لزوم توجه به ابعاد معرفتی حماسه حسینی
کد خبر: 1335615
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵
نیک‌بین تأکید کرد:

لزوم توجه به ابعاد معرفتی حماسه حسینی

گروه اجتماعی: رئیس حوزه علمیه حاج شیخ کاشمر بر لزوم توجه به ابعاد معرفتی حماسه حسینی تاکید و تصریح کرد: باید ریشه‌های ماندگاری و جاودانگی نهضت اباعبدالله الحسین(ع) تشریح شود زیرا دشمنان اسلام تمام تلاش خود را برای ایجاد شکاف و انحراف در مجالس مذهبی به کار می برند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد جواد نیک‌بین، رئیس حوزه علمیه حاج شیخ کاشمر صبح امروز، 17 آذر ماه در جمع طلاب حوزه علمیه حاج شیخ کاشمر با بیان اینکه امام حسین(ع) در دنیا با مصائب و مشکلاتى روبرو شد اما به پاى معامله با دین نرفت، گفت: هیچ‌گاه امام حسین(ع) برای منصب و قدرت قیام نکرد بلکه اگر خود، اهل بیت(ع) و اصحابش به شهادت رسیدند تا رسالتی از خود به جای بگذارند و  مردم راهی برای ادامه زندگی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه دینداران واقعی کسانی هستند که با تطمیع حاکمان و متموّلان دین، متزلزل نشده و با تهدید معاندان و منافقان ذرّه اى از استقامتشان در دین کاسته نمی شود، گفت: در طول تاریخ انسانهایى که ادعاهاى بزرگى بر ایمان به معبودشان داشتند کم نبودند امّا همان انسانها همین که در معرض امتحان و آزمایشات الهى قرار گرفته‌اند اولین چیزى را که از دست دادند دین و ایمانشان بوده است.

نیک بین با بیان اینکه دینداران حقیقى و دینداران زبانى با حوادث روزگار محک می‌شوند، گفت: هرگاه واقعه‌اى در زندگى فردى و اجتماعى اتفاق افتد، حیات انسانى را دستخوش ناملایمات قرار دهد و از یکنواختى خارج کند، آنگاه معلوم خواهد شد که دیندار واقعى و متعبد حقیقى کیست.

وی با اشاره به  ترفندهای دشمنان و وارونه جلوه دادن حقایق بیان کرد: دشمنان با ظاهری فریبنده درصدد هستند حقیقت زندگی و رشادتهای امام حسین(ع) و حضرت علی‌اکبر(ع) در کربلا را وارونه جلوه دهند.

رئیس حوزه علمیه حاج شیخ کاشمر، هدف از قیام امام حسین(ع) را احیای امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و ادامه داد: در عصر امام حسین(ع) رواج فساد، دنیا طلبی، دوگانگی شخصیت و تن دادن به حاکیمت مفسدان نتیجه ترک دو فریضه امر به و معروف ونهی از منکر بود.

وی بر لزوم توجه به ابعاد معرفتی حماسه حسینی تاکید و تصریح کرد: باید ریشه های ماندگاری و جاودانگی نهضت اباعبدالله الحسین(ع) تشریح شود زیرا دشمنان اسلام تمام تلاش خود را برای ایجاد شکاف و انحراف در مجالس مذهبی به کار می برند.

وی با بیان اینکه اشتغال به یک منصب و مقام اجتماعى، دستیابى به مقامات علمى، اکتساب ثروت و متاع دنیوى، قرار گرفتن در محافل و مجامع عمومى، وقوع اختلافات و منازعات شخصى و دهها مسائل دیگر می‌تواند از ابتلائات و آزمایشات الهى به شمار رود، خاطرنشان کرد: اگر روحیات باطنى و اعمال ظاهرى انسان در همه این حالات ثابت بماند چنین فردى در دینداریش صادق است ولى اگر اندک تفاوتى در حالاتش ایجاد شود میتوان گفت به همان اندازه نفاق در او رخنه کرده است.
نیک بین ابراز کرد: غرور همراه با خضوع، حرّیت همراه با عبودیت، رقّت قلب و عطوفت با جسارت و شجاعت، ورع و تقوا با حکومت و قدرت، اقتدار و قدرت با دادگسترى و عدالت و وحشت با ترس و مبارزه با تسلیم از اوصاف متضادى است که ما از سیره معصومین(ع) می‌آموزیم.

وی با تأکید بر این‌که یاد شهدای دشت کربلا، امام حسین(ع)، اهل بیت(ع) و شهدای ایران همیشه باید زنده نگه داشته شود، افزود: هیچ‌گاه نباید گذاشت دشمنان برای جوانان ما قهرمان سازی کنند زیرا قهرمانان ما کسانی چون امام حسین(ع) حضرت علی‌اکبر(ع) و شهدای ایران هستند.

captcha