تحقق «مسجد، پایگاه قرآنی» را معطل ابلاغ و بخش‌نامه نکنیم
کد خبر: 4150051
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۹
قرآنی‌شدن مساجد؛ موانع و راهکارها / ۲

تحقق «مسجد، پایگاه قرآنی» را معطل ابلاغ و بخش‌نامه نکنیم

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: اگر تحقق شعار مسجد، پایگاه قرآنی را معطل اقدام و تصمیم این یا آن نهاد متولی کنیم که ابلاغ یا بخش‌نامه صادر کنند، مطالبه رهبری روی زمین خواهد ماند، لذا بچه‌های مسجد و مسجدی‌ها خودشان را مخاطبان اصلی رهبر انقلاب در این موضوع بدانند.

ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئيس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به اینکه در طول تاریخ و در بسیاری از مواقع خودمان باعث مهجوریت قرآن به‌عنوان کتاب زندگی و برنامه‌محور شده‌ایم، اظهار کرد: در طول تاریخ شیعه آنان‌ که اعتقاد و باور به قرآن کریم داشته‌اند حرکت قابل دفاعی در حوزه خدمت به قرآن انجام نداده‌اند؛ اینکه من به‌عنوان علاقه‌مند و دغدغه‌مند یا متولی قرآن چه کاری برای قرآن کرده‌ام قابل دفاع نیست و در طول تاریخ مشاهده می‌کنیم که در حوزه فقه و دیگر موضوعات تخصص دین، رشد بزرگی اتفاق افتاده که این میزان رشد را در حوزه قرآن نمی‌بینیم.

وی با ذکر اینکه کارهای بزرگی نظیر مجمع‌‌البیان، المیزان و ... را در تاریخ شیعه دادیم، ادامه داد: با اینحال باید گفت که در مقایسه با خدمت و زحمتی که در موضوعات دیگر دین شده در زمینه قرآن کریم این خدمت وجود نداشته است. گرچه قرآن منبع است و در تمامی موضوعات ناظر بر دین فتح باب می‌کند و مبناست اما به‌عنوان کتاب زندگی توجه شایسته به آن اتفاق نیفتاده است. 

کارگر بیان کرد: در دوران انقلاب اسلامی، قرآن کریم در تمامی شعارهای این نهضت پررنگ است با اینحال در خروجی برنامه‌ها، مهارت‌های زندگی و ارتقای جامعه با کمک قرآن ضعف داریم. منِ متولی برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی در حوزه قرآن، شعار را می‌دهم و اتفاقاً دم از قرآن می‌زنم و کلامم را هم با فراز قرآنی آغاز می‌کنم اما تصمیماتی می‌گیرم یا تصمیماتی می‌سازم که آثار آن در ساحت‌های مختلف زندگی و زیست مردم رنگ و بوی قرآنی ندارد.

کوتاهی در تحقق مطالبات قرآنی رهبر انقلاب 

وی با اشاره به اشارات و بیانات مقام معظم رهبری ناظر بر موضوع قرآن کریم و فعالیت‌های قرآنی، تصریح کرد: اگر مروری بر مطالبات قرآنی ایشان داشته باشیم، در بهترین حالت شاید یکی دو درصد از مطالبات ایشان محقق شده است و متأسفانه بخش اعظم مطالبات و منویات ایشان روی زمین مانده است. پس در گام اول اقدام قابل دفاعی برای قرآن نداشته‌ایم و همچنین منویات ولی‌فقیه و امام جامعه را نیز جامه عمل نپوشانده‌ایم.

