فرصتی برای بازخوانی مطالبات قرآنی چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4062970
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۶
به بهانه سفر رئیس‌جمهور به استان

فرصتی برای بازخوانی مطالبات قرآنی چهارمحال‌وبختیاری

حضور رئیس‌جمهور در چهارمحال‌وبختیاری فرصت مغتنمی است تا مطالبات و دغدغه‌های همه اقشار مردم از جمله جامعه قرآنی به گوش مسئولان رسانده شود که امید است مسئولان این مطالبات را بخوانند و از نزدیک ببینند و سفر ریاست جمهوری و دولت مردمی به استان مایه خیر و برکت در تمام حوزه‌ها و از جمله فعالیت‌های قرآنی باشد.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران

چهارمحال‌وبختیاری پس از ماه‌ها انتظار، امروز میزبان رئیس‌جمهور و تعدادی از وزرای دولت مردمی سیزدهم است که امید است مایه خیر و برکت برای مردم استان باشد و همگان آثار خوب این حضور را در تمام ساحت‌های زندگی به‌صورت ملموس مشاهده کنند. سفرهای استانی مسئولان و در رأس آنان رئیس‌جمهور همواره فرصت خوبیست تا مردم و مسئولان استانی نیازها، خواسته‌ها مشکلات و انتظارات خود را مطرح و از آنان مطالبه کنند.

شواهد امر گویای آن است که دغدغه مسئولان در سفر رئیس‌جمهور به استان از صفر تا صد اقتصادی بوده که البته جدی و مهم است و اگر به ثمر بنشیند آلام و مشکلات دردآور زیادی را از مردم نجیب و ولایتمدار استان حل و بخشی از گرد همیشگی محرومیت بر چهره استان را پاک خواهد کرد.

در فهرست مطالبات از رئیس‌جمهور که مسئولان ارشد استان و مدیران دستگاه‌های گوناگون این روزها مطرح می‌کنند هیچ اشاره‌ای به موضوعات و مطالبات فرهنگی و قرآنی وجود ندارد. به همین منظور، کمیته تخصصی استان نامه مطالبات قرآنیان استان از ریاست جمهوری را موضوع بحث و تبادل نظر در جلسه دی‌ماه سال گذشته خود کرد و با تصویب آرا مقرر شد که این نامه تا پیش از سفر آیت‌الله رئیسی به استان، تدوین و نهایی شود.

ماه گذشته و در پی اعلام سفر قریب‌الوقوع ریاست جمهوری به استان، خبرگزاری ایکنا در گفت‌وگویی تفصیلی با رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان، مفاد و جزئیات این نامه را به اطلاع مخاطبان گرامی رساند که طبعاً با توجه به سفر امروز هیئت دولت به استان، این نامه توسط اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان به دست ریاست جمهوری می‌رسد.


بیشتر بخوانید 


سفر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به چهارمحال‌وبختیاری در اواسط مهرماه سال گذشته بهانه‌ای شد تا ایکنای چهارمحال‌وبختیاری بر حسب رسالت خود مبنی بر مطالبه‌گری، در یک پرونده با عنوان «مطالبات قرآنیان چهارمحال‌وبختیاری از کمیسیون فرهنگی»، چند گزارش تفصیلی را تهیه و منتشر کند که در این گزارش‌ها شمار زیادی از چهره‌های حقیقی و حقوقی حوزه قرآن و عترت(ع) استان به بیان ضرورت‌ها و نیازمندی‌های استان و مطالبات اولویت‌دار جامعه قرآنی استان پرداختند. پیگیری‌های ایکنا از اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان به‌عنوان بانی اصلی جلسه چندساعته جامعه قرآنی استان با عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و بیان مطالبات از زبان چند چهره قرآنی استان، حاکی از آن بود که این مطالبات طی جلسات مسئولان استان با کمیسیون فرهنگی مجلس در تهران تداوم یافت و اینکه آیا این پیگیری‌ها به حصول نتیجه منجر شد یا خیر، پرسشی است که مسئولان باید پاسخ بدهند.

حضور ریاست جمهوری در استان بهانه‌ای شد تا سراغ گروه دیگری از فعالان و اهالی جامعه قرآنی استان برویم و با این پرسش که مهم‌ترین مطالبه قرآنی شما از رئیس‌جمهور چیست؟ پاسخ آنان را جویا شویم. آنچه از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد، پاسخ برخی از قرآنیانی است که با نگاه خوشبینانه به سفر رئیس‌جمهور و اعضای دولت سیزدهم نسبت به نتایج مثبت این سفر و حل مسائل و تقلیل مشکلات و دغدغه‌ها امیدوارند اما بودند قرآنیانی که با اشاره به نتایج مبهم و نامشخص سفر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به استان، در حوزه فعالیت‌های قرآنی، از پاسخ امتناع ورزیدند.

