تقویت زیرساخت مؤسسات قرآنی با تکیه بر منابع استانی
کد خبر: 4079254
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۱

تقویت زیرساخت مؤسسات قرآنی با تکیه بر منابع استانی

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی کشور با اشاره به رویکردهای اتحادیه در سفر به استان‌ها، گفت: برای تقویت زیرساخت‌های اتحادیه‌های استان‌ها و نیز تقویت مؤسسات قرآنی با تکیه بر منابع استانی، این سفر به استان‌ها انجام می‌شود.

محمد انجم شعاع، مدیرعامل اتحادیه قرآنی کشور

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی کشور در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در خصوص رویکرد اتحادیه قرآنی کشور درباره تعامل با سه هزار مؤسسه قرآنی اظهار کرد: سفرهای استانی سبب سرعت دادن به تعاملات و نیز دریافت سریع مشکلات و مطالبات مؤسسات قرآنی می‌شود.

تشریح رویکردهای اتحادیه در سفر به استان‌ها

وی با ذکر اینکه اگر مدیریت میانی اعمال نشود کاستی‌هایی ایجاد می‌شود، ادامه داد: راه‌اندازی اتحادیه‌های استانی از بدو آغاز به‌کار اتحادیه مدغم مطرح شد و امروز هر دو گروه مؤسسات قرآنی که از اداره تبلیغات اسلامی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کرده‌اند، در اختیار اتحادیه قرار دارند و لذا باید گفت که اتحادیه‌های استان‌ها با این رویکرد جدید تازه‌ تأسیس هستند و مدیریت میانی را عهده‌دار شده‌اند.

انجم‌شعاع بیان کرد: جای تأسف دارد که به هر دلیلی، امروز هیچیک از اتحادیه‌های استانی در ۳۱ استان دارای مکان مستقل نیستند و زمانی که بخواهیم مؤسسات قرآنی را اداره کنیم، الزامات و زیرساخت‌هایی نیاز دارد که اگر موجود نباشند مدیریت متقن نیز اتفاق نخواهد افتاد.

وی با تأکید بر اینکه اصلی‌ترین هدف اتحادیه تمرکز بر بیانات مقام معظم رهبری در دیدار ماه مبارک رمضان امسال با اهالی قرآن و تکرار دوباره مطالبه خودشان مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم است، گفت: برای تقویت زیرساخت‌های اتحادیه‌های استان‌ها و نیز تقویت مؤسسات قرآنی استان‌ها با تکیه بر منابع استانی، این سفرها انجام می‌شود، لذا اصلی‌ترین رویکرد حضور در استان‌ها ارتقای سطح توانمندی‌های اتحادیه‌های استانی برای تحقق امر رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم است.

اجرای آزمایشی طرح «اتقان» در ۵ استان

انجم‌شعاع در تبیین تعاملات بسیار خوب اتحادیه قرآنی در سطح ملی‌ با نهادهای مختلف و بعد از دیدار قرآنیان مقام معظم رهبری، تأکید کرد: در همین راستا به تعامل اتحادیه با مجموعه آموزش و پرورش اشاره می‌کنم که مقرر شد مؤسسات قرآنی به مقوله ارتقای سطح توانمندی معلمان قرآنی آموزش و پرورش ورود داشته باشند. این طرح تحت عنوان «اتقان» از هفته گذشته در پنج استان بوشهر، قم، ایلام، شهرستان‌های تهران و خراسان شمالی به‌صورت پایلوت اجرایی شده و اسامی مؤسسات توانمند این استان‌ها نیز در هر شهرستان مشخص شده است.

وی بیان کرد: اگر در تابستان طرح اتقان در این پنج استان به‌خوبی و با موفقیت اجرایی شود، تا پایان سال‌جاری به تمامی ۳۱ استان‌ تسری خواهد یافت. تمامی معلمان ابتدایی کشور در طرح اتقان با محوریت مؤسسات قرآنی منتخب شرکت خواهند داشت و آموزش می‌بینند تا خلأهای مهارتی در بخش آموزش قرآن به فرزندانمان در آموزش و پرورش رفع شود. یکی دیگر از تفاهم‌نامه‌های اخیر اتحادیه قرآنی ناظر به توافق با سازمان عقیدتی سیاسی فراجا است که بر این اساس، سطح گسترده‌ای از فعالیت‌های قرآنی این نهاد از طریق مؤسسات قرآنی پیگیری و انجام خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی کشور تأکید کرد: از دیدگاه ما اتحادیه به‌عنوان یک ظرفیت بزرگ ملی باید به‌خوبی ارتقا یابد و به‌کارگیری شود. گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی نیز انجام شده و در هفته‌های آینده گواهی‌نامه‌های مؤسسات در سازمان امور استخدامی و در سطح ملی اعتباربخشی خواهد شد و این مدارک با مهر و امضای مؤسسه و اتحادیه در سطح ملی اعتبار خواهد داشت؛ این موضوع اعتبار و توانمندی مؤسسات قرآنی را ارتقا خواهد داد.

