وقتی ایده‌های قرآنی روی کاغذ نمی‌مانند
کد خبر: 4064868
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۲

وقتی ایده‌های قرآنی روی کاغذ نمی‌مانند

پیگیری‌ها حاکی از آن است که عزم مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد برای حمایت از ایده‌های قرآنی و به‌طور مشخص استارت‌آپ قرآنی «اکسیر حفظ» جدی است و در آینده باید شاهد ساخت نرم‌افزار این ایده نوآورانه دانشجویان باشیم که قطعاً به یک نرم‌افزار کاربردی و محبوب نزد حافظان قرآن تبدیل خواهد شد.

ایده های قرآنی

چهارشنبه هفته گذشته، سالن همایش‌های ابن‌سینای دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد صحنه برپایی آیین تجلیل از دانشجویان، اساتید و کارکنان برگزیده حاضر در بیست و ششمین جشنواره قرآن و عترت(ع) وزارت بهداشت موسوم به جشنواره قرآنی هدهد بود که با رصد کانال‌ها و پایگاه‌های خبری وابسته به این دانشگاه می‌توان دریافت که تصاویر، کلیپ‌ها و متون خبری گسترده‌ای نیز در جهت اطلاع‌رسانی این مراسم انجام شد تا تمامی دانشگاهیان علوم پزشکی شهرکرد از جزئیات آن مطلع شوند. نکته امیدبخش، حضور ریاست و معاونت‌های دانشگاه در این برنامه قرآنی بود که به همراه مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی برای تجلیل از برگزیدگان جشنواره قرآنی در سالن حضور یافته و سخنرانی کردند، امری که طبعاً حاکی از نگاه خوب مجموعه مسئولان دانشگاه به حوزه فرهنگی به‌ویژه فعالیت‌های قرآنی بوده و می‌تواند الگویی برای سایر مجموعه‌های دانشگاهی استان باشد.

سیاست دانشگاه مبنی بر بذل و توجه مسئولان به مقوله قرآن و عترت(ع) و البته عملکرد مسئول اداره قرآنی این دانشگاه که از حافظان و داوران باسابقه و چهره شناخته شده قرآنی استان است طبعاً در برخی بخش‌ها نتیجه‌بخش بوده و از جمله به کسب یازده مقام برگزیده از این دانشگاه در مرحله کشوری این دوره از جشنواره قرآنی هدهد منتج شد. درخشان‌ترین نتیجه مربوط به گروه دانشجویی استارت‌آپی متشکل از شش جوان خوش‌فکر، خلاق و با انگیزه بود که بعد از کسب مقام سوم کشوری در بیست و ششمین جشنواره قرآنی هدهد، با ارائه استارت‌آپ قرآنی با عنوان «اکسیر حفظ»، در جشنواره ملی قرآن و عترت(ع) نیز موفق شد رتبه سوم را در بخش ایده‌شو دانشجویی و در میان تمامی دانشگاه‌های کشور به خود اختصاص دهد. 

در گفت‌وگوی ایکنا با دو تن از اعضای این گروه، مهم‌ترین خواسته آنان این بود که ایده آنان عملیاتی و تبدیل به اپلیکیشن شود و مورد استفاده حفاظ قرار گیرد. خواسته‌ای که قول مطالبه آن از سوی رئیس اداره قرآن و عترت(ع) به این دانشجویان داده شد و طبق آخرین پیگیری ما، مقرر شده تا در یک جلسه ویژه با ریاست و معاونان دانشگاه علوم پزشکی مطرح و اعتبارات آن مطالبه شود.


بیشتر بخوانید:


مریم امیدی، رئیس اداره قرآن و عترت(ع) دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در این خصوص به خبرنگار ایکنا گفت: «طبق یک برآورد اولیه و رایزنی با متخصصان برنامه‌نویسی و ساخت اپلیکیشن، رقم تقریبی عملیاتی ساختن استات‌آپ قرآنی «اکسیر حفظ» احصا شده و در جلسه پیش‌رو با ریاست دانشگاه مطرح و مطالبه خواهد شد؛ این عزم وجود دارد که بتوانیم طرح‌ها و ایده‌های برتر حوزه قرآن و عترت(ع) را با جذب حمایت‌های دانشگاه به مرحله عملیاتی برسانیم». اگر استارت‌آپ برگزیده قرآنی با عنوان «اکسیر حفظ» به مرحله ساخت اپلیکیشن برسد، علاوه بر زمینه استفاده از این نرم‌افزار کاربردی و بسیار مهم از سوی حافظان قرآن به‌ویژه در مرحله تثبیت حفظ، موجب تشویق، انگیزه‌بخشی و تلاش برای تداوم مسیر دانشجویان ایده‌پرداز و نیز جذب دیگر جوانان خلاق و صاحب‌ایده به سمت فعالیت‌های قرآنی خواهد شد و چرخه مطلوبی را ایجاد خواهد کرد که همگان از برکات آن بهره‌مند شوند.

