غلامعلی خدیبی بروجنی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در گفتوگو با ایکنا با اشاره به اینکه فعالیتهای قرآنی آموزش و پرورش مانند دیگر بخشهای این نهاد با شیوع کرونا دچار چالش شد، اظهار کرد: فعالیتهایی چون محافل انس با قرآن که در مدارس و مساجد برگزار میشد با شیوع کرونا عملاً امکانپذیر نبود، همچنین فعالیت گروههای سرود و تواشیح و همخوانی که نیازمند فعالیت جمعی بود نیز با مشکل مواجه شدند.
وی با ذکر اینکه فعالیتهای دارالقرآنهای آموزش و پرورش به صورت حضوری نیز در ایام کرونایی و مجازی شدن آموزش دچار مشکل شد، ادامه داد: با اینحال شیوع کرونا در کنار آثار سوء، محاسنی نیز داشت از جمله اینکه مربیان و معلمان قرآن مانند تمامی فرهنگیان عرصه تعلیم و تربیت، با مجازی شدن آموزش این فرصت را یافتند که سواد رسانه و قدرت بهرهگیری از فضای مجازی را ارتقا دهند و خواسته یا ناخواسته از این بستر استفاده کردند.
خدیبی تولید محتوا را دیگر اتفاق مطلوب مجازی شدن آموزش دانست و توضیح داد: تا پیش از کرونا، تولید محتوا به صورت محدود و متمرکز عموماً از سوی وزارتخانه اتفاق میافتاد اما شریط جدید حاکم بر فضای آموزشی باعث شد که معلمان قرآن و بهویژه مربیان دارالقرآن و حتی دانشآموزان به تولید محتوای فاخر روی آورند که استان ما در تولید محتوا در بستر شبکه شاد جزو استانهای نخست کشور بوده است.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش بیان کرد: با وجود مجازی شدن مسابقات قرآن، عترت و نماز دانشآموزان هیچ محتوایی از رشتهها و بخشهای گوناگون این مسابقات حذف نشدند و کرونا هیچ خللی در محتوای مسابقات در مقایسه با ایام پیش از کرونا، ایجاد نکرد. آمار و مستندات حاکی از آن است که شاهد رشد 20 درصدی آمار حضور دانشآموزان سراسر استان در این مسابقات در مقایسه با ایام پیش از کرونا هستیم. برای غنی سازی این مسابقات در بخش فرهنگیان، رشتههای اذان، قرائت ترتیل و مداحی و در بخش دانشآموزان، خطبهخوانی و مداحی و احکام اضافه شدند.
خدیبی همراهی اولیا با دانشآموزان را از دیگر مواردی دانست که در ایام آموزش مجازی رشد چشمگیری داشت و افزود: تا پیش از کرونا، پدر و مادرها فرزندان را تا در مدرسه همراهی میکردند اما آموزش مجازی باعث شد که آنان جای خالی حضور فیزیکی معلم در کنار دانشآموز را تا حدودی جبران کنند و حتیالمقدور یاریگر فرزندان در امر تعلیم و تربیت باشند.
وی با اشاره به تعطیلی فعالیت حضوری دارالقرآنهای آموزش و پرورش در ایام کرونایی، بیان کرد: از این فرصت برای بهسازی و تجهیز این امکان استفاده شد و تمامی 9 دارالقرآن سراسر استان در سال گذشته به سیستمهای رایانه با وسایل جانبی و پرینتر و سیستم صوتی مجهز شدند.
انتهای پیام