سید عبدالله میراحمدی، قاری ممتاز، مدرس دانشگاه و رئیس جامعه قرآنی عصر چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اهمیت مدیریت در حوزه فعالیت‌های قرآنی، اظهار کرد: به دلایل گوناگون می‌طلبد مدیران کشوری به‌دور از نگاه‌های سیاسی در انتخاب مدیران قرآنی کشور و به‌ویژه استان، به استفاده از نیروهای متخصص و قرآنی روی آورند، حال آنکه نه‌تنها در نهادهای قرآنی بلکه در بسیاری دیگر از دستگاه‌ها، نیروهای غیر تخصصی و غیرمرتبط در جایگاه‌های مدیریتی قرار می‌گیرند.

وی تأکید کرد: نصب مدیران ادارات‌، مؤسسات و بخش‌های قرانی حتماً بايد با تخصص و تفکر قرآنی همراه باشد و برای فعالان قرآنی و البته نه گروه‌های خاص قرآنی باید جایگاه و سهمیه جذب در لوایح قانونی ثبت شود.

محمود سلیمی، استاد پیشکسوت و مدیر دارالقرآن امام صادق(ع) شهر بن نیز به خبرنگار ایکنا گفت: پشتیبانی از فعالیت‌های فرهنگی قرآنی و تخصیص اعتبارات جهت توسعه این فعالیت‌ها به ویژه با توجه به نابسامانی و تهاجم فرهنگی برای نجات مؤسسات فعال مردمی، مطالبه جدی فعالان قرآنی است؛ اگر رانت‌ها اجازه بدهند و مسئولان فرهنگی اعتبارات را به درستی تامین و هزینه کنند و حق را به حق‌دار بدهند، قطعاً شرایط بهتری را شاهد خواهیم بود.

وی تأکید کرد: امروزه بزرگ‌ترین دغدغه فرهنگی و قرآنی جامعه تربیت صحیح نسل جوان و نوجوان و نونهالان است که باید با حمایت‌های همه جانبه فرهنگی نیروهای متخصص و توانمند فرهنگی به داد اقشار مختلف به ویژه نوجوانان برسند.

سیده کبری پیردهقان، مدرس و پژوهشگر قرآن و فعال اجتماعی و مدیر دارالقرآن‌الکریم حضرت فاطمة‌الزهرا(س) بروجن در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: به رئیس‌جمهور اطلاع‌رسانی شود که برای حفظ، روخوانی و روانخوانی، ترتیل، قرائت، تجوید در چند سال گذشته نه به‌صورت درخور و شایسته ولی تلاش‌هایی شده است، گمشده جامعه اسلامی اما عمل به معالم قرآن است و این مهم با تقویت تدبر و تفسیر قرآن کریم محقق می‌شود زیرا قرآن کتاب عمل است، کتاب داستان برای خواندن سرگرمی و عبور کردن نیست و خلأ عمیق جامعه ما، فاصله گرفتن افراد از معالم قران است که باید چاره‌ای برای آن اندیشید.

وی ادامه داد: اگر بناست برای فعالیت‌های قرآنی اقدامی بشود عبارتست از مراقبت شدید و جدی در تامین و لحاظ کردن بودجه‌های قرآنی که باید کنترل و نظارت دقیق بر روند صحیح استفاده از آن نیز وجود داشته باشد.

مرتضی رفیعی، مدیر عامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان و مدیر مؤسسه قرآنی ندای ملکوت فارسان به خبرنگار ایکنا گفت: برای ارتقای سطح فعالیت‌های قرآنی جذب نیروهای متخصص و متعهد قرآنی در آموزش و پرورش و دستگاه‌های متولی امر قرآن کریم باید به رویکرد دولت تبدیل شود، همچنین تخصیص اعتبار جهت توانمندسازی مؤسسات قرآنی حائز اهمیت است.

وی تأکید کرد: مؤسسات قرآنی استان از کمبود اعتبارات جهت برگزاری برنامه‌های قرآنی رنج می‌برند تا جایی که بعضی از مؤسسات اقلام مورد نیاز خود را نمی‌توانند تامین کنند. اکثر مؤسسات قرآنی با مشکل مکان فعالیت مواجه هستند و اجاره‌بهای ساختمان مؤسسات سرسام‌آور شده است.

