نخستین همایش «حنجره‌های سرخ» در بوشهر برگزار شد
کد خبر: 1343186
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۲
با حضور مسئولان؛

نخستین همایش «حنجره‌های سرخ» در بوشهر برگزار شد

گروه هنر: نخستین همایش شب شعر عاشورایی «حنجره‌های سرخ» با حضور فرماندار شهرستان بوشهر و شاعران آئینی در امامزاده محمد بن‌باقر(ع) کوی خواجه‌های شهر بوشهر برگزار شد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، غلامحسین خسروی، فرماندار شهرستان بوشهر در نخستین همایش شب شعر عاشورایی «حنجره‌های سرخ» که شام‌گاه یکشنبه، 24 آذرماه در محل امامزاده محمد بن‌باقر(ع) برگزار شد، اظهار کرد: یاد شهدای والامقام انقلاب اسلامی و امام شهیدان را گرامی می‌داریم و برای رهبر مسلمین جهان، آیت‌الله امام خامنه‌ای آرزوی موفقیت داریم.



وی ادامه داد: امام صادق(ع) فرمودند «موضوع شهادت حضرت اباعبدالله‌الحسین‌(ع) گداخته‌ای است در قلب آحاد مؤمنین که تا قیام قیامت خاموش نخواهد شد».



فرماندار بوشهر اضافه کرد: موضوع قیام سرخ مکتب عاشورا، فقط تنها برای روزهای عاشورا و تاسوعا و یا ماه محرم و صفر نیست، بلکه همه لحظه‌های زندگی ما شیعیان، مشهود از ارزش‌های والای عاشورایی است و مبین این واقعه جاریه در زندگی مؤمنین، شیعیان و بسیاری از مکاتب آسمانی دیگر، مثل همین اتفاقاتی که در جامعه ما و در جوامع مختلف اسلامی دارد رخ می‌دهد.



خسروی با بیان اینکه حتی مسیحیان و ارامنه در شهرهای مختلف کشور ما مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله‌‌الحسین‌(ع) برپا می‌کنند، عنوان کرد: من در تکایای مختلف محله مجدیه تهران شاهد بودم، ارامنه برای حضرت مراسم سوگواری برگزار می‌کردند و در یزد که در محافل زرتشتیان شرکت کردم، آن‌ها نیز مراسم عزادارای برای امام سوم شیعیان، حضرت امام حسین(ع) برپا کرده بودند و همچنان برقرار و برگزار می‌شود.



وی در ادامه اظهار کرد: هزاران زبان، هزاران، هزاران دل در همه ایام تاریخ شاهدیم که نوای عاشورا برپا است و امشب در جمع صمیمی شما در این امامزاده مقدس، این محفل عاشورایی با همت عزیزان پایگاه پژوهشی فرهنگ و هنر نیمدری و خبرگزاری بین‌المللی قرآن، هیئت‌امنای امامزاده و کمیسیون فرهنگی شورای شهر و شهرداری بندر بوشهر و دیگر مجموعه‌ها برپا شده است، تشکر و قدردانی می‌کنم.



خسروی گفت: اگر چه در اساسنامه پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌ها، بحث برگزاری محافل فرهنگی یا هنری، چندان باب نباشد، اما عشق به حضرت اباعبدالله‌الحسین‌(ع)، پایگاه اطلاع‌رسانی، نشیریه و روزنامه‌های دیگر را نمی‌شناسد و مهم این است که این رسانه‌ها پنجره‌ای بازکرده تا شعر عاشورایی رسانه‌ای برای دل همه ادب‌دوستان، هنر دوستان و اهالی هنر شود.



فرماندار شهرستان بوشهر تصریح کرد: در این محفل در لا‌به‌لای اشعار شاعران هم غزل بود، هم دو بیتی بود، هم رباعی بود و هم شعر سپید بود، اما صادقانه و عاشقانه بود و همه کسانی که بعدها بازتاب این محفل را رصد خواهند کرد، گویی که از حلقوم ما و از ذهن ما این اشعار تراوش کرده است، تبدیل به فیلم، تولیدات و تألیفات محتوایی و کتابچه‌هایی خواهد شد.