برای کسب اطلاع بیشتر از جزئیات برنامه‌ها و سیاستگذاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در حوزه فعالیت‌های قرآنی و نیز حمایت از فرهیختگان قرآنی این دانشگاه گفت‌وگوی ما نخست با مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و سپس با معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه از نظر خوانندگان گرامی ایکنا می‌گذرد.

عزم مسئولان دانشگاه برای حمایت از فعالیت‌های قرآنی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین صغیرا، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه امسال بیش از پنج‌هزار از جمعیت حدود ۱۲ هزار نفری دانشگاهیان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد شامل دانشجویان، اساتید و کارکنان در جشنواره قرآنی هدهد شرکت داشتند، اظهار کرد: این جشنواره یکی از رویدادهای قرآنی است که سالانه با برنامه‌ریزی و کار مدون برگزار و خوشبختانه نتایج خوبی برای دانشگاه در سطح کشوری کسب می‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت قرآن برای زندگی امروز و لزوم توجه به آموزه‌های مصحف شریف، ادامه داد: رویدادهایی نظیر مسابقات و جشنواره‌های قرآنی باید بتواند گامی در این راستا باشد و در راستای مهجوریت‌زدایی از قرآن در جامعه نقش ایفا کند.

صغیرا با بیان اینکه دستورات قرآن هم اجتماع و هم افراد را مخاطب قرار داده است، تصریح کرد: برای ساختن جامعه قرآنی هر یک از افراد باید بتوانند با بهره‌گیری از آموزه‌های نورانی این کتاب آسمانی متخلق به اخلاق قرآنی باشند یعنی با قرآن آشنا شوند و به مبانی آن پایبند باشند.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: همه ما مخاطب توصیه‌های پرشمار و ظریف و هوشمندانه قرآن در لایه‌لایه زندگی هستیم و اگر فردفرد ما آگاهانه و با تزکیه نفس عامل به قرآن باشیم، طبعاً جامعه قرآنی مطلوب نیز شکل خواهد گرفت. لذا در برپایی جشنواره‌ها و برنامه‌های قرآنی باید توجه داشت که علاوه بر صورت و ظاهر قرآن یعنی قرائت، حفظ و پژوهش و هنر قرآنی و غیره که باید خوب و مطلوب انجام شود، حقیقت و باطن قرآن نیز اشاعه داده شود که همان عمل به قرآن و کاربردی ساختن آن در زندگی است.

صغیرا دانشجویان و دانش‌آموزان امروز را مدیران و مسئولان آینده کشور برشمرد و توضیح داد: اگر می‌خواهیم در آینده جامعه اسلامی و قرآنی داشته باشیم نیازمند مدیران و اساتید قرآنی هستیم لذا امروز باید در تربیت قرآنی نوجوانان و جوانان کوشا باشیم و مدارس، دانشگاه‌ها و مجامع علمی باید بتوانند این فضا را ایجاد کنند.

اهمیت جریان‌سازی قرآنی در دانشگاه

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به نظر مساعد مسئولان دانشگاه به‌ویژه معاونت‌های فرهنگی، پژوهشی و مالی جهت حمایت از ایده‌های نوآورانه قرآنی دانشجویان، بیان کرد: طی صحبتی که با مدیران این معاونت‌ها، عزم جمعی برای حمایت از فعالیت‌های قرآنی و از جمله عملیاتی ساختن ایده‌ها و جریان‌سازی قرآنی در دانشگاه و سطح استان وجود دارد؛ با توجه به جمعیت حدود ۱۲ هزار نفر در سراسر استان که در زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد قرار دارند، ترویج و توسعه فعالیت‌های قرآنی و تعمیق فرهنگ قرآنی و نیز حمایت و ترغیب فرهیختگان قرآنی می‌تواند یک جریان قرآنی مطلوب را در این بخش از جامعه ایجاد کند.