کارگر با تأکید بر مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی در راستای قرآنی شدن جامعه، توضیح داد: ایشان مسجد را مورد تأکید قرار می‌دهند زیر این مکان مقدس به‌صورت محسوس و ملموس پایگاه دین است، لذا حتماً انتظار ایشان این نیست که به فعالیت‌های قرآنی مساجد بپردازیم اما از دیگر پایگاه‌ها همچون مدرسه و دانشگاه و ... غافل شویم که اینها از بدیهیات اندیشه امامین انقلاب است.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان با طرح این پرسش که چرا رهبر انقلاب در حوزه فعالیت‌های قرآنی بر مساجد تأکید دارند؟ افزود: به نظر می‌رسد مساجد مسیری را طی کرده و می‌کند که در این اماکن مقدس و پایگاه‌های دین در جامعه نیز حق قرآن ادا نشده و توجه به قرآن کریم و فعاليت‌های قرآنی در مساجد محدود و ضعیف بوده و عمدتاً کارهایی سطحی و فاقد اثرگذاری لازم است. 

کارگر تصریح کرد: مسجد باید حقیقتاً پایگاهی باشد که مباحث قرآنی و سبک زندگی مبتنی بر قرآن مطرح و ترویج و تعمیق شود و قرآن از این پایگاه وارد زیست مردم شود و خروجی ملموسی را در جامعه شاهد باشیم که متأسفانه اینگونه نیست. 

وی گفت: در مسجد امام جماعت، مبلغ قرآن است و پایگاه بسیج با شعار قرآن فعالیت می‌‌کند و جوانانی رفت و آمد دارند که باید داعیه‌دار قرآن باشند و حرف قرآن را با گوش جان بشنوند و پیروی کنند. 

چرایی تأکید بر مسجد، پایگاه قرآنی 

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره بر اینکه تأکید رهبر معظم انقلاب بر مسجد، پایگاه قرآنی حاوی دو نکته مهم است، بیان کرد: نخست آنکه در طول تاریخ، پایگاه‌‌های فعالیت‌های قرآنی در مراکز دینی نبوده و بلکه در دیگر اماکن این فعالیت‌ها شکل گرفته و خیر آن به جامعه رسیده است، این به آن معناست که مراکزی همچون مساجد، حوزه‌های علمیه و نیروهایی همچون مبلغان و روحانیون کار جدی و اثرگذار در حوزه قرآن انجام نداده‌اند حال آنکه داعیه‌دار و متولی ترویج دین هستند. رهبر انقلاب ما را به این مهم توجه می‌دهند که مسجد پایگاه دین است و حرف قرآن باید از اینجا به گوش همگان برسد.

کارگر ادامه داد: نکته دوم اینکه، مطالبه مساجد پایگاه‌های قرآنی در وهله اول متوجه خود مسجدی‌هاست و اهالی و بچه‌های مسجد باید با قرآن مأنوس باشند، مهارت‌های قرآنی را فرا بگیرند و معارف قرآنی را کسب کنند. اگر این اتفاق بیفتد قطعاً برکات آن به محله و جامعه هم می‌رسد.

وی با تصریح اینکه تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی قطعاً قابل تحقق‌ یافتن است، توضیح داد: تمامی ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و انسانی که در مسجد وجود دارد، نسبت به قرآن کریم حس وظیفه و مسئولیت دارند اگرچه در انجام وظایف کوتاهی وجود دارد. 

کارگر مؤسسات و مراکز قرآنی را بخشی از مخاطبان رهبری در مطالبه مسجد، پایگاه قرآنی دانست و گفت: اینکه بهانه بیاوریم که هیئت امنای مسجد با فعالیت مراکز قرآنی در مساجد مخالفند و به‌تدریج قرآن و هیئت و احکام و حرف دین را از مسجد بیرون بکشیم، جفا در حق مسجد است. 

وی ادامه داد: همچنين مؤسسات و خانه‌های قرآنی باید نسبت خود با مسجد را تعریف کنند و اگرچه بسیاری از آنها دفتر و پایگاهی در مساجد ندارند اما خود را موظف بدانند که در هفته لااقل یک کلاس یا محفل قرآنی در مساجد برگزار کنند و تعامل با مسجدی‌ها و به‌ویژه امام جماعت داشته باشند. 

کارگر تأکید کرد: این حرف دشمن است اگر قائل باشیم که فضای مسجد جای بسیاری از کارها نیست زیرا باعث بی‌نظمی و آلودگی این مکان مقدس می‌شود. متأسفانه تمامی موضوعات دین از جمله‌ قرآن را بنا به دلایلی از مسجد بیرون برده‌ایم و بازگرداندن آنها به مسجد مستلزم تلاش و زحمت و مجاهدت است و کار می‌برد. 

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری بیان کرد: اگر کل مساجد کشور نسبت به دغدغه امام جامعه حس مسئولیت کنند و ۱۰ درصد مساجد موفق به تحقق این مطالبه شوند، قطعاً خیرات و برکات آن کل جامعه را پوشش خواهد داد. 

نقش مؤسسات و خانه‌های قرآن 

کارگر تصریح کرد: اگر فرض کنیم که تنها ۲۰۰ مسجد چهارمحال‌وبختیاری خادم و امام جماعت دارند، پرسش اینجاست که آیا ۲۰۰ خانه قرآن در این مساجد مستقر است یا خیر و پاسخ این است که ۲۰۰ مرکز قرآنی در مساجد نداریم. لذا ضروت دارد که حرف ولی امر جامعه فارغ از نگاه شعاری و کلیشه‌ای به‌صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد. البته سازمان دارالقرآن در حال تدوین یک سند برای این موضوع است و تقسیم کاری برای این مهم صورت خواهد گرفت.

وی تأکید کرد: اگر نه همه ۲۰۰ مسجد فعال استان بلکه ۳۰ درصد یعنی حدود ۶۰ مسجد استان دغدغه جدی نسبت به قرآن پیدا کنند و کارهایی را انجام دهند، هم شدنی است و هم برکات معنوی را برای جامعه خواهد داشت. ترس از محقق نشدن اجازه نمی‌دهد که انسان کار را به دست گیرد لذا این مطالبه مقام معظم رهبری یک دستورالعمل و ابلاغ جدی و مؤثر است که باید آن‌را اجرا کنیم و اميدوارم این مطالبه که در ماه رمضان سال قبل مطرح شد، به‌صورت جدی و با برنامه‌ریزی دقیق و قوی عملیاتی شود. 

شیوه‌های تحقق مسجد، پایگاه قرآنی 

کارگر ارائه شیوه‌های تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی از سوی مقام معظم رهبری را نیز یادآور شد و گفت: ایشان برای این مطالبه خودشان، شیوه‌های کار را نیز به ما نشان می‌دهند و قائلند که مساجد باید محل برپایی محافل منظم و دورهمی‌ها و مهمانی‌های قرآنی باشند و مسابقات و رویدادهای بین مسجدی اتفاق بیفتد و لذا ایشان انتظار انجام همین کارهای ساده را دارند که با محوریت مردم و همت امام جماعت انجام شود. 

کارگر با بیان اینکه متولیان پرشمار مسجد باید تسهیل‌گر و فراهم کننده شرایط تحقق مطالبه رهبری باشند، ادامه داد: اگر در این فضا قرار بگیریم که متولیان مسجد باید کاری کنند، به نظرم اتفاقی نمی‌افتد، همه دستگاه‌های متولی مسجد باید خودشان را مخاطب رهبر بدانند و هر کدام با توجه به ظرفیت خود کاری در جهت هموار شدن مسیر انجام دهد. 

وی در پایان گفت: اگر تحقق شعار مسجد، پایگاه قرآنی را معطل اقدام و تصمیم این یا آن نهاد متولی کنیم که ابلاغ یا بخش‌نامه صادر کنند، این مطالبه رهبری نیز مانند بسیاری دیگر از موارد روی زمین خواهد ماند لذا بچه‌های مسجد و مسجدی‌ها خودشان را مخاطبان اصلی رهبر انقلاب در این موضوع بدانند. 

انتهای پیام
captcha