وی در ادامه توضیح داد: در هفته گذشته یک همایش مدیریتی با موضوع «بر مبنای عشق» از سوی کمیسیون فرهنگی شورای شهر بوشهر با سخنرانی استاد سنگری برگزار شد، شرکت کردم و دیدم کارهای ارزشمندی انصافاً توسط این مجموعه انجام شده بود.



خسروی با بیان اینکه در یک جلسه‌ای که با استاد اسماعیل امیرآذر داشتیم، این استاد شعر در وصف بوشهر اشاره داشت که این استان چشمه جوشان ادبیات و شعر است و من در پاسخ به استاد آذر گفتم اگر چه بوشهر چشمه‌های زمینی ندارد، اما چشمه‌های آسمانی فراوانی دارد که این چشمه‌ها در دیار دشتی، جم، بوشهر، گناوه، دشتستان، دیلم و دیر می‌جوشد و سراسر استان الحمدالله از برکت این تراوش‌های ارزشمند الهی بهر‌ه‌مند است.



در ابتدای نخستین همایش شب شعر عاشورایی «حنجره‌های سرخ» بوشهر بعد از نواخته شدن سنج و دمام و ادای احترام بر بالای مزار مداح سنتی بوشهری مرحوم جهانبخش کردی‌زاده و تلاوت چند از آیات قرآن کریم، سبحان زنگی، سردبیر پایگاه پژوهشی فرهنگ و هنر نیمدری اظهار کرد: در مجموعه نقد کارگاهی این پایگاه، حضور پرشور شاعران جوان را شاهد هستیم که مشتاقانه شرکت می‌کنند.



وی با تأکید بر اینکه توجه و یاری مسئولان موجب گرمی محافل ما است، گفت: شعر نقش مهمی در تاریخ بشریت ایفا می‌کند، شعر دارای انواع و اقسامی است و مراتب و مراحل ویژه‌ای در تاریخ بشر دارا بوده و شعرهای آئینی از شعرهای مهم محسوب می‌شوند.



سردبیر پایگاه پژوهشی فرهنگ و هنر نیمدری از برگزاری کنگره «شعر پایداری» در بوشهر خبر داد وعنوان کرد: در این کارگاه نیمدری از کتب تعدادی از شاعران رونمایی و نقد و تحلیل صورت گرفته است و این کارگاه‌ها با هدف شناسایی شعرای آئینی برگزار شده و امیدواریم نسل گذشته که در شعر آئینی و عاشورایی به خوبی عمل کردند الگویی برای نسل جوان باشند.



در ادامه این مراسم، شاعران آئینی استان (عباس دلجو، زهرا فولادی هلیله، خلیل آزمون، اسکندراحمدنیا، کاظم عارف، محمدرضا احمدی فر، حسین بازپیچ، مجید عابدی، مرضیه معصومی، فرشید ابراهیمی، حمید زارعی شکیبا و رسول صلاحی) سروده‌های عاشورایی خود را قرائت کردند.



یادآور می‌شود، در پایان با حضور غلامحسین خسروی، فرماندار بوشهر، عبدالخالق برزگرزاده، رئیس شورای شهر بوشهر، ندا عبدالله‌زاده، مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر بوشهر، مسعود عرب‌زاده، مدیرمسئول پایگاه پژوهشی فرهنگ و هنر نیمدری، استرش، مسئول هیئت‌امنای امامزاده محمد بن‌باقر(ع) و حامد فکوری، رئیس انجمن اسلامی رسانه‌های استان بوشهر از شاعران شرکت کننده در نخستین همایش شب شعر عاشورایی «حنجره‌های سرخ» بوشهر تقدیر و تجلیل و هدایایی از سوی دبیرخانه همایش اعطا شد.

captcha