صغیرا تأکید کرد: علاوه بر مجموعه دانشگاهیان دانشگاه علوم پزشکی، برای خانواده‌های آنان نیز یک برنامه‌ریزی صحیح و منسجم در جهت نشر فرهنگ قرآنی باید انجام شود؛ در این راستا این نگاه وجود دارد که برگزاری مسابقات و جشنواره‌های قرآن ویژه این قشر، همچنین مسابقات کتابخوانی، محافل و مجالس قرآنی، اردوهای فرهنگی و زیارتی غیره در دستور کار قرار گیرد.

وی بازتاب پررنگ و اطلاع‌رسانی وسیع فعالیت‌های قرآنی دانشگاه توسط اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی را مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: اگر رسانه‌ها و فضای مجازی بتوانند اطلاع‌رسانی خوبی از اتفاقات و رویکردها و برنامه‌های قرآنی دانشگاه داشته باشند، طبعاً فرهنگ‌سازی بهتری اتفاق می‌افتد و خانواده‌ها و افراد جامعه بهتر و بیشتر به سمت قرآن سوق می‌یابند.

صغیرا گفت: تمام تلاش مجموعه دانشگاه این بود که برنامه تجلیل در خور و شایسته از فعالان قرآنی و به‌ویژه برگزیدگان جشنواره قرآنی امسال که همگی از فرهیختگان آینده جامعه بهداشت، سلامت و درمان کشور هستند، برگزار کند اما از مسئولان استان نیز انتظار می‌رود که این جوانان فرهیخته قرآنی را مورد توجه و حمایت و تشویق قرار دهند.

حمایت مالی از ایده‌های قرآنی در اولویت قرار دارد

در ادامه، حشمت‌الله داودپور، سرپرست معاونت فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به نتایج خوب دانشگاهیان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در جشنواره قرآنی هدهد در مرحله کشوری، اظهار کرد: کانون قرآن و عترت(ع) یکی از چند کانون فرهنگی فعال دانشگاه است که خوشبختانه فعالیت‌های قرآنی و دینی پررنگی برای جامعه مخاطب یعنی دانشجویان تدارک می‌بیند.

وی با اشاره به انواع تهدیدات و آسیب‌هایی که امروزه متوجه نسل جوان به‌ویژه دانشجویان است، ادامه داد: همین یک دلیل برای پی بردن به ضرورت ترویج کارهای قرآنی در بین دانشجویان کفایت می‌کند چرا که اگر دانشجویان تفکر و اندیشه قرآنی را در ذهن داشته باشند، طبعاً در مواجهه با بسیاری از ناهنجاری‌ها بیمه خواهند شد و هویت دینی آنان را تقویت می‌کند.

داودپور علاقه و اهتمام دانشگاهیان نسبت به برنامه‌ها و رویدادهای قرآنی را یادآور شد و گفت: این میزان استقبال از برنامه‌های قرآنی گویای آن است که مسئولان باید خود را موظف بدانند و توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشند و به‌ویژه حمایت از پایان‌نامه‌ها، پژوهش‌ها و ایده‌های قرآنی باید در دانشگاه که رسالت مهم پژوهشی را بر عهده دارد باید در رأس کار مسئولان قرار گیرد.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: بحث حمایت از فرهیختگان قرآنی و ایده‌های نوآورانه قرآنی دانشجویان و اساتید به‌صورت جدی پیگیری می‌شود، اگرچه دانشگاه با مشکلات مالی فراوانی مواجه است اما تلاش ما این است که بتوانیم حمایت مالی از ایده‌های قرآنی را در اولویت قرار دهیم و اعتباراتی را به این حوزه سوق دهیم.

پیگیری‌های ایکنا حاکی از آن است که عزم مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد برای حمایت از ایده‌های قرآنی و به‌طور مشخص استارت‌آپ قرآنی «اکسیر حفظ» جدی است و در آینده باید شاهد ساخت نرم‌افزار این ایده نوآورانه دانشجویان باشیم که قطعاً به یک نرم‌افزار کاربردی و محبوب نزد حافظان قرآن تبدیل خواهد شد. خبرگزاری ایکنا بر حسب رسالت خود مبنی بر پرسش و مطالبه‌گری، موضوع عملیاتی شدن استارت‌آپ قرآنی «اکسیر حفظ» را تا حصول نتیجه مشخص پیگیری می‌کند.

انتهای پیام
captcha