راه‌اندازی بستر جامع فضای مجازی «نسیم»

انجم‌شعاع با اشاره به گفت‌وگوهایش با مدیران همراه اول، تصریح کرد: بر این اساس، مقرر شده تا بستر جامع فضای مجازی «نسیم» در شهریورماه در اختیار مؤسسات قرآنی کشور قرار گیرد؛ این بستر مجازی که شبیه شبکه شاد است، ظرفیت گسترده‌ای را در اختیار مؤسسات قرار می‌دهد تا فعالیت کنند. طراحی این بستر مجازی در حال انجام است و قابلیت دارد که ۲۷ تا ۳۰ هزار معلم و حدود یک میلیون دانش‌آموز دسترسی آموزشی به مؤسسات داشته باشند.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی کشور با اشاره به سومین سفر خود و حضور در چهارمحال‌وبختیاری، تأکید کرد: طی سفر به استان بوشهر تفاهم‌نامه‌ای با استاندار به امضا رسید و مقرر شد در شهرک نیایش بوشهر محل فعالیت اتحادیه قرآنی این استان احداث شود؛ در سفر به بندرعباس نیز واگذاری زمین در شهر بندرعباس و شهرستان‌های لنگه و میناب قطعی شد و این مسیر در سفر به استان شما و دیگر استان‌ها طی می‌شود.

انجم‌شعاع تأکید کرد: معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان ملی زمین و مسکن نیز به استان‌ها ابلاغ کردند که هم مساعدت جهت واگذاری زمین به اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها انجام گیرد و هم متولیان احداث شهرک‌های در حال ساخت، فضاهایی را برای مباحث قرآنی پیش‌بینی کنند.

مؤسسات قرآنی استان زیر یک خیمه قرار بگیرند

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی کشور با تصریح اینکه دخالت‌های برخی دستگاه‌های حاکمیتی و انتظارات اتحادیه استانی در برخی موارد به هم گره نخورد، بیان کرد: این امر موجب بروز اختلافاتی شد که ناشی از اشکالات و ایرادات و نیز اعمال نظرهایی فراتر از قانون بود اما امروز شاهد همدلی هستیم. می‌طلبد که همه مؤسسات قرآنی استان زیر یک خیمه قرار گیرند و هنر هیئت مدیره جدید این است که تمامی مؤسسات را با همدلی و رفع دلخوری‌ها دور هم جمع کند که لازمه این امر، تعامل و رفع سوءتفاهم‌ها و مهم‌تر از همه، خدمات‌رسانی و کار برای مؤسسات است.

انجم‌شعاع تصریح کرد: با توجه به پشت سر گذاشتن یک دوره فترت، قضاوت در مورد اتحادیه قرآنی فعلی استان زود است اما تلاش ما این است که با تعامل و رایزنی با استاندار و دیگر مسئولان استانی و ارتقای سطح خدمت‌رسانی موجبات همدلی تمامی مؤسسات استان فراهم شود و آرزو دارم این همدلی میان مجموعه‌های قرآنی استان ارتقا یابد.

وی تأکید کرد: امروز به تبعیت از شهدای مدافع حرم و شهید حاج قاسم سلیمانی باید با وجود محرومیت‌های استانی نمونه در زمینه قرآنی داشت و اتحادیه‌های استانی در مناطقی که برچسب محرومیت دارند باید این برچسب‌ها را با همت بلند بردارند.

انجم‌شعاع با تصریح اینکه گزارش مشارکت قرآنیان استان در طرح بیمه معلمان قرآنی مطلوب نیست اما ورود خوبی شده است، گفت: نگاه ما این است که تمامی معلمان و خادمان قرآن استان از این بیمه برخوردار شوند و حتی مؤسسات و مراکز قرآنی استان که زیر چتر اتحادیه نیستند از طریق این بیمه حمایت شوند.

آمادگی اتحادیه برای پوشش بیمه‌ خبرنگاران ایکنا

وی با اشاره به اینکه اخیراً اعلام آمادگی کردیم تا تمامی معلمان قرآن مجموعه بسیج با این طرح بیمه شوند، افزود: به خبرگزاری ایکنا نیز اعلام و تأکید می‌کنیم که خبرنگاران قرآنی می‌توانند مشمول این بیمه شوند و در شعب استان‌ها نیز هیچ محدودیتی برای استفاده خبرنگاران قرآنی این بیمه وجود ندارد. در فاز اول ۳۰ هزار و در فاز دوم ۵۰ هزار قرآنی مشمول بیمه می‌شوند و تاکنون تنها ۱۹۵۲ نفر توانسته‌اند در طی حدود پنج ماه بیمه شوند؛ تعهد اتحادیه قرآنی به صندوق اجتماعی بیمه، تحقق پنج هزار نفر تا پایان سال است.

انجم‌شعاع در پایان گفت: به‌ بهانه ایام گرامیداشت روز خبرنگار و روزهایی که متعلق به آنان است اعلام می‌کنم که در صورت آمادگی و اعلام مدیران خبرگزاری ایکنا طی یک تفاهم‌نامه، تمامی خبرنگاران قرآنی این مجموعه تا یک‌ماه آینده بیمه می‌شوند.

انتهای پیام
captcha