابل خداوند و خانواده کم کند.



مراقبه؛ سفارش اکید پیامبر(ص) به مروجان دین



نویسنده کتاب «سیره و تاریخ چهارده معصوم(ع)» بیان کرد: یکی از سفارشات اکید پیامبر(ص) به خصوص به اصحاب و مروجان دین، مراقبه نفس است؛ مراقبه مهمترین وظیفه طلاب در سراسر دوران زندگی است؛ چه در تحصیل و چه در محیط اجتماعی؛ یک لحظه غافل شدن از مراقبه ممکن است که انسان را به ورطه نابودی بکشاند.



وی گفت: ظرافتکاری‏های انسان به میزان رشد و کمال او بیشتر و منحصر به فردتر می‏شود؛ خداوند پیامبر(ص) را «یتیما فاوی» ذکر کردند؛ تعبیر یتیم در این آیه به معنی پدر از دست داده نیست بلکه به معنی درّ یتیم و دُرّ بی همتاست؛ یعنی ایشان تنها کسی بودند که توان حمل ظرفیت اسما، صفات جمال و کمال الهی را دارا بودند؛ از این حیث است که خطاب به طلاب عرض می‏شود که باید بدانند که لباس چه بزرگواری را به شکل نمادین به تن کرده‏اند و باید هم قدردان این موقعیت باشند و هم به وظیفه خودشان در مقابل خط، مرام و سنت ایشان عمل کنند؛ به همین جهت باید به هر میزانی که توان دارند در این عرصه تلاش کنند و خود را به بالاترین درجات معنوی برسانند.



طلاب استماع، تلاوت و عمل به قرآن را در زندگی خود نهادینه کنند



این استاد سطح عالی حوزه عنوان کرد: آنچه که طلاب را از اقتدای به حضرت خارج می‏کند، فاصله گرفتن از انس با خدا و قرآن و سنت است؛ اولین راه انس با خداوند، انس با قرآن است؛ طلاب باید با قرآن مانوس شوند و استماع، تلاوت و عمل به قرآن را در زندگی خود نهادینه کنند؛ طلاب باید با قرآن هر روز جانی تازه بگیرند؛ تلاوت برخی سور قرآن کریم از جمله یاسین برای طلاب امری ضروری است تا خود را در این راه کاملا آماده و مهیا نگاه دارند که از نعمات معنوی خداوند بهره ببرند.



تأسی به سیره نبوی؛ از مهمترین رسالت‌های طلاب



عباسی خراسانی انس با سیره نبوی را از مهمترین رسالت‏های طلاب دانست و افزود: از مهمترین صفات پیامبر(ص) صفت قرآنی «مبلغ» است؛ نه اینکه صرفا طلاب مبلغ دین باشند بلکه همه خبرگزاری‏های جهان اسلام و خبرنگاران هم مبلغ هستند و هر کدام باید به وظیفه خود در قبال خط نبوی عمل کنند ولی رسالت طلاب در این زمینه بسیار بیشتر است.



سلمان فارسی؛ نمونه التزام عملی و نظری به دین برای طلاب



وی گفت: حضرت سلمان فارسی، به دلیل انس با قرآن و اهل بیت(ع) «منّا اهل البیت» گرفتند؛ سلمان تسلیم خداوند بود و اگر طلاب بخواهند بهترین نمونه از التزام عملی و نظری به دین را با خود داشته باشند، قطعا پس از معصومین(ع) و اولیالله(ع) کسی بالاتر از سلمان فارسی را نخواهند یافت؛ به همین دلیل باید با تاسی از ایشان، همیشه تسلیم خداوند باشند و شب‏ها با وضو و قرائت سه مرتبه حوره توحید بخوابند و اول، وسط و آخر هر ماه را روزه بگیرند تا مثل ایشان که فرمودند که من با این روش، هر روز سال روزه هستم، هر شب ختم قرآن می‌کنم و اگر در خواب بمیرم بهشتی خواهم رفت؛ این سفارش از سفارشات معصومین(ع) به ایشان بود که سعی می‏کردند مو به مو در زندگی خویش اجرا کنند.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
نفیسه
|
-
|
۱۳۹۲/۱۱/۰۲ - ۱۲:۳۷
0
0
سلام. وقتتان بخیر.
واقعا مصاحبه جالبی بود. ممنون از شما و از آیت الله عباسی. استفاده کردم از بیانات ایشون.
من کتاب الهی نامه ایشون رو خوندم واقعا فوق العاده بود. پشنهاد می کنم از فرازهای الهی نامه ایشون استفاده کنید. و به دوستان توصیه می کنم حتما بخونیدش
موفق باشید
التماس دعا
captcha