اکبر یزدان‌پناه، مدیر خانه قرآن مبعث فارسان، در گفت‌وگو با ایکنا یکی از مشکلات درفعالیت‌های قرآنی را تولی‌گری همزمان چندین نهاد دانست و گفت: این در حالیست که وقتی از هر کدام از نهادها توضیحی خواسته می‌شود، پاسخ را به دیگری حواله می‌کند، لذا تعدد بودجه‌بگیر و نبود پاسخگو را شاهد هستیم.

وی یادآور شد: تعدد نهادهای موازی متولی قرآنی باعث می‌شود که در زمان ارائه گزارش انجام فعالیت آمارهای متعددی که به تصمیم‌گیران کلان کشور داده می‌شود یک جامعه هدف واحد موضوع گزارش چند نهاد واقع شود.

در ادامه، زینب واحدی، مدیر جامعةالقرآن واحد بانوان و خردسالان بروجن بیان کرد: مجریان حوزه قرآن در کشور فراوانند اما باید پرسید آیا عملکردها و نتایج مثبت نیز به همین اندازه فراوان است؟ باید گفت که عملکردها ضعیف و مدیریت در حوزه قرآن دارای اشکال است.

وی ادامه داد: بسیاری از مدیران ما با قرآن مأنوس نیستند و نگاه قرآنی ندارند و قرآن را دستمایه پر کردن گزارش‌های عملکرد و ارسال به مافوق قرار می‌دهند.

واحدی بیان کرد: پرسش دیگر این است که چرا در مملکتی که برای سلامت جسم افراد وزارتخانه ورزش تشکیل شده است، برای قرآن کریم و عترت(ع) که آموزه‌هایشان تامین کننده و تضمین کننده سلامت روح و روان و معنویت انسان‌ها هستند، وزارتخانه نداریم و کارهای پراکنده و ضعیف را شاهد هستیم.

این بانوی فعال قرآنی استان با انتقاد از حمایت ضعیف از مؤسسات و مراکز قرآنی فعال، بیان کرد: چرا مؤسسات قرآنی مکان ثابت فعالیت ندارند و چرا موقوفات قرآنی برای این امر اختصاص داده نمی‌شود؟ اگر موقوفات قرآنی نداریم، مدیران قرآنی برای ایجاد موقوفات چه کرده‌اند؟

زینب نجفی، حافظ و داور قرآن کریم در چهارمحال‌وبختیاری نیز بر اهمیت مقوله مدیریت در حیطه فعالیت‌های قرآنی استان تأکید کرد و به خبرنگار ایکنا گفت: مدیریت قرآنی باید به‌دست افراد کاردان و اهل فن سپرده شود؛ صرف مؤمن بودن و علاقه به خدمت به قرآن، برای مدیریت قرآنی کافی نیست، بلکه تخصص و کاربلدی نیز مهم است لذا کار باید به اهل فن و تخصص سپرده شود.

وی با اشاره به نقش نهادهایی نظیر تبلیغات اسلامی، ارشاد اسلامی و اوقاف و امور خیریه و آموزش و پرورش در اعتلای وضعیت قرآنی، تصریح کرد: مسئولان این نهادها باید از میان چهره‌های شاخص قرآنی و در عین حال مسلط بر مدیریت گزینش شوند. بعضاً شاهدیم کسی متولی مسابقات قرآن می‌شود که قرآنی نیست لذا فضای مسابقات را تجربه نکرده است و انتظار مدیریت مطلوب و نتیجه‌بخش مسابقات قرآن از او نباید وجود داشته باشد.

رضا فتاحی، کارشناس کانون قرآن، عترت و نماز اداره آموزش و پرورش شهرستان لردگان و مدیر مؤسسه قرآنی نورالثقلین این شهر در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: از مهم‌ترین مسائلی که به رشد فعالیت‌های قرآنی کمک می‌کند تغییر رویکرد نسبت به نیروها و فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش است و این موضوع متوجه دانشگاه فرهنگیان است که بتواند در تربیت نیروهای متعهد و ملتزم به مبانی اعتقادی و قرآن کریم و آموزش و پرورش عملکرد خوبی داشته باشد؛ این دانشگاه باید توانمندسازی معلمان به‌ویژه برای مقطع ابتدایی و نیروهای پرورشی و به‌کارگیری نیروهای متخصص قرآنی شاغل در حوزه مربوط به مسائل تربیتی را مورد توجه قرار دهد.

