کد خبر: 4066583
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۶

وقتی «بچه مسلمان» به کودکان قرآن می‌آموزد

بازی قرآنی «بچه مسلمان» که با هدف آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن به خردسالان رده‌های سنی پیش‌دبستانی تا چهارم ابتدایی طراحی شده است، توانست در مرحله نهایی سی‌و‌‌دومین دوره جشنواره کشوری قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان کشور‌، مقام نخست را کسب کند.

جواد اسکندری، طراح بازی رایانه ای بچه مسلمان

جواد اسکندری، دانشجومعلم اهل روستای تشنیز از توابع شهرستان شهرکرد است که در رشته آموزش ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان استان به تحصیل می‌پردازد. اسکندری امسال توانست رتبه نخست کشور را در مرحله نهایی سی‌و‌‌دومین دوره جشنواره کشوری قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان کشور در رشته بازی‌های رایانه‌ای کسب کند. این جوان خلاق و ایده‌پرداز که از دوران دبیرستان به برنامه‌نویسی و طراحی بازی‌های رایانه‌ای علاقه‌مند بوده است توانست با طراحی بازی قرآنی «بچه مسلمان» نظر داوران این دوره از جشنواره قرآن و عترت(ع) دانشگاه فرهنگیان را جلب و رتبه اول کشور را کسب کند و به مرحله ملی راه یابد.

ایکنای چهارمحال‌وبختیاری برای آشنایی بیشتر با این جوان مبتکر و بازی قرآنی «بچه مسلمان» گفت‌وگویی با وی داشته است که در ادامه می‌خوانید:

اسکندری در خصوص علاقه دیرین خود به بازی‌سازی و برنامه‌نویسی، گفت: در این حوزه فعالیت‌هایی از جمله همکاری با سایت رشد و تولید بازی‌های آموزشی در دروس علوم و ریاضی و غیره داشته‌ام که با شیوع کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها، فرصت آزاد بیشتری در اختیارم قرار گرفت تا به‌صورت جدی‌تر و پررنگ‌تر به این علاقه شخصی بپردازم و ادامه بدهم.

وی با ذکر اینکه بازی رایانه‌ای «بچه مسلمان» با هدف آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن به خردسالان رده‌های سنی پیش‌دبستانی تا چهارم ابتدایی طراحی شده است، افزود: البته زمانی که تصمیم به ساخت این برنامه گرفتم تنها یک هفته تا مهلت پایانی ارسال آثار به جشنواره قرآن و عترت بود، لذا در طی این یک هفته تنها فرصت طراحی کلیت کار بود و لذا تصمیم دارم برای تکمیل این بازی برخی آیتم‌ها به آن اضافه کنم.

آموزش قرآن و نماز

اسکندری با تصریح اینکه این بازی شامل دو بخش آموزش قرآن و نماز است، گفت: در بخش آموزش قرآن که با هدف آشناسازی کودکان با روخوانی و آشنایی متن عربی قرآن کریم طراحی شده بازی به این صورت است که در هر مرحله از بازی یک سوره قرار دارد که کاربر ضمن انجام مسابقه ماشین‌بازی، آیات قرآن برای او پخش می‌شود و هر بار که بتواند موانع را پشت سر بگذارد و از مناطقی عبور کند، تلاوت آیات ادامه می‌یابد تا به انتهای سوره برسد و بتواند آن مرحله را پشت سر بگذارد.

طراح بازی رایانه‌ای «بچه مسلمان» در خصوص بخش آموزش نماز در این بازی، تصریح کرد: در این بخش، مراحل مختلف اقامه نماز به‌صورت پویانمایی برای کاربر نمایش داده می‌شود و کاربر باید بتواند ترتیب مراحل را تشخیص دهد و انتخاب کند تا برنده شود و امتیاز بگیرد.

اسکندری با تأکید بر اینکه این بازی قرآنی امکان رشد فراوانی دارد، گفت: از جمله اینکه می‌توان فضای این بازی را به‌ یک شهر قرآنی تبدیل کرد و آیتم پخش قرآن را با بازی‌های دو بُعدی موجود ترکیب و یک بازی قرآنی جذاب خلق کرد.

وی با اشاره به اینکه طراحی بازی‌های رایانه‌ای در حوزه آموزش ابتدایی همواره از دغدغه‌های او بوده است، ادامه داد: پیش از این سابقه تولید محتوای آموزشی و بازی‌ها برای برخی دروس مانند ریاضی را داشته‌ام و علت این تلاش این است که کودکان امروز بیشتر به سمت ابزارهای هوشمند و به‌ویژه بازی‌های رایانه‌ای گرایش دارند و لذا جا دارد از این علاقه و گرایش به نفع آنان استفاده شود و محتوای آموزشی در این فضا برای آنان طراحی شود.

این دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان استان بیان کرد: این بازی‌های آموزشی باعث می‌شود، کودکانی که وقت زیادی را صرف بازی‌های رایانه‌ای و سرگرمی با گوشی و رایانه می‌کنند از این وقت به‌صورت مفید و همراه با یادگیری استفاده کنند. این امر هم انگیزه بیشتر دانش‌آموزان و هم نتیجه بهتری را در تعلیم آنان به دنبال دارد. با همین رویکرد، بازی قرآنی بچه مسلمان طراحی و ارائه شد تا خردسالان پیش‌دبستانی و دبستانی در فضایی جذاب قرآن خواندن و نماز خواندن را بیاموزند.

نقش بازی‌های رایانه‌ای در آموزش کودکان

اسکندری با تأکید بر اینکه رویکردهای سنتی آموزش کودکان قطعاً مانند گذشته نتیجه‌بخش نیست، گفت: اکثر کودکان و نوجوانان امروز اوقات بسیاری را با ابزار الکترونیکی سپری می‌کنند و می‌طلبد که این واقعیت با جدیت مورد توجه قرار گیرد. البته با توجه به امکانات سخت‌افزاری موجود در استان بعید است بتوان این بازی‌های آموزشی را با دانش‌آموزان در مدارس انجام داد اما والدین در منازل می‌توانند شرایط استفاده فرزندان از این بازی‌ها را فراهم کنند.

وی با تصریح اینکه بازی‌سازی رایانه‌ای در کشور ما قدمت زیادی ندارد، بیان کرد: در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی از سوی سازمان فضای مجازی سراج و نیز سپاه و بسیج افتاده است و دوره‌های آموزشی و مهارتی طراحی بازی‌های رایانه‌ای به‌صورت منظم برگزار می‌شود و مسابقات و رویدادهای خوبی هم در این راستا برگزار می‌شود که رشد خوبی را رقم زده و علاقه‌مندان فراوانی جذب این حوزه شده‌اند.

اسکندری تأکید کرد: با این حال در حوزه محتواسازی چندان قوی نبوده‌ایم؛ بنابراین اکثر کاربران به سمت بازی‌های خارجی تمایل دارند چرا که این بازی‌ها از گرافیک بهتری برخوردارند، هزینه بیشتری برایشان صرف شده و کیفیت و جذابیت بیشتری دارند. اگرچه در ایران نیز شرکت‌های بازی‌سازی خوبی فعالیت می‌کنند اما شرکت‌های خارجی در تولید محتوای کودک بسیار بهتر کار کرده‌اند.

طراح بازی رایانه‌ای «بچه مسلمان» تصریح کرد: به سبب علاقه شخصی، با مطالعه کتاب و مشاهده‌های ویدئوهای آموزشی آنلاین به دانش و مهارت طراحی بازی دست یافتم و فرصت چندانی برای حضور در دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی نداشته‌ام.

راه‌های جذاب‌سازی بازی‌های قرآنی

اسکندری با تأکید بر اینکه گسترش و رشد بازی رایانه‌ای بچه مسلمان بستگی به میزان حمایت نهادها از تولید آن دارد، گفت: با توجه به فرصت اندکی که برای طراحی و ساخت این بازی داشتم و در ایام امتحانات این بازی طراحی و ساخته شد، فرصت افزودن برخی مؤلفه‌ها از جمله معنا و ترجمه آیات قرآن وجود نداشت که اگر این بازی با حمایت و پشتیبانی به مرحله تولید برسد قطعاً پیش از تولید، مراحل رشد و تکمیل و گسترش بازی انجام خواهد شد و نسخه کامل آن ساخته می‌شود.

وی بیان کرد: افزودن افکت‌های گرافیکی که در هر سوره متفاوت از سوره قبل باشد یکی از راه‌های جذاب‌سازی فضای بازی بچه مسلمان است و کاربر را علاقه‌مند می‌کند که ببیند افکت‌های گرافیکی در سوره‌های بعدی چگونه خواهد بود؛ لذا کاربر تشویق می‌شود و انگیزه پیدا می‌کند که تمامی مراحل و سوره‌ها را پشت سر بگذارد.

اسکندری با اشاره به اینکه برای رشد و تکمیل بازی رایانه ای بچه مسلمان و کلید زدن طراحی دیگر بازی‌ها و محتواهای آموزشی در رشته نوپای بازی‌سازی به‌صورت انفرادی کار چندانی از پیش نمی‌رود، گفت: اگر بتوانم با افراد متخصص دیگری در این حوزه به‌صورت گروهی همکاری داشته باشم طبعاً نتایج درخشان و برکات بیشتری به کار عطا می‌شود.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :