آماده‌سازی تلاوت قاریان چهارمحال‌وبختیاری برای پخش در رسانه ملی
کد خبر: 4068407
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۷

آماده‌سازی تلاوت قاریان چهارمحال‌وبختیاری برای پخش در رسانه ملی

کارگردان و تهیه‌کننده سیمای جهانبین چهارمحال‌وبختیاری از تدوین و آماده‌سازی تلاوت‌های تصویری قاریان استان با همکاری شورای عالی قرآن برای پخش در اوقات اذان‌گاهی رسانه ملی خبر داد.

تلاوت های اذان‌ گاهی قاریان چهارمحال و بختیاری

طیبه اسماعیلی، کارگردان و تهیه‌کننده سیمای جهانبین چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به مشارکتش در تهیه‌کنندگی برنامه تلاوت‌ تصویری و اذان تعدادی از قاریان و مؤذنان استان با همکاری شورای عالی قرآن، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌‌های لازم با پیش‌بینی مقدمات تولید این تلاوت‌ها چند هفته قبل از ضبط فراهم شد و شورای عالی قرآن نسبت به توجیه و ارائه آموزش‌های تخصصی غیر حضوری به قاریان و مؤذنان ممتاز استانی اقدام کرد تا تلاوت‌های خود از آیات تعیین شده را در سطح مورد نظر این شورا اجرا کنند. این تلاوت‌‌های تصویری پس از تایید نهایی در اوقات اذان‌گاهی رسانه ملی پخش خواهند شد. 

وی ادامه داد: پس از تعیین آیات از سوی شورای عالی قرآن برای تلاوت توسط قاریان استانی و نیز تعیین ضوابط و بایسته‌های تولید تلاوت‌های تصویری اعم از پوشش و ظاهر قاریان، دکور برنامه و غیره، با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، مسجد جامع شهرکرد برای ضبط آماده و حدود ۴۶ تلاوت تصویری و شش اذان از ۱۵ قاری، مرتل و مؤذن استان و با حضور دو نماینده از شورای عالی قرآن ضبط شدند.

اسماعیلی با بیان اینکه آثار ضبط شده پس از طی مراحل تدوین به شورای عالی قرآن ارسال شدند، تصریح کرد: این آثار طی چند مرحله با ارزیابی قوانین تجوید، صوت و لحن، مولفه‌های تولید، زمان تلاوت‌ و اذان، دکور و غیره ارزیابی و موارد مورد نظر شورا در این فیلم‌ها ویرایش و باز ارسال شده‌اند که این روند همچنان ادامه دارد.

این کارگردان و تهیه‌کننده شبکه استانی جهان‌بین گفت: فرآیند این اقدام همچنان ادامه دارد و در صورت تایید نهایی از سوی شورای عالی قرآن، باید به‌زودی شاهد پخش تلاوت‌هایی از قاریان استان و نیز پخش اذان مؤذنان در شبکه جهانبین و دیگر شبکه‌های رسانه ملی باشیم. آثار ضبط شده طی چندین مرحله ویرایش و تدوین مجدد شده‌اند که هنوز پاسخی درباره آخرین ویرایش و تدوین انجام شده در حدود دو هفته قبل دریافت نشده است.

اسماعیلی تصریح کرد: با نظارت شورای عالی قرآن، جزئی‌ترین نکات برای ضبط تلاوت‌های تصویری بر طبق شاخص‌ها و اصولی که اعلام کردند، رعایت شده است و این آثار همچنان روند بررسی تخصصی و کارشناسی را برای تایید نهایی طی می‌کنند تا اجازه پخش از رسانه ملی کسب کنند.

فرایند ضبط تلاوت‌های تصویری قاریان استان

همچنین، محسن مولوی، مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و یکی از قاریان حاضر در برنامه ضبط تلاوت‌های تصویری قاریان استان، درباره فرآیند آماده‌سازی تلاوت‌های تصویری قاریان استان برای پخش در رسانه ملی، اظهار کرد: در گام نخست، طبق فراخوان عمومی، تلاوت عده‌ای از قاریان و مرتلان ممتاز استان از آیات آغازین سوره مبارکه انفال را ضبط و برای ارزیابی به شورا ارسال کردیم.

وی ادامه داد: پس از آنکه شورای عالی قرآن برخی از قاریان را از روی تلاوت‌های ارسال شده انتخاب کرد، با قاریان برگزیده تماس گرفتند و خواستند که پنج تلاوت از آیات قرآن را با انتخاب خودشان اجرا کرده و به شورا ارسال کنند.

مولوی با تصریح اینکه پنج تلاوت ارسالی هر قاری به صورت دقيق و تخصصی از سوی اساتید و داوران شورای عالی قرآن مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت، افزود: در ادامه، نکات تجویدی، وقف و ابتدا و دیگر موارد لازم از سوی اساتید به‌صورت تلفنی و ارتباط مجازی به قاریان اعلام شد تا با رعایت موارد مورد نظر، خود را برای ضبط آثار در مسجد جامع و با حضور هیئتی دو نفره از سوی شورای عالی قرآن آماده کنند.

وی گفت: پس از ضبط آثار در روزهای ۲۶ و ۲۷ مهرماه ۱۴۰۰ و با همکاری تیم برنامه‌ساز شبکه جهانبین استان، روند ویرایش تلاوت‌ها به‌صورت تخصصی همچنان ادامه دارد و پس از تایید نهایی شاهد پخش تلاوت ۹ نفر از قاریان استان در رسانه ملی خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha