دومین مراسم یادبود «خلیل عمرانی» در بوشهر برگزار شد
کد خبر: 1343351
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۱

دومین مراسم یادبود «خلیل عمرانی» در بوشهر برگزار شد

گروه هنر: دومین مراسم یادبود «خلیل عمرانی» با حضور نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه بوشهر و مسئولان لشکری و کشوری در سالن شهدای تأمین اجتماعی بوشهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، در دومین مراسم یادبود «خلیل عمرانی» آیت‌الله غلامعلی صفایی‌ بوشهری، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر، با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم خلیل عمرانی با بیان اینکه شعر ماندگارترین، مؤثرترین و مقدم‌ترین هنر انسانی است، اظهار کرد: خداوند به انسان بیان آموخت و بیان را در نهاد انسان در قالب هنر آموزش داد.

وی با اشاره به اینکه آغاز هنرمندی انسان در زندگی اجتماعی و شخصی شعر است، گفت: شعر ماندگار است چون در ذهن انسان اثر می‌گذارد. شعرا در تاریخ نقش ویژه و ارزنده‌ای داشته‌اند و گنجینه حقیقی بشریت هستند.

امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه حوزه شعر و شاعری یک حوزه بسیار مهم است، گفت: شعر نقش ویژه‌ای در عرصه اجتماعی و زندگی بشریت داشته است و به عنوان شمشیری بسیار برّان نقش خود را ایفا کرده است. گاهی جنگ‌ها با یک شعر آغاز و با یک شعر تمام می‌شود.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر، بیان کرد: شعر طوفانی از وجود شاعر است که هر که بخواهد می‌تواند اسیر این طوفان کند. بسیاری از شعرا با اندیشه‌های انحطاطی سبب ضلالت یک جامعه و برخی نیز سبب کمال، رشد و تعالی انسان شده‌اند.

وی خلیل عمرانی را سرداری از خیل سرداران در عرصه دفاع مقدس نام برد و گفت: این شاعر آئینی پیشتاز در عرصه تحول و بیداری اسلامی در حوزه هنر بود.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه مرحوم عمرانی شاعری از قبیله فرشتگان الهی بود، گفت: این شاعر توانست با شعر خود واقعیت‌ها را در زندگی اجتماعی عرضه کند. در واقع مرحوم عمرانی برای خدا زیست، برای خدا گفت و در راه خدا رفت.

در ادامه محمدحسن پرآور، معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار بوشهر با بیان اینکه شاعران نقش ویژه‌ای در هدایت افکار عمومی جامعه دارند، اظهار کرد: عشق و خلاقیت زمینه شاعری را در انسان فراهم می‌کند که خلیل عمرانی به لحاظ عشق وافری که به انقلاب، ولایت و کشور داشت تمام اشعار خود را در این زمینه سرود.

وی ادامه داد: مرحوم خلیل عمرانی عمر اندک خود را وقف انقلاب و اسلام کرد لازم است برای معرفی بیشتر این شاعر برخی از اماکن به نام وی نام‌گذاری شود.

پرآور با اشاره به اینکه تفکر مرحوم خلیل عمرانی این بود که تا انقلاب مردمی است پایدار خواهد بود، گفت: این شاعر آئینی اشعار خود را در وصف انقلاب، ولایت و مردم سروده است که منظور اشعارش بیشتر مردمی و ولایتی است.

معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار بوشهر شعرهای مرحوم خلیل عمرانی را پرمحتوا و پرمعنا دانست و گفت: این شاعر آئینی شاگردان بسیار زیادی تربیت کرد که اکنون در کشور از او یاد می‌کنند.

پرآور با اشاره به اینکه نام نیک این شاعر ولایی باید برجسته شود، بیان کرد: خدمات مرحوم خلیل عمرانی باید بیش از پیش به جامعه عرضه شود تا نسل جوان بیشتر با آثار این شاعر ولایی آشنا شوند.

وی بر نامگذاری برخی نقاط معابر و میادین شهرهای استان بوشهر به نام این شاعر تأکید کرد و گفت: این شاعر از افتخارات استان بوشهر محسوب می‌شود و باید نام و یاد او همواره در جامعه جاری باشد.

همچنین مجتبی رحماندوست، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این آئین با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم به ویژگی‌های شاعر آئینی و انقلابی مرحوم خلیل عمرانی پرداخت و اظهار کرد: خلیل عمرانی دارای شاخص ولایتمداری، انقلابی و اسلامی بود که نقش ویژه‌ای در ارائه شعرهای انقلابی داشت.

وی با بیان اینکه این شاعر سرمایه مهمی در کشور محسوب می‌شود، افزود: مرحوم خلیل عمرانی به عنوان الگوی نسل جوان به ویژه در عرصه شعر معرفی کرد. مرحوم عمرانی شاگردان زیادی تربیت کرد که اکنون این شاگردان افکار و اندیشه وی را دنبال می‌کنند و نام نیک مرحوم عمرانی را جاودانه کردند.

رحماندوست بر نامگذاری مکانی به نام مرحوم عمرانی تأکید کرد و گفت: برای زنده نگه داشتن یاد و خاطر این شاعر آئینی نامگذاری برخی مکان‌ها در این استان مؤثر است.

وی با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم، افزود: خلیل عمرانی باید بیش از پیش به جامعه هنرمندی معرفی شود تا هنرمندان به ویژه شاعران با آثار ارزشمند این شاعر انقلابی آشنا شوند. تعهد انقلابی در هنر این شاعر متبلور بود به‌گونه‌ای که با شعرهای خود انقلاب و ولایت را معرفی می‌کرد. آثار این شاعر انقلابی کشور باید در کتابخانه‌ها، مجالس و محافل تبیین شود تا مردم بیشتر با آثار این مرحوم آشنا شوند.

یادآور می‌شود، در پایان از کتاب اشعار و تمثال شاعر آئینی و انقلابی مرحوم «خلیل عمرانی» رونمایی شد و از خانواده وی تجلیل به عمل آمد.

دومین مراسم بزرگداشت سالگرد مرحوم خلیل عمرانی، از شاعران آئینی و انقلابی کشورمان با حضور سردار فتح‌الله جمیری، فرمانده سپاه امام صادق(ع) بوشهر، امرالله شیخیانی، دبیرکل حزب مردم مسلمان ایران، عبدالکریم جمیری، رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر، حبیب فکوری، معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره‌کل آموزش و پرورش استان بوشهر، شاعران و ادیبان کشوری و جمعی از مسئولان و اصحاب رسانه در سالن شهدای تأمین اجتماعی بوشهر برگزار شد.

captcha