سجاد شفیع‌پور، مسئول کارگروه گفتمان‌سازی جلسات خانگی قرآن جامعه قرآنی عصر استان و دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث چهارمحال و بختیاری را از جمله استان‌هایی دانست که با وجود استعدادهای قرآنی فراوان نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست یابد و گفت: تخصیص اعتبارات قرآنی و توزیع عادلانه آن در میان استان‌ها و توجه ویژه به استان‌های کمتر برخوردار همچون استان ما خواسته جامعه قرآنی استان است.

وی ادامه داد: حمایت از فعالان قرآنی این استان کمتربرخوردار در زمینه‌هایی همچون سهولت جذب در دستگاه‌های دولتی، حمایت‌های بیمه‌ای و نیز رسیدگی فوری به مؤسسات و مراکز قرآنی آسیب‌دیده از کرونا باید بیشتر دیده شود.

این فعال قرآنی استان تأکید کرد: حمایت و تسهیل‌گری برای راه‌اندازی مراکز تخصصی و پژوهشی همچون مرکز تخصصی تفسیر، حفظ و قرائت، حمایت و برنامه‌‌ریزی برای توسعه مهارت‌های روان‌خوانی، صحیح‌خوانی و تدبر در میان اقشار مختلف جامعه استان به ویژه کودکان و نوجوانان و توجه ویژه به فاکتور سواد و تفکر قرآنی و تحقق فرهنگ قرآنی در میان مدیران استان از دیگر مطالبات ماست.

حجت‌الله سیفی‌پور، فعال و قاری قرآن و عضو گروه قرآنی طه شهرستان بروجن با تأکید بر لزوم همکاری، اتحاد و تعامل دستگاه‌های متولی قرآنی در سطح استان، بیان کرد: چه خوب است که قانونی الزام‌آور وجود داشته باشد که هر نهاد درصدی از اعتبارات خود را تحت راهبری یک نهاد مثلا‌ً دارالقرآن تبلیغات اسلامی، به‌صورت متمرکز و هم‌افزا به فعالیت‌های مشترک قرآنی اختصاص دهند و از کارهای پراکنده و تکروی در کارهای قرآنی بپرهیزند.

وی حمایت ویژه و تقویت جلسات خانگی با تامین و تزریق منابع آموزشی و محتوا را دیگر مطالبه جامعه قرآنی استان برشمرد و توضیح داد: انتصاب مسئول قرانی هر استان باید فارغ از لباس و جایگاه از میان متخصصان و فعالان مجرب قرآنی استان اعم از قاریان، حافظان، مدیران مؤسسات و مراکز قرآنی برتر انتخاب شوند؛ افرادی که کار قرآنی کرده باشند طبعاً مشکلات و دغدغه‌ها و نیازها را در کف میدان لمس کرده‌اند و این ارزشمند است.

این فعال قرآنی استان تأکید کرد: توانمندسازی و تقویت تخصصی استعدادها و ظرفیت‌های قرآنی موجود در استان از ضرورت‌های مغفول مانده است؛ امروز کم نداریم استعدادهای درخشان قرآنی در رشته‌های گوناگون را که با یک جرقه نور و گرمای بالندگی و افتخارآفرینی آنان فضای قرآنی استان را بالنده و شکوفا می‌کند و این جرقه همان پیش‌بینی دوره‌های تخصصی و تلاش برای شکوفا ساختن این استعدادهاست.

عباس اسدی، قاری ممتاز و مدرس قرائت در استان بیان کرد: جذب معلمان قرآن بعضاً به دلایلی چون سند مالی و غیره بلاتکلیف است و این در حالیست که مدارس از کمبود معلم رنج می‌برند و جای معلمان قرآن متخصص به‌ویژه در مقطع ابتدایی خالی است و با نیروهای غیرمرتبط یا بعضاً بازنشسته پر می‌شود.

وی تأکید کرد: حیف است که نیروهای قرآنی که با شوق و علاقه به تخصص در حیطه قرآنی دست یافته‌اند بیکار و بلاتکلیف بمانند و از این نیروها در آموزش و پرورش استفاده نشود.

حضور رئیس‌جمهور در استان فرصت مغتنمی است تا مطالبات و دغدغه‌های همه اقشار مردم از جمله جامعه قرآنی به گوش مسئولان رسانده شود که امید است مسئولان این مطالبات را بخوانند و از نزدیک ببینند و سفر ریاست جمهوری و دولت مردمی به استان مایه خیر و برکت در تمام حوزه‌ها و از جمله فعالیت‌های قرآنی باشد.

انتهای پیام
captcha